V70 D3 2010 verbruik

Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: V70 D3 2010 verbruik

· 
Posted: 02.07.2018 - 14:06  ·  #16
Ik kan me niet voorstellen dat een ander merk diesel een verschil van 2 liter op 100 geeft, dat lijkt mij toch eerder in de rechtervoet te zitten. Ik probeer vaak te ecodriven op mijn woon-werk verkeer, maar af en toe heb je toch wel eens iets teveel testosteron of een paar minuutjes in te halen en schiet het verbruik omhoog... ook al schiet je objectief (in minuten tijdwinst) vaak weinig op met dat gehaast (vaak kom ik dezelfde auto's tegen na de afrit die mij op de snelweg zo nodig voorbij moesten als ik rustig rijd = 105 kmu op teller / cruise control en rechterbaan, plm. 25km)
jcrucq
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 03.07.2018 - 16:03  ·  #17
Ik rijd gewoon 120 op de cc en dan is het verbruik 1:14.5 continu over 100km. Niks hard accelereren ofzo. Verschil in brandstof maakt bijna niet uit. Heb voor een raffinaderij gewerkt en iedereen tapt uit hetzelfde vat, ook de goedkope pompen. Alleen wordt er bijvoorbeeld bij Shell vpower wat toegevoegd net voordat het de tankwagen in gaat. Maar kan nooit 2l/100km uitmaken.

Net VIDA geïnstalleerd en zelf de V70 eens uitgelezen. Roetfilter (soot) is nu 26gram vol, dat is een keurige waarde volgens mij. Morgen eens rijdend kijken of ie niet continu aan het regenereren is.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2018 - 16:26  ·  #18
Voordat je aan grotere dingen gaat denken, zou je eens kunnen proberen om een goede injectorcleaner bij de diesel te gooien, wellicht helpt dat wat. Flesje op een halve tank ofzo, mag best wat geconcentreerder. BG, Forté en LiquiMoly zijn goede merken maar niet zó makkelijk te verkrijgen.
EGR redelijk schoon? Ik denk dat dat alleen merkbaar wordt als de boel echt zowat dichtgeslibt is, en dan waarschijnlijk vooral bij vol gas.
Wervelkleppen OK? Als die dicht staan krijgt hij wellicht te weinig lucht en dus met een diesel geen optimale verbranding.
Luchtfilter schoon?

26 gram roet is OK dacht ik, dan gaat hij wel regenereren volgens mij maar ik dacht dat bij mijn generatie V70 100gr als vol wordt beschouwd (dan is er niet meer te regenereren). De laatste keer dat ik die waarde uitlas stond hij bij mij op 5 gram, zal wel net geregenereerd hebben destijds. Die info kan je in VIDA nalezen, beetje zoeken, ik dacht dat de info gelinkt werd bij de functie om het roetfilter uit te lezen.

Bandenspanning goed? Als die te laag is gaat het verbruik ook omhoog. Ik rijd op 2.6-2.7 bar (koud gemeten) op Michelin Primacy 3.
Geen aanlopende rem? Even voorzichtig aan remschijven voelen na een stuk snelweg rijden en stoppen zonder te remmen (uit laten lopen een snelwegparkeerplaats oid op...) of er niet eentje veel warmer is dan de andere kant van voor- of achterzijde. Voorzijde wordt sowieso warmer dan achter (bij remmen, niet bij uitrollen)

Als je de basics goed hebt en het doet niks, weet je iig dat dat goed is en kan je verder zoeken. Zó dramatisch slecht is je verbruik, met automaat, ook weer niet denk ik, maar wellicht is er nog wel wat te halen.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.07.2018 - 16:50  ·  #19
Wat is je verbruik als je het aan de pomp uitrekent? De verbruiksmeter op de BC is nou niet echt een rekenwonder (iig bij de oudere V70's, die van mij wijkt 20-25% af).

Als ik op Spritmonitor kijk wordt daar een gemiddeld gebruik opgegeven van 1 op 14,3 voor een D3. Als je naar de verdeling kijkt zitten de meeste ook rond de 1 op 13,7. Dus dan is jouw verbruik niet extreem raar.

https://www.spritmonitor.de/en…owerunit=2

Op de verbruiksmeter van Autoweek staan niet zoveel V70's, maar ook daar ontloopt het elkaar niet veel.

Bij 120 op de CC loopt mijn auto een stuk onzuiniger dan bij 100 op de CC. Korte stukjes (bijvoorbeeld boodschappen doen of naar de bouwmarkt in het weekend) zijn ook echt killing voor je verbruik en trekken je gemiddelde van de snelweg echt flink omlaag.
jcrucq
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 03.07.2018 - 21:26  ·  #20
Ja als je op die site kijkt valt het inderdaad wel mee. Ik dacht dat een D3 altijd wel rond de 1:17 / 1:18 zou kunnen halen. Net met de laptop op schoot een proefrit gemaakt en geen gekke dingen gezien in Vida. Roetfilter lijkt gewoon goed te functioneren.

Boordcomputer klopt trouwens precies met de pomp.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.07.2018 - 23:34  ·  #21
245 banden maken toch wel een flink verschil hoor. Geen liters per 100km maar wel merkbaar.

Ik heb zo'n 200.000km met een 2011 D3 automaat gereden. Vanaf nieuw, en met een redelijk zware rechtervoet zat ik toch vaak rond de 6.5-7 liter / 100km.

Als ik rustig aan deed was de 5.8l/100km ook nog wel haalbaar, maar dan moest ik echt als een oude sok gaan rijden. Met de afstanden die ik indertijd in de randstad moest rijden was dat geen optie :-)

Tegenwoordig blij als ik 10,2l/100km met mijn roffel doe....

Selected quotes for multi-quoting:   0