Hallo Mensen, Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat een van jullie mij kan helpen met een lastig probleem. Even de situatie schetsen: Betreft een Volvo V70 , bj 2001, 2,4 AWD geartronic. 472.000 km. Mijn auto staat permanent bij mijn huis in Griekenland. Er is binnen 150 km van mijn huis geen Volvo dealer te vinden, dichtsbij is Athene. Ik heb geen computer om de auto uit te lezen.
Het probleem is als volgt: bij aankomst, was de accu leeg ( niet ontkoppeld geweest na 4 maanden stil gestaan te hebben. Auto gestart met B&D powerunit, loopt regelmatig geen probleem met rijden. echter accu was kapot na totaal ontladen te zijn geweest, De accu een paar dagen geleden vervangen voor een nieuw exemplaar.
Stationair effect:
Paar dagen daarna, motor loopt op eens stationair onregelmatig (3 cylinders? ipv 4), rond de 800 rpm, als motortoerental eventjes inzakt hoor je aan de rechterkant onder het luchtfilter een snel tikkend geluid, waarna de motor weer rustiger loopt. dit blijft zich met regelmaat om de paar seconden herhalen.
Toerental blijft al die tijd rond de 800 zweven (750-850 rpm)
Rijden:
Met het rijdenin de hoogste versnellingen van de automaat (4+5) begint de auto te bokken en te schokken. dit is niet vol te houden zonder schade lijkt me, dus zet ik de geartronic op manueel bediening en schakel handmatig. tot en met 3e versnelling gaat het redelijk, bij 4 en 5 begint het bokken en schokken ook hier. Ook met vermogen vragen bergop begint de auto te schokken en te bokken in lagere versnellingen.
Verder geen uiterlijke bijzondere kenmerken. de motormanagement indicator brand wel, dat is al zo sinds ca 3 jaar. Hij gaat diverse keren aan en dooft dan weer na een paar dagen rijden. Soms blijft hij maanden uit, andere keren gaat hij enkele keren per maand branden. geheel willekeurig niet tijdens rijden maar tijden starten en blijft aan tijdens rijden. Dit is in NL door een volvo dealer onderzocht, geen aanwijsbaar probleem kunnen vinden. Was na resetten altijd weer weg en had geen konskwenties in het rijgedrag.
Vraag wie kan mij helpen, zonder volvo dealer in de directe omgeving, dit euvel te duiden en eventueel te (laten)verhelpen. Alvast bedankt voor jullie reacties
Harry Visser
Het probleem is als volgt: bij aankomst, was de accu leeg ( niet ontkoppeld geweest na 4 maanden stil gestaan te hebben. Auto gestart met B&D powerunit, loopt regelmatig geen probleem met rijden. echter accu was kapot na totaal ontladen te zijn geweest, De accu een paar dagen geleden vervangen voor een nieuw exemplaar.
Stationair effect:
Paar dagen daarna, motor loopt op eens stationair onregelmatig (3 cylinders? ipv 4), rond de 800 rpm, als motortoerental eventjes inzakt hoor je aan de rechterkant onder het luchtfilter een snel tikkend geluid, waarna de motor weer rustiger loopt. dit blijft zich met regelmaat om de paar seconden herhalen.
Toerental blijft al die tijd rond de 800 zweven (750-850 rpm)
Rijden:
Met het rijdenin de hoogste versnellingen van de automaat (4+5) begint de auto te bokken en te schokken. dit is niet vol te houden zonder schade lijkt me, dus zet ik de geartronic op manueel bediening en schakel handmatig. tot en met 3e versnelling gaat het redelijk, bij 4 en 5 begint het bokken en schokken ook hier. Ook met vermogen vragen bergop begint de auto te schokken en te bokken in lagere versnellingen.
Verder geen uiterlijke bijzondere kenmerken. de motormanagement indicator brand wel, dat is al zo sinds ca 3 jaar. Hij gaat diverse keren aan en dooft dan weer na een paar dagen rijden. Soms blijft hij maanden uit, andere keren gaat hij enkele keren per maand branden. geheel willekeurig niet tijdens rijden maar tijden starten en blijft aan tijdens rijden. Dit is in NL door een volvo dealer onderzocht, geen aanwijsbaar probleem kunnen vinden. Was na resetten altijd weer weg en had geen konskwenties in het rijgedrag.
Vraag wie kan mij helpen, zonder volvo dealer in de directe omgeving, dit euvel te duiden en eventueel te (laten)verhelpen. Alvast bedankt voor jullie reacties
Harry Visser