V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 
 
 
 
 
Tonv70r
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 25
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:28  ·  #16
We hebben hier ook een D5 uit 2008. Nu 293.000 op de teller.
Afgelopen jaar na een lange rit opeens met deze melding begonnen. Tijdje weg en kwam toen telkens vaker terug. Op een gegeven moment in noodloop en motorstoring. Uitgelezen met vida, diverse meldingen.
Naar de garage gehad, koelvin werkte niet dus waarschijnlijk ook geen regeneratie.
Geforceerd laten regeneren en een paar dagen geen problemen. Toen na elke rit de melding weer de melding.
Naar Tunex in S Heerenberg gegaan en deze machinaal laten reinigen.
Sindsdien geen problemen meer. Hij spoelt sneller op, is zuiniger, minder turbogat.
Kosten waren €375 uit mijn hoofd, met een jaar garantie . Incl de- en montage.

Het roet wordt omgezet in as, maar dat verbrand niet dus komt een keer vol te zitten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:36  ·  #17
Ik vermoed dat bij mij dat het probleem niet is, immers de fout gaat weg op héél korte tijd, op die tijd kan hij niet regenereren.
Bij de autozaak hier om de hoek verkopen ze een ERA sensor voor ergens een 60€, ik denk dat ik dat eens ga proberen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:49  ·  #18
Als het een storing van “open circuit” was had je nog kunnen kijken naar corrosie op de stekkers, maar waarschijnlijk levert de sensor nu waardes die de ECM als onwaar classificeert en er een algemene storing van maakt.

Ik ben benieuwd.
Tonv70r
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 25
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 21:58  ·  #19
Bij mij in de vakantie tijdens een kort ritje sms ook de melding en dan even later weer weg. En weer terug. Je kon er niets van op aan.
Bij mij is het sinds een 10.000 km in ieder geval opgelost.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 22:05  ·  #20
@ Martijn,

Corrosie heb ik uiteraard nagekeken, maar contacten waren nog in nieuwstaat
Ik denk dat ik nieuwe sensor maar probeer, baat het niet ;schaad het mijn zak ook niet al te veel.
Als dat nog niet ok is kijken we wel verder.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 18.02.2021 - 17:43  ·  #21
Nieuwe sensor hiernet geplaatst, waarde bij stationair is 6 a 7 hpa. lijkt me ok.
Ook nog gekeken naar retourwaarden van de injectoren, deze zijn ook ok.
temperatuurmeting voor en na catalysator waren 98° voor en 81° na.

Morgen een weer een rit van 40km, ben benieuwd.

Is er ergens een manier in vida om het aantal gram roet in de roetfilter uit te lezen?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 18.02.2021 - 18:08  ·  #22
Quote door staaf

Is er ergens een manier in vida om het aantal gram roet in de roetfilter uit te lezen?

Ja onder storing zoeken -> ECM en dan bij parameters staat ergens de hoeveelheid roet in het roetfilter. Weet de exacte benaming even niet hoe het in vida staat.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 18.02.2021 - 18:12  ·  #23
Ik zie daar enkel de verschildruk waarde.

Edit: intussentijd gevonden, zit onder geavanceerd, roetdeeltjes verbranden. Zat op 24.99 gram.
Even met de auto een 10-tal km gereden met de pc naast mij.
temperatuur voor gaat naar 470graden of zo, temperatuur er na gaat naar 590°.
Ik vermoed dat hij met zo een temperaturen aan het regenereren ging?
Na de rit 14.88 gram roet.

temperatuur koelwater zat tss de 95 en de 100, is dus ook ok.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 18.02.2021 - 20:10  ·  #24
Ik vond ook nog volgend interessant stukje terug:

Regeneration
The particles that are trapped in the filter must be burned away regularly. The distance between each
regeneration is approx. 500 to 1000 km.

Temperature
The required temperature during regeneration is approx. +600°C for exhaust gases in the filter.
When the exhaust gases to the filter during normal operation have a temperature of between +100°C (small
load) and +650°C (full load) the ECM regulates air flow and fuel injection amongst other things so that a
temperature of approx. 600°C is obtained.

When regeneration is required
The ECM calculates when regeneration is required.
In principle regeneration should be initiated when a certain volume of particles is trapped in the filter. A
guideline value is approx. 30 grams. Depending on circumstances (driving style, temperatures etc.)
regeneration can also take place at other values.
Main factors governing when regeneration is required are:
• Distance/fuel consumed since last regeneration. A "normal" distance is approx. 800 km or approx.
80 litres of fuel consumed. Everything depends on the driving conditions.
• Estimated volume of particles in the filter. Based mainly on driving conditions (temperature, load,
fuel consumption etc.) since last regeneration.
• Estimated volume of ash in the filter. Based mainly on distance.
• The pressure drop over the filter. The pressure drop is measured by a differential pressure sensor that
measures and compares the pressure before and after the filter. A "cleaned" filter has a pressure drop
of approx. 5hPa - 20 hPa. At the time for regeneration the pressure drop is approx. 100 hPa.
The differential pressure is also used for diagnosing leakage for example (small pressure drop) and
clogged filter (large pressure drop).

