V70 D5 bj 2003 met 2 storingen

V69
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

V70 D5 bj 2003 met 2 storingen

· 
Posted: 23.10.2015 - 00:35  ·  #1
Zojuist tijdens een invoegactie op de snelweg, kreeg ik in de board-ipad de melding 'motor service vereist'.
Wat mij opviel is dat het vermogen opeens (net als mijn banksaldo) weg was.
Natuurlijk meteen midden op de snelweg gestopt, alarmlampen aan, en met de motor gaan knuffelen.
Hierna weer ingestapt, en de storingen leken verdwenen.
Na nog wat invoegstroken te hebben gehad om bovenstaande helder te krijgen bleek de melding in het display niet meer naar boven te komen, echter merk ik wel (dit is echter al langer) dat bij het opschakelen, het vermogen even weg blijft alvorens de turbo zijn kunstje ging doen (dat viel me al op tijdens de proefrit, echter had ik geen handbak vergelijkingsmateriaal, en ging ervan uit dat dit zo zou horen).

Ik heb vervolgens een tankstation bezocht, de universele OBD scanner met de Volvo kennis laten maken, en een diagnose laten doen.
Het moment van inpluggen tot aan de diagnose was toch wel weer een spannend momentje (ik was blij dat ik tissues bij me had).

De OBD scanner kwam met de volgende diagnose:
-P0102 Luchtmassameter - G70: signaal te laag
-P0244 Turbo bypassklep solenoïde A bereik / prestatie

Na het wissen van de codes ben ik nog even een blokje om gegaan, vervolgens weer de storingen uitgelezen, en helaas bleken dezelfde codes er weer in te zitten.

Voor mij is dit de eerste Volvo, en ben benieuwd of er meer lotgenoten hebben geworsteld met dergelijke problemen, en hoe deze destijds zijn opgelost?

De vragen ik nog heb zijn de volgende:
1. Wat kost een LMM voor dit type en klopt het dat er van Mazda betaalbaardere (dat is vast geen Nederlands woord) LMM's zijn welke ook volstaan?
2. Als ik turbo bypassklep lees, denk ik zelf aan de wastegate / actuator, al lees ik ook dat de schoepen in de turbo vast kunnen zitten. Aangezien de turbo wel goed opspoelt alleen bij overschakelen lijkt in te storten, verwacht ik zelf niet dat dit aan de schoepen zou kunnen liggen, maar heej, ik weet ik ook niet alles.
3. Ik lees ook dat dit geen 'officiële' OBD codes van Volvo zijn, zijn deze gelezen codes dan wel betrouwbaar of moet ik echt naar een dealer om deze uit te laten lezen?

Ik ben benieuwd naar jullie hulp / bevindingen (waarvoor alvast veel dank).
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Ook

· 
Posted: 23.10.2015 - 07:10  ·  #2
hier geld dat de genoemde foutcode's generieke OBD storingcodes zijn en niet specifiek Volvo codes/ Jouw auto moet je ook uit (laten) lezen met Vida om meer te kunnen zien.

Mocht de LMM kapot zijn, vervang deze dan door een originele. Volvo maakt zeer vaak gebruik van Bosch sensoren en zet er dan ook weer een Bosch terug in. Uit een origineel blauw Volvo doosje of geel Bosch doosje scheelt al gauw een dikke 50-75 euro voor dezelfde sensor.

Met de generieke P0244 zou ik eerder denken aan een slang van de TCV of de TCV zelf gaar, maar nogmaals Vida kan je hier meer duidelijkheid over geven.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: V70 D5 bj 2003 met 2 storingen

· 
Posted: 23.10.2015 - 12:51  ·  #3
De luchthuishouding is verdacht in deze storing.
Begin bij de luchtintake net onder de motorklepvegrendeling, en volg dit traject tot aan de turbo.
De egr kan open blijven staan, stapeltje roet tussen klep en zitting.
De aansluiting tussen de tussenkoeler van de egr en de aluminumbocht voorop het blok (bijna) verstopt.
Een van de 6mm vacuüm slangetjes lek.
De bocht net voor de turbo gescheurd, bijna altijd aan de onderzijde, daar blijf wel eens olie in staan.
En eventueel de interkoeler, als deze is door gerot is dit mogelijk te zien aan het feit dat deze koeler tussen de twee andere koelers wil doorzakken.
Dus je bent wel onder de pannen zaterdag.
P.s. de meeste Volvo dealers willen best even je auto uitlezen, als dit gewoon beleeft vraagt en geduld hebt.

Succes.
Piet_piraat
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 23.10.2015 - 14:44  ·  #4
Gezien je in Roermond woont... je zou ook even contact op kunnen nemen met Arthur van thuurbo.nl, die zit in Gronsveld. Ben je zo, die kan uitlezen en zo nodig een diagnose stellen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 23.10.2015 - 18:02  ·  #5
En anders even een forum lid zoeken met Vida en een Dice. Is een lijst van met bezitters van beiden hier op het forum
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 23.10.2015 - 22:50  ·  #6
Quote door Steve

En anders even een forum lid zoeken met Vida en een Dice. Is een lijst van met bezitters van beiden hier op het forum

Hier staat het lijstje.
V69
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 24.10.2015 - 02:39  ·  #7
Dank je wel voor de reacties!
Daar kunnen we wat mee.
Omdat ik de Volvo toch wel wat langer wil gaan rijden, ga ik ook maar eens zoeken voor zo'n uitleesapparaat incl. de software.
Iemand enig idee waar deze te krijgen zijn?
Ik zie ze op Ebay staan in diverse prijsklasses, zit hier spul tussen waar je voor op moet passen (anders gezegd werkt die chinatjap) ?
In de loop van de week zal ik mijn neus eens onder de motorkap stoppen (tijdgebrek).
bluefreefun
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 24.10.2015 - 08:37  ·  #8
Etienne,

Vanaf de andere kant van de Maas kan ik je bijna zien. Als je vast een keer wil uitlezen ben je van harte welkom.

Groetjes
FUNK3
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.10.2015 - 08:49  ·  #9
Uitlezen zal een hoop duidelijk maken. Zo aan je klachten te horen heb ik zelf met de s80 gehad dat ik gas kon geven wat ik wou maar hij ging niet toen bleek dat het turbodrukventiel niet goed meer werkte. Vervangen en opgelost

Succes met vinden van het euvel

Selected quotes for multi-quoting:   0