Beste forum leden,
Mijn Bi fuel op aardgas heb ik in het voorjaar aangepast. De gasdistributor heb ik naar boven verplaatst in de buurt van de gasdrukregelaar. De reden hiervoor is dat ik op fora heb gelezen dat de stappenmotor onderhoud nodig heeft. Op de nieuwe plek is hij gemakkelijk bereikbaar. Tevens zou hiermee het mogelijke probleem van oververhitting t.g.v. motor en ventilator-warme-luchtstroom voorkomen worden.
Tegelijkertijd heb ik de distributor schoongemaakt en gereviseerd. Overigens blijkt dat schoonmaken nauwelijks of niet nodig omdat aardgas erg schoon is. Uiteraard heb ik de minpool los gehad om het systeem te resetten.
Na deze operatie liep de motor iets minder goed op gas, het stationair toerental was te laag waardoor de auto begon te horten en stoten bij stilstand. Ook was het vermogen iets afgenomen. Echter op benzine liep de motor als vanouds, perfect. Het gasverbruik leek iets gunstiger te zijn dan weleer.
Deze zomer ermee naar Frankrijk geweest en vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van aardgas vrijwel geheel op benzine gereden, zonder problemen.
Recentelijk besloot ik de gasdistributor nogmaals te demonteren en na te lopen. Hiertoe hoefde ik nu slechts het luchtfiltersysteem te verwijderen vanwege die nieuwe locatie. Na montage begonnen de problemen; de motor slaat goed aan en draait goed stationair maar begint te stotteren vanaf 2000 toeren. Wegrijden in stationair toerental gaat goed, maar bij gas geven slaat de motor af. Ik heb de Luchtmassameter vervangen voor een after-market exemplaar; geen verschil merkbaar. Daarom de originele maar weer teruggezet. Ook maar meteen 5 nieuwe bougies gemonteerd. Na enige tijd stationair draaien (motor warm) schakelt de auto ook niet meer over op gas…
Navraag leerde mij dat het benzine systeem volledig onafhankelijk van de gasinstallatie functioneert. Dus hier moet ik als eerste mee aan de slag naar mijn idee.
Wat ik erg vreemd vind is dat ,alleen bij koude motor, na het starten ik ongeveer 3 a 4 keer probleemloos de motor naar hogere toeren kan jagen, daarna begint het gestotter vanaf 2000 toeren. Heeft de lambdasonde daarmee iets van doen?? Koude / warmte?.
Het rare is dat de storing is ontstaan direct na de demontage/montage van de gasdistributor.
De garage (met Volvo kennis) heeft met Vida de storingscodes uitgelezen;
ECM 2110 , voorste verwarmde lambdasonde, voorverwarming – signaal te hoog
ECM 980F, Luchtstroom, onjuiste stroming
ECM 9818, Vacuüm van de rem, te laag vacuüm
CEM 1F00, Motorregeleenheid , Software onjuist signaal
REM 4A40, sensor gastemperatuur- signaal te hoog
REM 4A43, sensor gasdruk, signaal te laag
En nog wat andere codes m.b.t. remlichten en gordelspanners.
Mijn garage kan de oorzaak niet vinden en heeft alle voor de hand liggende zaken zoals het vacuüm etc. gecontroleerd.
Vervolgens heb ik mij gewend tot de lokale Volvo dealer Broekhuis. Hij kan half januari mijn auto in ontvangst nemen en beloofde mij in 2 uur de auto uit te lezen tegen een uurtarief van 120 euro…. Natuurlijk heeft de receptionist geen idee hoe het dan verder gaat.
Ik heb allerlei horror verhalen gehoord over Volvo dealers die ECU’s en andere onderdelen gaan vervangen totdat ie het doet. Waarschijnlijk zullen ze ook alles weer origineel terugbouwen voordat ze aan de slag gaan. Dus dit wordt een gebed met rekening zonder end.
Wie, o wie kan mij hierbij helpen met ideeën / suggesties ?
Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.