"Normal" regeneration
Based on coolant temperature and the exhaust temperature at both the catalytic converter inlet and the
particle filter inlet the ECM judges whether regeneration should be initiated.
If the conditions are right then the ECM takes a number of actions. For example:
• The exhaust gas recirculation (EGR) valve is closed.
• The fuel pressure is decreased.
• The charge pressure is decreased.
• The ECM controls the throttle for ETA so that the incoming air volume is adapted (primarily
reduced).
The injectors are activated twice more after the main injection.
− The first re-injection is primarily used to increase the temperature before the catalytic converter
(from approx. 150° to approx. 300°).
− The second re-injection is used to increase the temperature of the exhaust gases when they pass
through the catalytic converter. When the heated exhaust gases (approx. 600°) reach the particle
filter, regeneration starts.
During this injection the fuel is injected into the cylinder and vaporised. When the exhaust
valves are open the vaporised fuel follows the exhaust gases on to the catalytic converter where
they are ignited. The heated gases continue on to the particle filter which is heated, at which the
regeneration process starts.
• By means of the ECM registering amongst other things the exhaust temperature, incoming air
volume (oxygen volume) and injected fuel during the entire process, the ECM can determine
whether regeneration has succeeded and with it reset the "counter". Normally this takes approx.
10 - 30 minutes.
If the process is prematurely interrupted for example due to the operating cycle being stopped (the
driver switches off the engine) the regeneration process is resumed as soon as the conditions for
initiation are fulfilled. The internal counter adds up the number of particles added from when the
regeneration was interrupted to when it is started.
• On the occasions when regeneration is required but the conditions for initiation are not fulfilled the
driver is advised by means of a text message in the DIM to drive the car in such a way that the
initiation conditions are fulfilled.

"Favourable" regeneration
Under certain conditions regeneration is initiated when a particle volume is approx. 15 grams against a
"normal" approx. 30 grams. This takes place at a uniform speed over approx. 85 km/h. The ECM controls the
process as with "normal" regeneration.

"Spontaneous" regeneration
At major load and high engine speed the temperature in the particle filter can become so hot that
regeneration starts spontaneously.
Then the ECM receives information by means of the temperature sensor before the particle filter amongst
other things that spontaneous regeneration is underway and for how long it is taking place. The ECM uses
this information to calculate when the next regeneration should be initiated.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 66
Berichten: 82
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 09.03.2021 - 21:23  ·  #25
Sinds gisteren klachten met stotterend gedrag bij lage snelheden. Geen vermogen en zeer hoog verbruik. Blazend geluid als de turbo in kwam.
Na een 50 tal km snelweg een melding roetfilter vol.
Oorzaak: Aansluiting van slang tussen turbo en intercooler losgeschoten.

Vandaag de aansluiting weer terug vast gezet en gelijk weer een goede respons, wat logisch is.
Morgen even een langere rit om het roetfilter regenereren en hopelijk de roetfilter vol melding oplossen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 10.03.2021 - 11:00  ·  #26
Ik hoop voor je dat de auto dat zelf nog weggeregenereerd krijgt. Mocht dat niet lukken kan je bij een garage of forumlid met VIDA een regeneratie forceren, dan wordt die toch gestart ook al wil de software in de auto dat eigenlijk niet meer doen. Maar dan moet je wel eerst uitlezen wat de roet hoeveelheid in het filter is, want daar zit wel een limiet aan, dat staat wel in vida.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 66
Berichten: 82
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 11.03.2021 - 08:07  ·  #27
Vida en Dice heb ik zelf.
Heb via Vida een regenerratie gestart en nu is de Roet gram waarde onder de 10 gezakt.
Eerste uitlezing met Vida gaf een waarde aan van ongeveer 30 gram. Achteraf viel het dus nog wel mee.

Nu nog een de onderste pijp scoren, tussen turbo en intercooler welke onder het blok door loopt. Hiervan is de ophanging gebroken en nu even "gerepareerd".

Waarschijnlijk geluk gehad.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 27.03.2021 - 10:24  ·  #28
We zijn vandaag een goede 6 weken verder, intussentijd geen foutmelding meer gehad, alhoewel dat niets wil zeggen want er zaten voorheen ook maanden tussen de foutmeldingen. Intussentijd de wagen een nieuwe luchtfilter gegeven en de gloeikaars vervangen.
Hiernet de auto nog eens uitgelezen, geen foutmeldingen.
Echter toen ik naar de roetfilter gegevens keek schrok ik wel even: 6hpa verschildruk, wat me ok lijkt, maar 27,9 gram (volgens mij berekend) roet, wat wil zeggen dat hij de regeneratie gaat starten tijdens normale ritten. Lijkt me aan de hoge kant, temeer ik deze week zeker een goede 200km autosnelweg heb gereden (wel in meerdere ritten)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 27.03.2021 - 14:40  ·  #29
27 gram berekend roet geeft in mijn ogen aan dat de regeneratiecyclus niet afgerond wordt (of niet wordt gemeten)

Zodra ik in de obd kan lezen dat het filter boven 18gr start de wagen een cyclus. De temperatuur loopt dan naar de 650grC en na een 10-20’ is de teller teruggelopen naar 0.

Maar een hoog tempo op de snelweg laat de temperatuur in het dpf ook oplopen en leid ook tot het teruglopen van het berekende roetniveau.

Misschien dat je nog naar de temperatuur sensoren moet kijken. Als de ECU niet meet dat de temperatuur hoog is, zal het de teller niet resetten.

Drukverschillen zijn goed, het is volgens mij dus de ECM die zich laat foppen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 27.03.2021 - 18:11  ·  #30
Martijn, wat noem jij de teller? Bedoel je hier de 'berekende meting' van het aantal gram roet?
Hiernet, en morgenvroeg doe ik 2x een snelwegrit, ben eens benieuwd wat de berekende waarde dan is.
De temperatuursensoren voor de roetmeting zijn beide ok, heb ik vorige keer getest.
Ik begrijp niet goed dat die berekende waarde zo hoog ligt, terwijl de filter in realiteit maar 6 hpa verschildruk heeft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0