Zojuist tijdens een invoegactie op de snelweg, kreeg ik in de board-ipad de melding 'motor service vereist'.
Wat mij opviel is dat het vermogen opeens (net als mijn banksaldo) weg was.
Natuurlijk meteen midden op de snelweg gestopt, alarmlampen aan, en met de motor gaan knuffelen.
Hierna weer ingestapt, en de storingen leken verdwenen.
Na nog wat invoegstroken te hebben gehad om bovenstaande helder te krijgen bleek de melding in het display niet meer naar boven te komen, echter merk ik wel (dit is echter al langer) dat bij het opschakelen, het vermogen even weg blijft alvorens de turbo zijn kunstje ging doen (dat viel me al op tijdens de proefrit, echter had ik geen handbak vergelijkingsmateriaal, en ging ervan uit dat dit zo zou horen).
Ik heb vervolgens een tankstation bezocht, de universele OBD scanner met de Volvo kennis laten maken, en een diagnose laten doen.
Het moment van inpluggen tot aan de diagnose was toch wel weer een spannend momentje (ik was blij dat ik tissues bij me had).
De OBD scanner kwam met de volgende diagnose:
-P0102 Luchtmassameter - G70: signaal te laag
-P0244 Turbo bypassklep solenoïde A bereik / prestatie
Na het wissen van de codes ben ik nog even een blokje om gegaan, vervolgens weer de storingen uitgelezen, en helaas bleken dezelfde codes er weer in te zitten.
Voor mij is dit de eerste Volvo, en ben benieuwd of er meer lotgenoten hebben geworsteld met dergelijke problemen, en hoe deze destijds zijn opgelost?
De vragen ik nog heb zijn de volgende:
1. Wat kost een LMM voor dit type en klopt het dat er van Mazda betaalbaardere (dat is vast geen Nederlands woord) LMM's zijn welke ook volstaan?
2. Als ik turbo bypassklep lees, denk ik zelf aan de wastegate / actuator, al lees ik ook dat de schoepen in de turbo vast kunnen zitten. Aangezien de turbo wel goed opspoelt alleen bij overschakelen lijkt in te storten, verwacht ik zelf niet dat dit aan de schoepen zou kunnen liggen, maar heej, ik weet ik ook niet alles.
3. Ik lees ook dat dit geen 'officiële' OBD codes van Volvo zijn, zijn deze gelezen codes dan wel betrouwbaar of moet ik echt naar een dealer om deze uit te laten lezen?
Ik ben benieuwd naar jullie hulp / bevindingen (waarvoor alvast veel dank).
Wat mij opviel is dat het vermogen opeens (net als mijn banksaldo) weg was.
Natuurlijk meteen midden op de snelweg gestopt, alarmlampen aan, en met de motor gaan knuffelen.
Hierna weer ingestapt, en de storingen leken verdwenen.
Na nog wat invoegstroken te hebben gehad om bovenstaande helder te krijgen bleek de melding in het display niet meer naar boven te komen, echter merk ik wel (dit is echter al langer) dat bij het opschakelen, het vermogen even weg blijft alvorens de turbo zijn kunstje ging doen (dat viel me al op tijdens de proefrit, echter had ik geen handbak vergelijkingsmateriaal, en ging ervan uit dat dit zo zou horen).
Ik heb vervolgens een tankstation bezocht, de universele OBD scanner met de Volvo kennis laten maken, en een diagnose laten doen.
Het moment van inpluggen tot aan de diagnose was toch wel weer een spannend momentje (ik was blij dat ik tissues bij me had).
De OBD scanner kwam met de volgende diagnose:
-P0102 Luchtmassameter - G70: signaal te laag
-P0244 Turbo bypassklep solenoïde A bereik / prestatie
Na het wissen van de codes ben ik nog even een blokje om gegaan, vervolgens weer de storingen uitgelezen, en helaas bleken dezelfde codes er weer in te zitten.
Voor mij is dit de eerste Volvo, en ben benieuwd of er meer lotgenoten hebben geworsteld met dergelijke problemen, en hoe deze destijds zijn opgelost?
De vragen ik nog heb zijn de volgende:
1. Wat kost een LMM voor dit type en klopt het dat er van Mazda betaalbaardere (dat is vast geen Nederlands woord) LMM's zijn welke ook volstaan?
2. Als ik turbo bypassklep lees, denk ik zelf aan de wastegate / actuator, al lees ik ook dat de schoepen in de turbo vast kunnen zitten. Aangezien de turbo wel goed opspoelt alleen bij overschakelen lijkt in te storten, verwacht ik zelf niet dat dit aan de schoepen zou kunnen liggen, maar heej, ik weet ik ook niet alles.
3. Ik lees ook dat dit geen 'officiële' OBD codes van Volvo zijn, zijn deze gelezen codes dan wel betrouwbaar of moet ik echt naar een dealer om deze uit te laten lezen?
Ik ben benieuwd naar jullie hulp / bevindingen (waarvoor alvast veel dank).