V70 II - carterventilatie

filter carterventilatie??

 
 
 
 
 
RuudV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Javea
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

V70 II - carterventilatie

 · 
Posted: 08.08.2022 - 15:23  ·  #1
Enkele dagen terug kwam de oliepeilstok vanzelf omhoog.
Ringetjes peilstok vervangen, waardoor deze weer keurig op zn plaats bleef, echter meteen tijdens rijden blauwe walmen uit uitlaat.
Tijdens rijden met licht opgetrokken peilstok is de blauwe walm weer verdwenen.
De Volvo heeft 250.000km gelopen en verbruikt nagenoeg geen olie.
Terug naar garage. Na onderzoek is advies (van Spaanse garagist) het filter (metaal?) van de carterventilatie te vervangen (gehele carterventilatie werd reeds vervangen in 2020).
Is er iemand die mij kan vertellen welk onderdeel dit zou kunnen zijn? De garagist weet niet wat het onderdeel nummer is en heeft moeite met bestellen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4365
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 II - carterventilatie

 · 
Posted: 08.08.2022 - 16:04  ·  #2
Duidelijk verstopte carterventilatie. Daar kan je best niet veel mee rijden (of idd met peilstok omhoog zodat de druk wegkan, evt vastzetten met tiewrap oid zodat je de peilstok niet kan verliezen) want als de druk niet wegkan druk je er mogelijk een nokkenaskeerring uit en dan ben je verder van huis.

Lijkt mij de carterventilatiebox te zijn (dat is de opvangbak/filter, van waaruit overtollige olie weer terug naar het carter kan, als ik me niet vergis), maar waarschijnlijk heb je ergens een verstopping in een leiding. Zeker weten dat het hele pcv systeem goed werd vervangen? Wellicht hebben ze een stukje overgeslagen. Er zit ook een banjobout ergens die makkelijk verstopt raakt.
Zoek ook even met de zoekfunctie, ik meen dat ergens op dit forum al eens werd omschreven welke onderdelen het pcv systeem heeft en waarop te letten.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70 II - carterventilatie

 · 
Posted: 08.08.2022 - 20:06  ·  #3
Er zit inderdaad een dun slangetje vanaf de banjo bout onder her inlaat spruitstuk. Deze zit verpakt in een dikkere rubberen mantel. Soms worden alleen de slangen van en naar de opvangbak vervangen en laat men de koelwaterslangen naar de zijkant van het blok zitten. Dat is op zich prima maar dat kleine slangetje moet echt vervangen worden. Je kunt hem los bestellen maar alleen voor de XC90. Die past.
boelens
Forumlid.
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: V70 II - carterventilatie

 · 
Posted: 09.08.2022 - 18:22  ·  #4
Verstopping kan ook in het blok zitten. al 2x gehad.😔 even schoon rageren met doortrek veer check of er olie aan zit als je hem er doorheen duwt of lucht en daarna olie verversen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 II - carterventilatie

 · 
Posted: 10.08.2022 - 19:02  ·  #5
Bij een non turbo zit er geen banjobout in het spruitstuk. Dit is alleen bij de turbo’s.

Genoemde t6 koppelstuk inderdaad gebruiken vanaf de 2.5t. Bij de 2.4t’s volstaat een nieuw vacuumslangetje met plastik koppelstuk tussen banjo gedeelte en afzuigslang olieafscheider.

En zoals genoemd, goed het onderste ventilatie kanaal doorprikken/schoonmaken/door-blazen.

De eerste brokken in het tuutje stofzuig ik altijd eruit wanneer ik het schoon-prik. Zet niet je stofzuiger compleet op het tuutje, grote kans dat je een hoop olie opzuigt 🤓 been there done that.
Bergman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 34
Berichten: 149
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: V70 II - carterventilatie

 · 
Posted: 11.08.2022 - 09:22  ·  #6
Quote door Blade

Bij een non turbo zit er geen banjobout in het spruitstuk. Dit is alleen bij de turbo’s.

Genoemde t6 koppelstuk inderdaad gebruiken vanaf de 2.5t. Bij de 2.4t’s volstaat een nieuw vacuumslangetje met plastik koppelstuk tussen banjo gedeelte en afzuigslang olieafscheider.

En zoals genoemd, goed het onderste ventilatie kanaal doorprikken/schoonmaken/door-blazen.

De eerste brokken in het tuutje stofzuig ik altijd eruit wanneer ik het schoon-prik. Zet niet je stofzuiger compleet op het tuutje, grote kans dat je een hoop olie opzuigt 🤓 been there done that.


Ach ja, heb je de stofzuiger z'n 5-jaarlijkse smeerbeurt ook weer gegeven toch?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0