V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 16:52  ·  #1
Gisteren namiddag een 5-tal minuten na mijn vertrek plots de melding roetfilter vol op het dashboard.
Op dit moment reed ik reeds de hele tijd in de bebouwde kom tegen +/- 50 per uur. 3 minuten later is de melding weer weg, ik reed nog steeds +- 50km/u.

Hoe valt dit te verklaren? Ik neem aan dat er op dat ogenblik, met koude motor en op die snelheid nog niet geregeneerd wordt, dus waarom gaat de melding weg na een 3-tal minuten?

Vorig jaar op vakantie met de caravan problemen gehad met het roetfilter, daar naast de snelweg met de dice een geforceerde regeneratie uitgevoerd en, met wat hoger in toeren te rijden, zonder problemen in het zuiden geraakt.
Tijdens de vakantie miserie beginnen krijgen met de motor van de variabele schoepenregeling. Hier ook uiteindelijk mee thuisgeraakt zonder problemen. Eenmaal thuis deze actuator vervangen en geen problemen meer.
Een maand of 3 later, weer een weekje weg met de caravan en net op de bestemming toegekomen melding roetfilter vol. Contact afgelegd en fout niet meer weergezien. Daar wel gemerkt dat het stangetje van de wervelklep los lag. Deze kleppen manueel opengezet en zonder problemen thuis geraakt. Wel het stangetje vernieuwd.

Nu, weer een 5 maand later deze melding, stangetje zit er nog op. De dag ervoor had ik toevallig de foutcodes uitgelezen en er zat géén enkele in, behalve één defect gloeikaars.

Iemand een idee in welke richting het moet zoeken?
Wagen is zeer goed onderhouden, elke 15k nieuwe olie + filters, inlaat zou moeten vrij zijn, want reinig ik preventief.
Wagen heeft 300.000km en heeft RICA 226pk tuning.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 19:36  ·  #2
Als ik je mijn mening mag geven:

Je hebt denk ik grofweg 2 zoek richtingen: gemeten volmelding van het filter, en daadwerkelijk vol filter.

Gemeten:
De ECM berekend de roetproductie obv motorbelasting en DPF temperatuur. Volgens mij wordt de melding getriggerd door de berekening van waardes uit druksensor, motorbelasting en DPF temperatuur. Als er een foute sensor tussen zit loopt de controle door de ECM mank. Mijn ervaring is dat de regeneratie altijd positief effect heeft op de tegendruk in het DPF. De normaalwaarde bij leeg filter is zo 4-12 mBar tegendruk bij stationair toerental.

Ik zou beginnen met het opnieuw inleren van de DPF druksensor, en daarna kijken wat je stationaire tegendruk is. Ook moet er temperatuur verschil zijn tussen de temperatuur sensoren voor en na de Kat. Gelijke waardes betekend een kapotte temperatuur sensor. Staat expliciet in Vida.

Wat voor je ook interessant is zijn OBD bluetooth tools. Ik kan ermee de voortgang van berekende roetopslag in het filter volgen. Bij ong. 20 gram start de wagen een regeneratiebeurt. Je krijgt met de OBD inzicht door hoe efficient het filter leeggemaakt wordt. Misschien dat er bijzondere waarden uitkomen.

Daadwerkelijk vol filter
Deze is wat lastiger te diagnostischeren. Ik denk dat er dan meer technische problemen meespelen. Het kan als je slechte verstuivers hebt of een dicht geslibde inlaat door de wervelklep ed. Het zijn oorzaken waardoor de roetproductie hoger is dan de ECM berekend. De regeneratie komt dan telkens net te laat waardoor langzaam het filter volloopt.

Misschien dat de Rica tuning nadelig werkt en de motor. Soms zijn Tuningen zo krachtig dat er hierdoor net meer roetpluimen geproduceerd worden die de ECM niet berekend. Je filter loopt dat sneller vol dan de ECM berekend.

Ik denk dat het nuttig is om te beginnen naar de volgende zaken te kijken:
>inleren druksensor DPF
>Temperatuur verschil katalysator temp sensor.
>Dpf temp op snelweg bij 100km/u (280-300gr)
>Stationaire DPF tegendruk (4-12mBar)
>Verstuiver check / retourtest? (had jij ook geen stationair problemen? Bij mij opgelost na kapotte solenoid verstuiver 4)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 20:31  ·  #3
Dag Martijn,

Jouw input wordt ten zeerste op prijs gesteld.
Ik heb niet echt stationair problemen maar soms, echt heel soms, heb ik er last van dat mijn stationair toerental terugvalt als ik onbelast mijn gas loslaat, bijv bij afremmen naar rotonde of stoplichten etc..... Het is wel al een hele tijd geleden dat ik het gemerkt heb.
Ik heb de wagen nu ongeveer 4 jaar en +/- 100.000km in bezit en heb nu al 3 keer die melding gezien waarvan één keer dat hij dan effectief in noodloop ging (dat was naast de autosnelweg). De andere 2 keer was het binnen de paar minuten weg, en juist dat vind ik zo bizar. Het lijkt of dat de meting dan faalt, immers het probleem verdwijnt zonder dat er sprake kan zijn van regenereren.
Wat ook nog interessant om weten is: aan trekkracht ontbreekt het echt niets. Ik heb wel de indruk dat het verbruik iets hoger ligt maar zelfs dat is moeilijk te vergelijken omdat niet elke tankbeurt gelijk is kwa gereden traject.

