V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

· 
Posted: 28.03.2021 - 14:01  ·  #31
Ok,
Zoals gezegd gisteren en deze ochtend 2x een snelwegrit. 2 keer kalmpjes gereden +/- 110km/u. Hiernet nog eens gekeken: 0.1gram roet, 2hpa drukverschil. Is dus kwasi perfect nu.
In de loop van de week probeer ik dit nog eens te controleren.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 28.03.2021 - 20:55  ·  #32
Mooi! Blijkbaar waren je ritjes nog te kort om op 0 gram uit te komen.

Met de teller bedoelde het uitlezen via zo’n obd Bluetooth tool op de smartphone.

Ik heb daarop een scherm gecreëerd waarop het berekende roet in het dpf staat, temperatuur dpf en wat ik verders wil. Super handige gimmick.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 29.03.2021 - 17:58  ·  #33
Martijn; welke obd uitlezer gebruik je hiervoo.
Is mss wel interessant om deze zomer met de caravan de zaak in de gaten te houden.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.03.2021 - 19:59  ·  #34
Deze:

https://link.marktplaats.nl/a1…nt=app_ios

Edit:
Deze is er ook:

Bekijk MMOBIEL OBD2 Mini ELM327 Bluetooth V2.1 Adapter - Diagnose Auto Interface - Controleer uw Auto op Foutmeldingen - Android, Windows - inclusief Software op: https://www.bol.com/nl/p/mmobi…_iphoneapp

Ik heb dezelfde rechtstreeks via Alie express, maar dan weet je zeker dat je er 6-8 weken op wacht. Of deze verkoper betrouwbaar is weet ik niet, tis in ieder geval wel dezelfde Bluetooth obd dongel.

Ik hoor dat ze ook onderweg in de tankshop liggen maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken.

Via de appstores kwam ik bij Car Scanner uit. Voor €7,- kan ik deze reclame en pop up vrij gebruiken.

@Bolbo gebruikt volgens mij een andere app. Er is in ieder geval ruime keuze.
Misschien dat nog meer leden een suggestie hebben, er is ook een topic over volgens mij..
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 09.09.2021 - 14:00  ·  #35
De saga is nog niet ten einde vrees ik.
Na het vervangen van de sensor de hele tijd geen problemen gehad. Echter bij vertrek op vakantie na een honderdtal km weer problemen, iets hoger in toeren gereden en de melding was weg en de volgende 1000km niet weer gezien. Na een aantal dagen plots weer in noodloop, in noodloop goed op de camping gearriveerd. Echter de dag later bleek de wagen niet aan te slaan. Vida er aangehangen en heel de voedingslijn waar ook de verschildruksensor opzat was weggevallen. Direct deze sensor afgekoppeld en alles was er terug, wagen sloeg toen ook direct aan.
Van thuis uit vervangende sensor laten opsturen (Hella) en deze ingeleerd. Zonder problemen of meldingen thuis geraakt.
Dit week-end rit van 200km op de autosnelweg, na 100km melding roetfilter vol ????, iets hoger in toeren gereden (2200 ipv 2000) en melding ging na een 40-tal km spontaan weg. Na nogmaals een 20-tal km weer dezelfde melding, die iets weer later weer wegging.
Hierna weer een 200-tal km gereden richting thuis waar ik de melding één maal gekregen heb.
Thuis vida er aangehangen. 5hp verschil, 1.24 gram roet. -> niets mis dus

Ik begon nu de kabelboom te verdenken, ik heb deze nagekeken aan de achterkant van het blok (waar de kabels van de verschildruksensor lopen), echter niets miszien aan deze draden. Wel één kabel die aan het doorschuren was van de nokkenassensor. Deze heb ik nu hersteld.

Iemand een idee waar ik verder kan zoeken? Volgens mij is er met het roetfilter zelf niets mis. Het jammere is dat vida ook geen waarden logt waar ik in dit geval iets mee ben.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2021 - 18:38  ·  #36
Inmiddels heb ik een andere wagen maar de laatste maand dat ik mijn D5 reed viel mij wel wat op dat mogelijk bij jou ook relevant kan zijn:

Na een regeneratie cyclus liep soms de roetteller enorm snel weer op wanneer ik optrok of op de snelweg reed. Letterlijk binnen no-time van 0 naar 14gram bijvoorbeeld, maar die teller liep net zo makkelijk weer terug wanneer ik uitbolde van de afrit of naar rotonde of stoplicht.

Ik kan mij voorstellen dat bij jou een teller met een caravan erachter zo snel oploopt dat de waarde over regeneratie limiet heengaat en melding geeft dat het filter vol is.

Maar ik heb nooit kunnen achterhalen waarom de ecm dit zo berekend.

Het enige wat ik mij kan bedenken is een meetfout door een kapotte lambda, temperatuursensor, lmm of iets dergelijks.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 09.09.2021 - 18:55  ·  #37
Wellicht ook een idee om dit keer een originele verschil druk sensor te plaatsen? Dan kan je dat Iniedergeval uitsluiten. Soms geven aftermarket spullen onverklaarbare problemen. Klinkt namelijk dat de sensor problemen geeft…

Heb je de druksensor slangen ook al eens preventief vernieuwd? Of op zn minst door geblazen bijv incl de aansluitingen op filter?