Groet, Johan
Mijn Bi fuel op aardgas heb ik in het voorjaar aangepast. De gasdistributor heb ik naar boven verplaatst in de buurt van de gasdrukregelaar. De reden hiervoor is dat ik op fora heb gelezen dat de stappenmotor onderhoud nodig heeft. Op de nieuwe plek is hij gemakkelijk bereikbaar. Tevens zou hiermee het mogelijke probleem van oververhitting t.g.v. motor en ventilator-warme-luchtstroom voorkomen worden.
Tegelijkertijd heb ik de distributor schoongemaakt en gereviseerd. Overigens blijkt dat schoonmaken nauwelijks of niet nodig omdat aardgas erg schoon is. Uiteraard heb ik de minpool los gehad om het systeem te resetten.
Na deze operatie liep de motor iets minder goed op gas, het stationair toerental was te laag waardoor de auto begon te horten en stoten bij stilstand. Ook was het vermogen iets afgenomen. Echter op benzine liep de motor als vanouds, perfect. Het gasverbruik leek iets gunstiger te zijn dan weleer.
Deze zomer ermee naar Frankrijk geweest en vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van aardgas vrijwel geheel op benzine gereden, zonder problemen.
Recentelijk besloot ik de gasdistributor nogmaals te demonteren en na te lopen. Hiertoe hoefde ik nu slechts het luchtfiltersysteem te verwijderen vanwege die nieuwe locatie. Na montage begonnen de problemen; de motor slaat goed aan en draait goed stationair maar begint te stotteren vanaf 2000 toeren. Wegrijden in stationair toerental gaat goed, maar bij gas geven slaat de motor af. Ik heb de Luchtmassameter vervangen voor een after-market exemplaar; geen verschil merkbaar. Daarom de originele maar weer teruggezet. Ook maar meteen 5 nieuwe bougies gemonteerd. Na enige tijd stationair draaien (motor warm) schakelt de auto ook niet meer over op gas…
Navraag leerde mij dat het benzine systeem volledig onafhankelijk van de gasinstallatie functioneert. Dus hier moet ik als eerste mee aan de slag naar mijn idee.
Wat ik erg vreemd vind is dat ,alleen bij koude motor, na het starten ik ongeveer 3 a 4 keer probleemloos de motor naar hogere toeren kan jagen, daarna begint het gestotter vanaf 2000 toeren. Heeft de lambdasonde daarmee iets van doen?? Koude / warmte?.
Het rare is dat de storing is ontstaan direct na de demontage/montage van de gasdistributor.
De garage (met Volvo kennis) heeft met Vida de storingscodes uitgelezen;
ECM 2110 , voorste verwarmde lambdasonde, voorverwarming – signaal te hoog
ECM 980F, Luchtstroom, onjuiste stroming
ECM 9818, Vacuüm van de rem, te laag vacuüm
CEM 1F00, Motorregeleenheid , Software onjuist signaal
REM 4A40, sensor gastemperatuur- signaal te hoog
REM 4A43, sensor gasdruk, signaal te laag
En nog wat andere codes m.b.t. remlichten en gordelspanners.
Mijn garage kan de oorzaak niet vinden en heeft alle voor de hand liggende zaken zoals het vacuüm etc. gecontroleerd.
Vervolgens heb ik mij gewend tot de lokale Volvo dealer Broekhuis. Hij kan half januari mijn auto in ontvangst nemen en beloofde mij in 2 uur de auto uit te lezen tegen een uurtarief van 120 euro…. Natuurlijk heeft de receptionist geen idee hoe het dan verder gaat.
Ik heb allerlei horror verhalen gehoord over Volvo dealers die ECU’s en andere onderdelen gaan vervangen totdat ie het doet. Waarschijnlijk zullen ze ook alles weer origineel terugbouwen voordat ze aan de slag gaan. Dus dit wordt een gebed met rekening zonder end.
Wie, o wie kan mij hierbij helpen met ideeën / suggesties ?
Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.
Groet, Johan