V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 
 
 
 
 
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 09.01.2021 - 16:52  ·  #1
Sinds een oliewissel 2 maanden geleden kreeg mijn volvo v70 momenten van op hol slaan.
Hij verbrandde duidelijk motorolie. Ik had tijdens de 1e oliewissel per ongeluk een klein beetje atf in de oliebijvulkan nog zitten. Ging om hooguit 20cc , en ik dacht dat dat niet zon probleem zou zijn. al vrij snel kreeg ik de eerste keer op hol slaan waarbij bij gas los de motor ook weer snel normaal stationair liep. Hierna snel olie afgelaten en nieuwe olie erin, hierna deed het probleem zich niet meer voor enkele weken. Tot vanochtend, op hol slaan en ook weer te stoppen gelukkig. Weer olie gewisseld dit keer een ander merk ipv kroon special synth 5w40 wat er in zat. Aan de carterplug zat al n beetje ijzerschraapsel :(
Uit het inlaattraject haalde ik 1,5 l olie, resonator huisje in de inlaatslang vol, luchtfilter helemaal vol. Ik snap niet goed hoe olie in het luchtfilter kan komen?
Is het de turbo? maar hoe komt olie dan naar boven toe naar de inlaatslang? Hij zuigt toch juist lucht aan via de inlaat en luchtfilter?
half jaar geleden vrij nieuwe turbo met 96.000 km ervaring erop gezet. (maar goed, kan natuurlijk gaar zijn geweest).

Als ik de motor d5244t19 moet vervangen, kan ik dan ook n d5244t14 kan nemen bv. Heeft iemand deze klus al eens gedaan?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk

 · 
Posted: 09.01.2021 - 17:14  ·  #2
Lijkt mij een turbo die devgeest gegeven heeft vwb de afdichting en smering van de turbine-as...
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk

 · 
Posted: 09.01.2021 - 21:35  ·  #3
zou zo'n turbo zoveel olie kunnen lozen in het inlaattraject? voordat ik de motor vervang zou ik idd nog eens naar de turbo kunnen kijken, hoewel dat een vrij jonge gebruikte turbo betrof (96.000 km).
het gebeurt vooral bij drukmaken, bij rustig gasgeven gaat het niet verkeerd...
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk

 · 
Posted: 09.01.2021 - 21:58  ·  #4
Inlaatslang van de turbo verwijderen en kijken hoe de turbine eruit ziet. Turbo jong gebruikt? Kan al met weinig kilometers aanzienlijke schade opgelopen hebben. Turbo wordt gesmeerd door motorolie, en als er schade is asn de turbine as, kan er een aanzienlijke hoeveelheid olie het inlaattraject ingeperst worden...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 10.01.2021 - 00:05  ·  #5
Ik kan me niet voorstellen dat dit door 20ml atf is gekomen, op een volle oliewissel van 5+ liter, lijkt me eerder een samenloop van omstandigheden.

Lucht komt van buiten via de inlaatbuis naar de turbo, maar pas na de turbo is er enige druk. Voor de turbo is het min of meer de buitenluchtdruk (+vacuüm van de motor die lucht aanzuigt). Als de turbo goed lekt aan de inlaatkant, bouwt zich daar olie op en het kan nergens anders heen dan richting filter. De inkomende lucht is niet voldoende om het allemaal door de turbo heen richting motor te drukken, maar iets komt er wel doorheen en daar gaat je motor dan op lopen, dat is het op hol slaan.
Zijn de toeren langdurig tot in het rood doorgeslagen?
Olietekort gehad? (carter leeg en/of te weinig oliedruk) Daar zou wel een alarm lampje van moeten zijn gaan branden. Als dat zo is moet je mogelijk idd de motor vervangen, dat is vrij gauw funest.
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 10.01.2021 - 07:28  ·  #6
Toeren liepen gelukkig niet in het rood, hooguit 5000 rpm kortstondig, enkele seconden. Deed wel pijn aan de oren. Ik ga eens een ruilturbo van 175 euro op onderdelen lijn scoren.
Zouden jullie een nieuwe metalen pakking tussen spruitstuk en turbo doen? Deze heb ik er pas 5 maanden gelden bij de plaatsing van deze turbo opgezet en lijkt me nog goed.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 10.01.2021 - 09:25  ·  #7
Dit is wel een (mogelijk) nadeel van tweedehands onderdelen. Je weet niet hoe er die 96k met de turbo is gereden. Kan zomaar zijn dat die al niet top was.