Retour test heb ik nog niet gedaan (effectieve lektest), wel reeds getest in vida en daar ok bevonden.
Die temperatuurvoelers voor en na lijken mij ook ok, geven alleszins hoge waarden bij regeneren.
Adaptatie van de verschildruksensor had ik toen ook gedaan.
Stationaire tegendruk was toen, vorig jaar ook ok.
Ik probeer morgen er nog eens vida aan te hangen en zie wat het geeft.

Waar ik ook al aan zitten denken heb:
- kan er een verstopping zitten in de toevoerleidingen naar de verschildruksensor?
- ik heb geen idee van de effectieve toestand van de wervelklep. Ze beweegt wel vlot zoals het hoort, niet te vast, niet te los. mogelijks zit hier iets dicht. Echter volgens mij krijg ik dan andere foutcodes
- intercooler, maar deze lijkt ok
- turbodruksensor mogelijks nok

-
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 20:34  ·  #4
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 20:41  ·  #5
Ja, dat wel. Echter zeker twee keer in de week een traject van 40km.
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 20:44  ·  #6
Quote door staaf

behalve één defect gloeikaars.


goede avond,

als er een gloeiplug stuk is zal die niet regenereren tijdens het rijden. betwijfel zelf of die de geforceerde regeneratie volledig gaat doen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 20:47  ·  #7
Zou voldoende moeten zijn. Het kan namelijk zijn dat op die korte stukken de elektronica de regeneratie niet "af" kan maken.
Ik heb geen ervaring met V70 en een roetfilter -want die heb ik niet- maar de DAF kan er dapper 30-35 km mee bezig zijn om hem schoon te krijgen.....
En als je hem 2x onderbreekt kan 'ie goed vol zitten... Maar dat verklaart eigenlijk niet dat de melding op het display na 3 minuten weg is.
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 21:08  ·  #8
bin there done that...

Het DPF regenereren

Tussentijdse gloei is ook essentieel voor de staat van het dieselpartikelfilter (DPF). Ondanks dat het DPF de dieselemissie continu moet reduceren, heeft het maar beperkte capaciteit om roetdeeltjes te vangen en op te slaan. Het filter moet regelmatig worden ‘geregenereerd’ (gevangen koolstof moet er vanaf gebrand worden) om het optimaal te laten werken. “Om te regenereren, moet het DPF ongeveer 10 minuten lang verhit worden naar meer dan 600 graden Celsius”,

“De ECU start een aantal acties om dit te bereiken. Een daarvan is een zogenoemde ‘regeneratiegloei’ van de bougies van meer dan 1.000 graden Celsius, zelfs als de motor al opgewarmd is. Dit laat de temperatuur van de verbrandingskamer stijgen, wat er weer voor zorgt dat de temperatuur van het uitlaatgas stijgt. Dit ondersteunt de DPF regeneratie. Kapotte gloeibougies kunnen er echter toe leiden dat het DPF niet geregenereerd kan worden, wat verstopping veroorzaakt of uiteindelijk leidt tot een dure vervanging.”
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 22:34  ·  #9
Dat van de gloeistiften wist ik nog niet!
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 22:59  ·  #10
is ergens omschreven, maar als je dat leest is het ook te begrijpen.
er word diesel in gespoten als de uitlaatklep open staat, dan heb je geen compressie om het te ontbranden.
dus zal de gloeiplug het moeten doen.
ecu spuit geen extra diesel in als er een gloeiplug off line is
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 15.02.2021 - 23:25  ·  #11
Maar krijg je van een defecte gloeibougie geen foutmelding van in Vida?
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 16.02.2021 - 10:19  ·  #12
Quote door ohz274

Maar krijg je van een defecte gloeibougie geen foutmelding van in Vida?


die had die toch ook.

"Nu, weer een 5 maand later deze melding, stangetje zit er nog op. De dag ervoor had ik toevallig de foutcodes uitgelezen en er zat géén enkele in, behalve één defect gloeikaars. "
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 09:25  ·  #13
Vandaag de foutcodes uitgelezen: (op klikken vergroot de foto)




De eerste twee zijn volgens mij van de tuning.
ECM-P245202 Dieselpartikelfilter differetiele-druksensor circuit - algemene signaalstoring -> Die geeft de storing

CEM-B10EA14 Positieve temperatuurcoefficient verwarming - algemene elektrische storingen - kortsluiting naa massa of open -> Ik wist zelfs niet dat ik dat had, zit volgens mij zelfs niet op deze auto maar weet ik niet zeker/
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 13:13  ·  #14
Op dit moment toch de druksensor. Geen gloeikaars

Proberen waard om te vervangen.

Ptc element heeft bijna iedereen met zo’n ding. Heeft niks met de regeneratie te maken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d 2009 roetfilter vol melding

 · 
Posted: 17.02.2021 - 14:05  ·  #15
Voor wat het waard is:
Ik heb vandaag de sensor gedemonteerd: ik voel geen lek op het membraan. Ik heb de leidingen richting roetfilter eens doorgeblazen met perslucht.
Nieuwe sensor kost ergens een 110€uro (bosch), er zijn goedkopere vanaf een 30euro. 2dehands ook alles tss 15 en 50 euro

Typenr: 6G9N-52200-AB (ford) of 30785488-AA (Volvo)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0