En welke vida codes waren er opgeslagen?
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 09.09.2021 - 19:35  ·  #38
Martijn,
De laatste keer nu was zonder caravan.

Blade,
Mijn eerste vervangende sensor was een ERA, met deze kreeg ik eerst een melding die weer wegging en 1000km later finaal de geest gaf (kort naar massa)
De huidige is een Hella, ik zou eigenlijk de waarden eens moeten kunnen uitlezen op het ogenblik dat het gebeurd.

De slangen heb ik reeds doorgeblazen en zien er ook nog goed uit. Ik vermoed dat ik die mag uitsluiten.

De volgende codes zaten in vida:
ECM- P244A00 Dieselpartikelfilter differentiele druk te laag
ECM-P245697 Dieselpartikelfilter differentiele druksensor; circuit intermetterend/regelmatig
ECM-P200200 Efficiency dieselpartikelfilter onder drempe (bank 1)
ECM-P245505 Dieselpartikelfilter differentiele druksensor, circuit - algemene signaalstoring
ECM-P242F85 Beperking dieselpartikelfilter - opeenhoping as - bussignaal en berichtstoringen - signaal boven toegestane bereik
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 14:38  ·  #39
Gisteren weer een soort van noodloop, alhoewel het lampje niet ging branden. Wel een beperkt vermogen uit de motor.
Weer een rits foutcodes ivm het roetfilter. Toen ik live de data uitlas zag ik dat de verschildrukmeter op 65000hpa bij stilstaande motor bleef staan, dit fluctueerde een heel klein beetje (tss 65000 en 65004) bij stationair. Ik dacht dat de sensor weer de geest gegeven had en monteerde weer mijn oude originele sensor. De waarde bleef echter gelijk.
Ik heb dan een adaptatie uitgevoerd en de waarden zijn nu weer ok. 0 hpa bij stilstand.

Hoe kan ik dit nu interpreteren? Ik ga ervan uit dat die adaptatie een bepaald voltage laat overeenstemmen met een bepaalde druk. Wat is hier fout gegaan, of wat kan foutgegaan zijn?
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 16:56  ·  #40
Ik denk toch dat de nieuwere drukverschilsensor niet goed is, of het inleren voorheen niet goed gedaan is.

De signalen zijn digitaal dus als een kabel slecht contact maakt krijg je daarop foutmeldingen.

Edit!
Die dtc codes had je zie ik nu. Ik denk dat je de massa en kabelbomen moet nalopen.
Wel een rotklus, want ze lopen naar de ECM in de paravaan.

Omdat je eerder ook schreef dat je de module niet zag in Vida denk ik dat je het daarin moet zoeken.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 19:03  ·  #41
Martijn,
Vida zag de module wel, echter ik wist niet waar ik het moest zoeken.
Ik vermoed ook dat er iets misgegaan is bij het inleren vorige keer, alhoewel ik niet goed begrijp wat er kan fout gaan. Mogelijks een verstopping in die pijpjes of zo?
Morgen probeer ik hem nogmaals in te leren met de sensor losgekoppeld van de pijpjes, dan weet ik zeker dat er geen verschil zit tss de twee pijpjes.
Ik kan slecht begrijpen dat ik eerst 65000hpa krijg op de sensor bij een bepaald voltage, bij opnieuw inleren bijna 0hpa bij datzelfde voltage.
Kan dan ook verklaren dat ik de melding kreeg dat het signaal niet ok is.
De kabelboom aan de achterkant van de motor had ik reeds vorige week zaterdag volledig nagelopen, het stuk tss naast de accubak en onder de paravan probeer ik deze week nog te doen. Mogelijks is er ook iets gewijzigd kwa signaal na mijn actie van vorige week met de kabelboom, mss heb ik een slecht contact weggewerkt en is de hogere waarde hiervan een gevolg
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 19:12  ·  #42
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 19:26  ·  #43
Martijn,
Zoals je ziet kan je daar eigenlijk niet veel aan misdoen.
Wat ik nu wel zie is dat je ook nog de teller van de partikel filter kan resetten. Geen idee wat je hier kan zien of kan doen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 19:39  ·  #44
Met zo’n sensor zou ik alleen origineel monteren of het merk wat eraf komt (bosch?)
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 13.09.2021 - 19:52  ·  #45
Blade,

Zo een sensor is toch in sé maar een dom ding? Het is een drie draads, dus ik gok 5V, GND en een uitgang maar dat moet ik eens opzoeken in vida. Dat de originele juister meet kan ik inkomen, maar kan bijna niet geloven dat de huidige fouten daarmee te maken hebben.

Edit: intussentijd opgezocht in vida, sensor heeft drie draden, 5V (voeding); GND, (massa aan CEM) en een uitgang tss 0.5 en 4.5V.
Als ik morgen tijd heb hang ik beide sensoren eens aan een labovoeding en probeer ik wat te experimenteren om beide te vergelijken.

Selected quotes for multi-quoting:   0