V70 D5 2002: Motorvermogen loopt terug bij 3500 toeren

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: V70 D5 2002: Motorvermogen loopt terug bij 3500 toeren

· 
Posted: 27.11.2012 - 18:57  ·  #16
Sander,

Weet jij ook wanneer het brandstoffilter voor het laatst is vervangen ?
Een oud (versleten ) exemplaar kan ook gelijksoortige klachten geven.
sannepit
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.11.2012 - 20:48  ·  #17
Geen idee, ook dat ga ik morgen eens uitzoeken.
sannepit
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.12.2012 - 22:40  ·  #18
De afgelopen dagen is het probleem weg gebleven, op zich dus mooi. Ik heb wat stekkertjes losgehaald en weer vast gedaan en de powerbox (Steinbauer) ook los en weer vast gemaakt.
Ik zoek nog steeds wel de plek van het turboregelventiel (ik weet niet of dat de juiste benaming is), en hoe ik kan checken of deze versleten is.
Gewoon, voor het geval dat het weer fout gaat.
sannepit
Forumlid.
Subject:

Waar is het turboregelventiel?

· 
Posted: 28.12.2012 - 12:33  ·  #19
Ik zoek mij een ongeluk naar het turboregelventiel. Iemand vertelde mij dat ik de buis voor de EGR moest weghalen en dat ik hem dan "niet kon missen".

Nou... zie bijlage. Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Dank alvast!

Groet,
Sanne
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
sannepit
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.01.2013 - 13:22  ·  #20
Niemand?
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 02.01.2013 - 16:03  ·  #21
Er zit wel heel veel olie op je blok, weet je waar dat vandaan komt? :sick:

Het regelventiel is het zwarte plastic kastje, waar de vacuumslangetjes naar toe lopen.

Als het goed is zit hij achter/boven je startmotor vtegen het blok.

P.S. Op je foto is hij nauwelijks te zien omdat je foto erg donker is. 8-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2013 - 16:33  ·  #22
- zo'n regelventiel is gewoon een electromagnetisch bediende luchtklep. Er zit dus een stekker aan vast.
als zo'n regelventiel kapot is moet er volgens mij een foutcode in de OBD2 computer staan.
- check ook of alle slangetjes tussen dat ventiel en turbo-actuator nog vast zitten/aangesloten zijn. Ook letten of scheuren/beschadigingen van slangetjes. gewoon alle slangwerk van en naar de turbo checken op dichtheid.
- misschien ook eens een grote schoonmaakbeurt doen van EGR-klep, inlaatspruitstuk en checken of het bedieningsstangetje van de kleppen in het spruitstuk nog heel is.

Die powerbox is een potentiele probleem veroorzaker. In winter is lucht kouder dus er zitten meer O2 moleculen in een enkele L lucht. Normaal kan een standaard ECU daar wel mee omgaan (compenseren) maar met een powerbox eraan kan je in de problemen komen doordat de ECU verkeerde door de powerbox gemanipuleerde sensor input krijgt waarop de ECU niet meer kan compenseren. Gevolg: errorcodes
sannepit
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 02.01.2013 - 17:29  ·  #23
Dank TeeFive en Herby!
Ik ga 'm weer zoeken ;-)
Vorige winter geen problemen gehad, vandaar dat ik het nu toch even tot de bodem wil uitzoeken.
De olie komt volgens mij van de krukaskeerring die vervangen moet worden.... Ben ik nog voor aan het sparen :D

Ik overweeg de powerbox er af te halen, ik geloof niet dat het heel goed is voor een v70 van 10 jaar met 230k op de teller....
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 02.01.2013 - 17:42  ·  #24
Wat bij de d5 motoren ook veel voorkomt is dat de stekkertjes op de injectoren slecht contact maken, er zit een laagje edelmetaal op de stekkertjes en door de trillingen van de motor kan dit laagje slijten.
Volvo heeft hier revisie setjes voor met nieuwe stekkertjes.
Haal de stekkertjes eens los en blaas ze met droge perslucht schoon, meestal komt er veel stof vanaf.
Daarna wat contactspray erop en testen of het euvel nog aanwezig is.
Succes
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2013 - 15:51  ·  #25
Nu ik deze olie zie moet ik toch eerder denken aan lekkage aan de turboslang van je EGR naar je inlaatspruitstuk (deze heb je op de foto dus losgehaald), het is voor een krukaskeerring namelijk wel een erg vreemde plek om olie achter te laten. :-/

De olie komt dan van de turbo met de weglekkende luchtdruk mee en zal door de rijwind op het blok terecht komen.

