Gisteren namiddag een 5-tal minuten na mijn vertrek plots de melding roetfilter vol op het dashboard.
Op dit moment reed ik reeds de hele tijd in de bebouwde kom tegen +/- 50 per uur. 3 minuten later is de melding weer weg, ik reed nog steeds +- 50km/u.
Hoe valt dit te verklaren? Ik neem aan dat er op dat ogenblik, met koude motor en op die snelheid nog niet geregeneerd wordt, dus waarom gaat de melding weg na een 3-tal minuten?
Vorig jaar op vakantie met de caravan problemen gehad met het roetfilter, daar naast de snelweg met de dice een geforceerde regeneratie uitgevoerd en, met wat hoger in toeren te rijden, zonder problemen in het zuiden geraakt.
Tijdens de vakantie miserie beginnen krijgen met de motor van de variabele schoepenregeling. Hier ook uiteindelijk mee thuisgeraakt zonder problemen. Eenmaal thuis deze actuator vervangen en geen problemen meer.
Een maand of 3 later, weer een weekje weg met de caravan en net op de bestemming toegekomen melding roetfilter vol. Contact afgelegd en fout niet meer weergezien. Daar wel gemerkt dat het stangetje van de wervelklep los lag. Deze kleppen manueel opengezet en zonder problemen thuis geraakt. Wel het stangetje vernieuwd.
Nu, weer een 5 maand later deze melding, stangetje zit er nog op. De dag ervoor had ik toevallig de foutcodes uitgelezen en er zat géén enkele in, behalve één defect gloeikaars.
Iemand een idee in welke richting het moet zoeken?
Wagen is zeer goed onderhouden, elke 15k nieuwe olie + filters, inlaat zou moeten vrij zijn, want reinig ik preventief.
Wagen heeft 300.000km en heeft RICA 226pk tuning.
Op dit moment reed ik reeds de hele tijd in de bebouwde kom tegen +/- 50 per uur. 3 minuten later is de melding weer weg, ik reed nog steeds +- 50km/u.
Hoe valt dit te verklaren? Ik neem aan dat er op dat ogenblik, met koude motor en op die snelheid nog niet geregeneerd wordt, dus waarom gaat de melding weg na een 3-tal minuten?
Vorig jaar op vakantie met de caravan problemen gehad met het roetfilter, daar naast de snelweg met de dice een geforceerde regeneratie uitgevoerd en, met wat hoger in toeren te rijden, zonder problemen in het zuiden geraakt.
Tijdens de vakantie miserie beginnen krijgen met de motor van de variabele schoepenregeling. Hier ook uiteindelijk mee thuisgeraakt zonder problemen. Eenmaal thuis deze actuator vervangen en geen problemen meer.
Een maand of 3 later, weer een weekje weg met de caravan en net op de bestemming toegekomen melding roetfilter vol. Contact afgelegd en fout niet meer weergezien. Daar wel gemerkt dat het stangetje van de wervelklep los lag. Deze kleppen manueel opengezet en zonder problemen thuis geraakt. Wel het stangetje vernieuwd.
Nu, weer een 5 maand later deze melding, stangetje zit er nog op. De dag ervoor had ik toevallig de foutcodes uitgelezen en er zat géén enkele in, behalve één defect gloeikaars.
Iemand een idee in welke richting het moet zoeken?
Wagen is zeer goed onderhouden, elke 15k nieuwe olie + filters, inlaat zou moeten vrij zijn, want reinig ik preventief.
Wagen heeft 300.000km en heeft RICA 226pk tuning.