v70 classic valt soms spontaan uit

ETM of iets anders?

mdb
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

v70 classic valt soms spontaan uit

· 
Posted: 03.08.2015 - 10:51  ·  #1
Hoi allen,

Ik ben nieuw op dit forum (zie voorstellen) en heb meteen een vraag.

Mijn v70 classic valt soms spontaan uit bij stationair draaien. Dit zou de beruchte ETM kunnen zijn, maar misschien is het iets anders?

Voordat de motor stilvalt schommelt het toerental van weinig tot steeds meer, en valt vervolgens uit. Dit alles in slechts een paar seconden. Meestal nadat ik een hele tijd stationair sta, b.v. stoplicht. Herstarten gaat probleemloos en meestal doet het zich daarna niet meer voor (maar soms ook wel).

Is dit typisch ETM of iets anders?

Groet,
mdb
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: v70 classic valt soms spontaan uit

· 
Posted: 03.08.2015 - 11:17  ·  #2
Heb ooit iets vergelijkbaars gehad met een v40 diesel. Was een sensor voor de stationair regeling. Weet alleen niet of een benzine zoiets heeft. Wellicht dat uitlezen helderheid geeft.
mdb
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 11:03  ·  #3
Dank je, J.W.

Weet je nog welke sensor dat was?

Misschien goed om te vermelden dat het een classic uit 2000 op LPG betreft, met automaat en 450.000km. De auto geeft geen storingen op het dashboard.

Het stilvallen gebeurt overigens ook op benzine. Ik heb niet het vermoeden dat het met LPG te maken heeft.

Heeft iemand anders ideeën waar ik zou kunnen kijken?
joeri369
Forumlid.
Leeftijd: 28
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 11:36  ·  #4
Mijn 10v heeft ook een tijdje heel slecht stationair gelopen. Ik heb dit toen opgelost door de gasklep grondig schoon te maken. Maar het probleem kan ook in de stationair regelaar, die zit onder hetzelfde kapje als de gasklep.
foekie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 19:10  ·  #5
Ik heb zoiets gehad met mijn c70, bleek een (schijnbaar berucht) relais te zijn
t.menges
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 05.08.2015 - 08:26  ·  #6
welke motor heb je in je classic? Ik had een soortgelijk probleem toen ik destijds een 850 had met dus de 2.5 motor. Als de motor warm was of lang stationair liep viel hij uit. Heb me gek lopen zoeken wat het kon zijn en uiteindelijk bleek relais 103 (brandstofpomp) defect. deze wordt dan te warm waardoor ie niet meer werkt en vrijwel alle 850/s70/v70classic's krijgen hier ooit mee te maken. Vervangen is simpel binnen 1 minuut te doen.
mdb
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.08.2015 - 10:35  ·  #7
Hoi,

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb een 2.4 met 140pk en ETM (dus nieuwere v70 type).

Het lijkt inderdaad alleen te gebeuren bij warme motor en lang stationair lopen. Vreemde is dat het ook op LPG gebeurt en de LPG brandstofpomp (neem ik aan) over een andere relais loopt.

Groet
Psaikie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 05.08.2015 - 21:46  ·  #8
Ik heb het ook gehad met mijn vorige Volvo (850). Die stopte te pas en te onpas tijdens het rijden, al dan niet stationair, dat maakte niet zoveel uit. Bij mij lag het niet aan het relais,maar aan de computer, deze maakte geen massa meer op het relais. Relais rechtstreeks aan massa en hij deed het dan weer,maar er zit een risico aan.... Bij een botsing wordt de benzinepomp niet meer uitgeschakeld!! 🇳🇴

Selected quotes for multi-quoting:   0