Hierdoor kan het zijn dat er bij volle turbobelasting toch te weinig druk op de inlaat gemeten wordt, met als gevolg een foutmelding op je dashboard.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 03.01.2013 - 21:06  ·  #26

Hierdoor kan het zijn dat er bij volle turbobelasting toch te weinig druk op de inlaat gemeten wordt, met als gevolg een foutmelding op je dashboard.

Mijn ervaring met een gescheurde turboslang is dat je dan een mega rookgordijn achter je auto heb als je al maar een beetje gas geeft.

Dat moet hij toch echt in zijn achteruitkijk spiegel zien
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.01.2013 - 01:25  ·  #27
Ja, de kans op roken is groter. ^_^

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot het gat is en hoe lang het er al zit in verband met de hoeveelheid olie op het blok. Soms is het gewoon een slangeklem die niet goed aangedraait is.

Een klein gaatje kan al veel olie doorlaten, en is veelal voldoende om bij veel gas een storing te veroorzaken.

Maar meer roken doet hij bij minder lucht in ieder geval, alleen hoeft dit niet gelijk extreem te zijn en is dit dus niet altijd even goed zichtbaar voor de chauffeur zelf. :'(
sannepit
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.01.2013 - 10:35  ·  #28
Even "for the record" : ik heb geen melding op mijn computer. En sinds ik de slang tussen het luchtfilter naar de turbo heb vervangen is het probleem ook weg.

Het enige wat ik ervaar is dat hij volgens mij er nog niet "vol voor gaat" als ik plank en wel wat rookontwikkeling bij hard doortrekken.

De olie voor op het blok lijkt op deze foto erger dan het is. De slang bij de EGR zit verder goed en is nog erg stevig....
Voorlopig maar eens aankijken?!?
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.01.2013 - 11:17  ·  #29
Geen foutmelding is natuurlijk prima! :D

Wat ook een mogelijke oorzaak van het roken kan zijn is het lekken van de turbodrukslang onder het motorblok richting de intercooler, deze lekt vaak precies op de aansluiting van de kunststof buis. het is altijd nuttig om deze eens te controleren.

Zodra hier olie op zit dan kun je ervanuit gaan dat deze lekt.

Betreft het niet krijgen van het volle vermogen bij het dooraccelereren, wil ook het brandstofilter wel eens de oorzaak zijn, deze motoren zijn hier erg gevoelig voor, het is zelfs aan te raden om hier altijd een origineel Volvo filter in de zetten.

Bij mij bijvoorbeeld ging de auto "zagerig" accelereren door een vervuild brandstoffilter.

Verder schiet mij te binnen, dat je na de problemen die je hiervoor hebt gehad, eigenlijk de computer even zou moeten resetten om de sensoren in van de motor weer opnieuw in te leren.

Dit kun je doen door de min pool van de accu voor een uurtje eraf te halen.

Let op! Bij het weer terugplaatsen van de pool eerst je contactslot met de sleutel op stand 2 zetten i.v.m. de spanningspiek die er bij aansluiten van de accu ontstaat. :sick:

Vervolgens kun je de auto een paar minuten stationair laten lopen en een eindje gaan rijden, de computer leert zich dan weer in. Het inleren zal in totaal een 500 km duren.

Maar dit gebeurd tijdens het gewone dagelijkse gebruik en hoef je dus niet in een keer te doen! O-)

Ik ben benieuwd of je verschil zult merken, er zijn nog meer mogelijkheden maar deze zijn moeilijker uit te voeren, het is lastig zoeken zonder foutmeldingen.

Succes!! :D
sannepit
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.02.2013 - 09:38  ·  #30
Quote door Herby

Wat ook een mogelijke oorzaak van het roken kan zijn is het lekken van de turbodrukslang onder het motorblok richting de intercooler, deze lekt vaak precies op de aansluiting van de kunststof buis. het is altijd nuttig om deze eens te controleren.

Brandstoffilter is 40.000 km geleden vervangen, ik weet niet hoe lang ze meegaan?
De slang ga ik morgen controleren!
De accu losgehaald en ik heb het idee dat dat wel geholpen heeft.... maar bij doortrekken hou ik toch wel veel rook.

Selected quotes for multi-quoting:   0