V70 2.0d 2010 stotteren

 
 
 
 
 
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 04.03.2018 - 12:16  ·  #1
Sinds de aanschaf van de Volvo stottert hij af en toe omstreeks de 1700 toeren in alle versnellingen, behalve de 6e.
Vorige week heb ik tijdens de grote beurt oa de verstuivers, multiriem en distributie riem laten vervangen. De verstuivers lekten niet bij de retourtest. Volgens een gespecialiseerd bedrijf (van dijk in Groningen) waren alle 4 verstuivers defect....
Met de nieuwe verstuivers net een rit achter de rug van 3.500km (naar Belarus en terug) en ik ben blij dat ik thuis ben! Het stotteren is nu zo erg dat de cruise control regelmatig afslaat; het stotteren gebeurt nu constant tussen de 1500 tot 2000 toeren in de versnellingen 1 t/m 5 en in de 6e soms tot 2500 toeren. De motor loopt het lekkerst bij 2700+ toeren. Gelukkig was het grootste deel van de rit op de snelweg ;)
Mijn vraag is: wat kan de oorzaak zijn?
Volgens de garage (geen Volvo dealer: slechte ervaring mee) zijn er geen fout meldingen....
Feit is dat ik zo niet meer kan rijden... vroeg of laat klapt het blok de auto uit....

Tijdens de koude start (en dat was het daar) moest ik hen forceren om te voorgloeien, anders sloeg de motor niet aan. Er komt trouwens veel witte / grijze rook uit bij het starten. Dat was na de vervanging van de verstuivers eerst over, maar na 2 dagen alweer dezelfde hoeveelheid rook....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 04.03.2018 - 12:23  ·  #2
Kan echt vanalles zijn.

Wanneer is het brandstoffilter vernieuwd voor het laatst?

Is het brandstof verbruik wel normaal?

Echt even met vida uitlezen, als de motor zo slecht loopt word er bijna zeker wel wat opgeslagen.
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 04.03.2018 - 13:39  ·  #3
Klopt mijn veronderstelling dat je met Vida meer kunt uitlezen dat het standaard apparaat dat een merkloze garage heeft? Volgens mij werken ze met Bosch apparatuur.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 04.03.2018 - 13:53  ·  #4
Jazeker!

Wat vooral fijn aan Vida is, dat er een hele uitgebreide uitleg bij de storingen zit. Niet altijd even accuraat, maar vaak wel heel handig.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1520
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 04.03.2018 - 19:02  ·  #5
Een van de vragen die in mijn hoofd naar boven komt:
Is de distributie er weer identiek omheen gelegd? Want als deze ooit een tandje versprongen is, dan ligt hij nu nog steeds een tandje verkeerd.

Daarnaast kan er natuurlijk één van een hele batterij aan sensoren het begeven hebben.
Vida gaat je hoogst waarschijnlijk het antwoord geven.
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 05.03.2018 - 23:31  ·  #6
Vida (Turbodesk: bedankt!) gaf geen cruciale foutmeldingen. Voor de zekerheid nog het juiste type verstuiver geprogrammeerd, want je kunt niet uitlezen wat erin stond. De eerste 30km waren goed.... nu is het weer mis.... wordt er wat moedeloos van.....
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 06.03.2018 - 00:25  ·  #7
Ik zou dan eerst zoeken op bijvoorbeeld lekken in slangen (turbo- en koelcircuit). Lekke intercooler kan ook gekke dingen doen (en aangezien je roetfilter hebt, hoeft de rook niet zwart/blauw te zijn...)
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 06.03.2018 - 12:39  ·  #8
Maar dan zou hij daar de eerste 30 km ook last van moeten hebben gehad... Bovendien zijn de eerste 5 km (koude motor) altijd probleemloos....
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 06.03.2018 - 13:28  ·  #9
Quote door WimV70

Maar dan zou hij daar de eerste 30 km ook last van moeten hebben gehad... Bovendien zijn de eerste 5 km (koude motor) altijd probleemloos....


Na de verstuiverprogrammering 30km goed, en daarna niet meer? Mogelijk is het het zelflerende systeem dat roet in het eten gooit. Nieuwe verstuivers kunnen nog niet vervuild zijn met roet etc.

Ervan uitgaande dat je distributie goed staat, kan er nog iets mis zijn met de variabele nokkenassen (ervan uitgaande dat jouw motor die ook heeft). Variabele nokkenassen regelen de openingstijden van de kleppen en die varieert naarmate temperatuur en toeren vd motor. Je kunt deze uitlezen met vida, en ook de maximumwaarden staan daarin.

Of mogelijk moet je het in de luchtaanvoer gaan zoeken, of in de temperatuurregeling van de motor (temperatuursensor koelvloeistof).

Dus bijv. eens de luchtaanvoerslang van EGR naar inlaatspruitstuk loshalen, en zien of die verregaand zit dichtgekoekt met roet. In dat geval kan je motor onvoldoende lucht krijgen. Er is geen sensor die dat aangeeft.
Toch zou ik denken dat je dat juist zou moeten gaan merken bij hogere toeren (meer lucht die de motor instroomt), terwijl je zelf aangeeft dat hij dan goed loopt. Ook vreemd dat hij in de 6 wel goed loopt trouwens.

