Vanmiddag het verlossende antwoord. de ECU / ECM is defect. deze geeft zelf de piekspanning af. het zou om de eindtrap gaan aldus de monteur. het is naar alle waarschijnlijkheid gekomen door een verkeerd gemonteerde lambdasonde. de weerstand van het ene model t.o.v. de andere was anders waardoor de ECU te veel belast is en daardoor stuk gegaan is.
volgende vraag. waar kan ik voor het ECU / ECM terecht?
Mooi dat het gevonden is! Volgens mij kun je van een demontagebedrijf een ECU kopen (uiteraard voor jouw model) en deze door onder meer ETS laten clonen, athans de software. Daarna kun je hem zo wisselen...
Heb een andere ECM geplaatst(gekloond). Auto doet vooralsnog goed alleen zakt het stationair soms even naar 500 waarna hij zich na +-2 sec. bij regelt en netjes +-700 draait. Dit is als je een kruising benaderd en de auto ontkoppeld.
fingers crossed en hopen dat het probleem nu verholpen is..
Ik heb dit ook gehad en heb toen het gasklephuis los gehaald even laten liggen of schoon maken en dan weer aansluiten.
Deze reset volgens mij hier door en wordt door de ecu opnieuw ingeleerd.
Bij mij was toen het probleem verdwenen.
Luchtmassameter is schoongemaakt maar veranderd niets. Gasklep software is meegekomen met de kloon dus zou goed moeten zijn. Ik zal binnenkort de vacuĆ¼m slangen eens vervangen misschien helpt het.
Even een berichtje van deze kant! De auto rijdt weer zoals het hoort op dat die heel af en toen bij benadering van een kruising of rotende bij het ontkoppelen inzakt naar 500 waarna hij zicht vrijwel direct weer bij regelt naar normaal stationair. Voor de zekerheid nog even uitgelezen vorige week en kwamen twee meldingen naar boven: 531D en 640A. iemand een tip voor deze meldingen? wel heb ik iets gelezen over de nokkenasverteller poelie. Daar zijn verschillende soorten van heb er een zwarte op zitten terwijl er een gele op hoort. waarschijnlijk een keer de verkeerde gemonteerd in de jaren ervoor?
zou het uitmaken deze te wisselen zo ja wat zullen de verschillen zijn tussen beide?