V70 D3 automaat wilt niet meer starten

V70 D3 2011

hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

Re: V70 D3 automaat wilt niet meer starten

· 
Posted: 20.01.2023 - 15:10  ·  #16
ik zat even terug te lezen en je geeft aan dat de bendix er wel uit schiet maar de startmotor zelf niet ronddraait? Moet je het dan niet zoeken in de startmotor zelf?
De startmotor gaat pas draaien nadat het relais óp de startmotor wordt bekrachtigd (dat relais is een spoel die zowel de bendix als de feitelijke startmotor bedient). In de afbeelding (niet jouw motortype/auto maar het principe is denk ik hetzelfde) is nummer 2 dat startrelais/bendix uitschietding. De plus van de accu zit daarop aangesloten (evenals de dynamo). Als je start wordt dat relais bekrachtigd door een draad (bij sleutel omdraaien/startknop indrukken). het lijkt me dat dat relais niet goed is, of dat de connectie tussen dat relais en de feitelijke startmotor niet goed is.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bobby76
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 20.01.2023 - 18:19  ·  #17
Hallelujah!!

Na lang zoeken is het probleem gevonden!

Onderin de zekeringkast zit nog een relais (los van het relais voor de bendix aansturing) deze schakelt de dikke plus kabel naar de startmotor. Deze krijgt dus ook een “puls” vanaf de startknop. Op de aansturings aansluiting van het relais zat “aanslag/corrosie” hierdoor functioneerde het relais niet. Vervolgens een nieuwe aansluiting hierop gemaakt en de Volvo start weer als vanouds.
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 20.01.2023 - 18:39  ·  #18
Mooi Bobby, dat het opgelost is!
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a