Als de temperatuursensor van de kvs een te lage temperatuur doorgeeft, kan je koude start wel goed zijn en loopt eea goed totdat je motor op temperatuur begint te komen, maar als het motormanagement daarna niet van de sensor doorkrijgt dat de motor warm is, blijft hij een verkeerde hoeveelheid diesel inspuiten.
Met vida kan je de actuele temperatuur van de kvs uitlezen (live) zoals doorgegeven door de sensor, dus je kunt zien hoe dat oploopt terwijl de motor warm wordt. Je kan wel redelijk inschatten of dat enigszins reeel is. Als je het precies wilt weten kun je bijv. met een infrarood termometer de temperatuur aan de buitenzijde van het blok aflezen en vergelijken met de waarde die je zit in vida.
Er is geen sensor die aangeeft als er hier iets verkeerd gaat, dus je moet de actuele waarde uitlezen om te weten wat er gebeurt.

Kan mogelijk ook nog de intercooler zijn, die wat uitzet als 'ie warm wordt waardoor een lek merkbaar wordt. Ik had zoiets zelf met het koelsysteem, wat alleen lekte als er druk op stond.

Ik weet niet hoe jouw vacuum systeem in elkaar zit maar dat kan ook problemen geven als er ergens valse lucht getrokken wordt (al hebben de V70s vanaf +/- 2007 al een electronisch gestuurde variabele turbo, niet op vacuum zoals de oudere, dus dat zal de jouwe uit 2010 ook niet hebben).
Bij mijn V70 is er alleen vacuum voor de motorsteunen en de rembekrachtiger. Ik had lekke motorsteunen en daardoor ging de auto moeilijk lopen (stotteren is teveel gezegd) direct na de start, doordat er vacuum opnieuw moest worden opgebouwd.
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 06.03.2018 - 21:09  ·  #10
Komende week ga ik naar Dennis op advies van Obbe en dat was weer op advies van Turbodesk :)
Ben benieuwd!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 06.03.2018 - 21:12  ·  #11
Dat is een uitstekend advies!
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 08.03.2018 - 08:45  ·  #12
Quote door WimV70

Het stotteren is nu zo erg dat de cruise control regelmatig afslaat; het stotteren gebeurt nu constant tussen de 1500 tot 2000 toeren in de versnellingen 1 t/m 5 en in de 6e soms tot 2500 toeren. De motor loopt het lekkerst bij 2700+ toeren. Gelukkig was het grootste deel van de rit op de snelweg ;)


Dit lijkt ontzettend op mijn probleempje ;-\
Die van mij hikt/bokt ook > bij een warme motor - het lijkt steeds meer te worden. Bij mij is het echter met name bij stationair draaien, gelukkig valt mijn cruise control niet uit :-0

Ook zie ik witte/grijze rook bij het starten, maar hij start wel erg goed.

Dealer ziet geen foutmeldingen, heeft retourtest gedaan en die zit binnen de marge. Adviseerden wel tzt verstuivers te vervangen.

Tijd geleden bij Dennis geweest, mogelijke oorzaken / oplossingen;
1. Nokkenas timing verschoven > nieuwe nokkenas
2. Brandstofpomp > nieuwe brandstofpomp
3. Verstuivers > verstuivers testen en vervangen

Binnenkort gaat er een andere brandstofpomp op, ben benieuwd naar het resultaat!
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 30.03.2018 - 23:33  ·  #13
Bij Oldenijens in Sint Jansklooster hebben ze veel bekeken en getest. Daar hebben ze ook de egr en dpf uitgeprogrammeerd. Volgens hun kan het alleen nog aan de injectoren liggen... Ondertussen zijn de nieuwe injectoren getest bij een ander onafhankelijk adres en ze zijn alle 4 goed.....
Het garagebedrijf denkt nu dat het waarschijnlijk komt omdat 1 cilinder niet genoeg compressie heeft....
Dat zou mij verbazen, want de auto liep pas echt slecht na het plaatsen van de nieuwe injectoren, enz....
Is er ook een makkelijke manier om de compressie te meten?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 30.03.2018 - 23:45  ·  #14
Gloeibougies eruit en in vrijgekomen gat adapter met compressiemeter plaatsen...
WimV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Peize
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: V70 2.0d 2010 stotteren

 · 
Posted: 24.02.2019 - 11:17  ·  #15
Na veel omwegen en vervangen van de nodige onderdelen ben ik toch maar eens naar diesel centre Drachten gereden.
Daar waren ze er snel mee klaar: motor heeft een compressie probleem en dusdanig dat er geen compressie was te meten, tenzij ze een uitgebreide test gingen doen.
Standaard test kost €100 en de uitgebreide meer dan €409
Laatste test leek mij niet nodig, want nu weet ik eindelijk het echte probleem.
Enige wat ik mij dan wel afvraag is hoe zo'n motor zo snel een defect heeft....

En de belangrijkste vraag: wat nu? Weet niet veel van motoren.... Wat is wijsheid? Andere motor van de sloop halen of de motor laten reviseren? Of zijn er nog andere opties?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0