Overigens denk ik ook niet dat die ATF de boosdoener is. Is verwaarloosbaar op de totale hoeveelheid.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 11.01.2021 - 02:49  ·  #8
Die olie kan maar op 1 manier in de resonator-box komen: uit de turbo.
Geen idee of de ATF misschien iets opgelost heeft in de turbo, maar ik zou denken dat de turbolagers geen kunststof delen bevatten.

Nu is een Volvoblok geen PSA blok, maar destijds heb ik met een 1.6TDCI een vastgelopen turbo gehad en me goed ingelezen in dat specifieke probleem:
- de turbo kan metaal deeltjes afgeven aan de olie.
- PSA blokken bevatten een zeefje in de banjo-bout van olie aanvoerleiding. Die raakt verstopt waarna de volgende turbo er ook aan gaat (Focus rijders verwijderen dat zeefje massaal)
- om (metaal)deeltjes te verwijderen moet het blok gespoeld worden --> olie wisselen voor nieuwe goedkope (wel syntetische) olie + Forte --> even laten draaien --> olie opnieuw wisselen voor de juiste olie.
- uit de blokken tot 2006(?) vallen de metaal deeltje niet weg te spoelen uit de carterpan --> carterpan moet los en schoon gemaakt worden.
- na een defecte turbo wordt er ook vaak een magneet geplaatst om ijzerdeeltjes te vangen

Zoals ik al zei: jij hebt geen PSA blok, maar wellicht gelden een aantal puntjes ook voor jou blok. (Met name het spoelen van het blok lijkt mij geen kwaad kunnen)
Of er iets moet gebeuren aan de olie aanvoerleiding --> ik dacht het niet, maar dat valt vast ergens na te lezen.
Volvo plaatst dacht ik standaard al een magneet in de carterpan, maar ook dat kun je even nakijken.
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 15.01.2021 - 22:59  ·  #9
Beste mensen.
Ik heb een gebruikte turbo met 124k erop eronder geschroefd maar helaas, ik denk dat mijn torretje is overleden.
Het probleem doet zich al snel weer voor en begint al snel weer olie uit het carter te verstoken.
De olie komt al snel weer in de inlaatbuis en zelfs in het luchtfilter. Kan het zijn dat er iets mis is met de carterventilatie?
Toen ik bij draaiende motor de olievuldop eraf draaide kwamen de pufjes rook er al uit. Ik heb dat nog nooit eerder gezien en vermoed dus excessieve blow by.
Nu kan ik via onderdelenlijn voor 2750 euro een gebruikte motor met 165000 kilometer erop kopen, maar ik wil het eigenlijk goedkoper. Voor 5000 euro heb je ook al een V70III diesel tegenwoordig. Iemand een idee ?

Verder was ik benieuwd of ik alleen veroordeeld ben tot de T19 en of ik ook bv. een T14 kan nemen?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 16.01.2021 - 14:40  ·  #10
Puft hij duidelijk op 1of 2 cilinders? Of is het wat op alle?

Je zou nog kunnen proberen compressie te meten maar aan de andere kant, de symptomen zijn wel heel duidelijk.
-schraapsel aan de carterplug
-puffen vanuit de vuldop
-olie in het luchtfilter

Of de motorversie gaat passen weet ik niet. Software en motorsteunen zal een uitdaging zijn.

Als ik zelf een motor zou moeten kiezen doe ik dezelfde versie.
Zou ik in de casus moeten kiezen nam ik afscheid van de wagen. Diesels zijn relatief goedkoop tweedehands. Geef je zelf ook al aan.
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 18.01.2021 - 14:12  ·  #11
Hi Martijn,
Ik denk dat compressie meten weinig zin heeft inderdaad.
Vervelend is dat ik de d5244t19 bijna nergens kan vinden. Mogelijk kan het onderblok van een d5244t14 al gelijk zijn, maar misschien moet ik de motor maar zelf gaan reviseren. Ik ga ook eens neuzen in vida, maar als iemand hier wat licht op kan schijnen, graag!
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 09:40  ·  #12
meer ter update;
ik heb inmiddels begrepen dat een D5244T19 alleen geleverd is in belgie. En dat kan kloppen want mijn wagen is een import.
Het D5244T14 blok past ook en ik heb er eentje voor 1000 euro kunnen scoren, wel met al 270k ervaring maar beter dan 3000-4000 euro neerleggen voor een blok met weinig ervaring en dat dan ook het oude blok terugmoet. die mag ik nu houden en kan ik rustig gaan reviseren.
Heb het T19 blok er al uit, maar man man wat een sensoren moeten er los zeg. heel anders dan met een V70 classic :D
Iemand een blokswap van een V70NN al eens gedaan? Viel me tegen wat er allemaal losmoet en kreeg hem er met veel pielen netaan uit.
Automaatbak heb ik al overgezet op het T14 blok en ga er nog een verse waterpomp en distributie opzetten.

Ik had nog wel een vraagje.. Ik kan de T14 ECU ook erin zetten. De T19 is op 163PK in de boeken gezet, terwijl een T14 175 PK levert. Zou de andere ECU zomaar kunnen of krijg ik dan incompatibiliteit omdat die ECU niet 'past' bij de andere onderdelen.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 67
Berichten: 654
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 01.03.2021 - 13:55  ·  #13
wat ik heb begrepen kan je beter de origineel bij het blok horende ECU plaatsen.. dat snap elkaar in ieder geval,
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 19.03.2021 - 11:19  ·  #14
inmiddels ligt er een D5244T14 met 270.000 km in de auto. T was me heel wat meer werk dan een blokje van een V70R 1998 die ik ook heb gewisseld :)
Blijft voor mij wel de vraag waar het verschil zit met een D5244T19 die alleen voor de Belgische markt is geleverd. Ik ga morgen de laatste hand leggen aan het aansluiten weer van kabels en slangen.
Mijn wens zou zijn om de ECM te vervangen met die van het nieuwe blok, maar ik heb al begrepen dat de auto dan niet zal starten ivm incompatibiliteit met de overige componenten.
De turbo, gasklephuis heb ik overgezet van het vorige blok.
In het gebruikte blok zitten verstuivers. Klopt het dat ik deze moet coderen via vida in de ECM en dat de dealer dat alleen kan? Ik kan de nummers van de verstuivers nog checken.. de blokken komen uit het zelfde jaar. Is het misschien beter de oude verstuivers (wel met 50.000 km meer ervaring) over te zetten?
Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken voordat ik ga starten?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4d d5244t19 op hol en stuk?

 · 
Posted: 19.03.2021 - 14:11  ·  #15
Ik heb net in Vida wat onderdelen zitten vergelijken maar pomp, injector, gasklep, nokkenas sensor en zelfs het motorblok hebben identieke nummers voor beide versies.

Ik denk dat je niets moet uitruilen en je eigen ECM moet gebruiken. Ik vermoed dat je dan ook je oorspronkelijke vermogen hebt en het verschil enkel software matig is.
Het inleren van de elektronische componenten zoals wervelklep, VNT, DPF sensor kan je allemaal in Vida.

De verstuivers kan via VDash, toch vraag ik mij af of het nodig is. Feitelijk programmeer je met de code het mechanische karakter van de verstuiver, maar beide motoren en verstuivers hebben al even ervaring. De codering aanpassen heeft echt effect als je de verstuivers die je gaat gebruiken laat testen, opnieuw laat coderen en vervolgens inleert in de ECM.

Ik ben van mening dat je dit alsnog kan doen, maar ze vooralsnog gewoon moet laten zitten. Uit beide motoren zijn dezelfde types.

Aan de andere kant: ze overbouwen uit het oude blok betekent wel dat de codes overeenkomen als je de eigen ECM gaat gebruiken.

Stoer project trouwens!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0