Quote door VolvoMarcelV70
Hallo mededenkers,
Gisteren ben ik inderdaad gaan rijden totaal zo´n 150 Km op de snelweg met zo´n 130 Km/H. Roetfilter waarschuwing van de verschildruksensor die ook recent is vervangen. Auto heeft dan regelmatig moeite om snelheid vast te houden mogelijk door de hoge tegendruk van het roetfilter. Ik denk dat nog steeds dat het grootste probleem is dat de gloei bougies niet mee doen.
Ondertussen vervangen: Roetfilter, boost pressure sensor, gloei pluggen, gloeirelais. koelwater temp. sensor, brandstoffilter,
turbo actuator, verschildruk sensor dpf,
Injectoren getest met Vida, cylinder
1) -0.12 -0.21
2) 1.13 0.34
3) 0.36 -0.07
4) 0.03 -0.51
5) -0.29 -0.61
Wat gaat er mis met deze V70 EURO4 D5 2006 ???
Poehee, lastig,
Ik twijfel of de gloeistiften permanent moet gloeien, maar ik kom er niks over tegen. Een defecte stift kan volgens mij wel de regeneratie blokkeren. Misschien dat iemand anders daarover wat kan zeggen.
Wat ik mij afvraag is of je basis verbranding goed is.
-kwaliteit verstuivers nog goed?
-Voldoende zuurstof?
-Turbodruk voldoende?
-klep afdichting ok?
Kwaliteit verstuivers:
Een slechte verstuiver gooit de berekeningscyclus van roetopbouw in de war. Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan wat Vida brabbelt aan injectoren waardes. Ook dit is maar berekening. Wel laten deze cijfers zien dat de ECM extra bijspuit op cilinder 2. Wat mij betreft een reden om in ieder geval een lekretourtest te doen op je verstuivers.
Je ECM berekent de inspuiting op basis van je injectorcode. Dit is een code die vertaalt naar de ECM wat de opbrengst van die verstuiver is bij een bepaalde elektronische aansturing. Heb jij een verstuiver die versleten is of lekt dan kan de ECM menen dat er 5mg brandstof ingespoten wordt maar er 10mg of meer in weggelekt. Dat doet wel wat met je roetproductie. Je zal iets minder problemen hebben als je verstuivers verstopt zitten, dan blijft vooral je performance achter. Bij een lekretourtest gaat het erop dat je inzicht krijgt welke verstuiver weinig lekt (te veel inspuit) en veel (verstopt). Beide kan een verstuiver probleem zijn.
Voldoende zuurstof:
In principe kan je lambdasonde ook een indicatie geven over het zuurstofgehalte, bij veel roetvorming zakt je lambda waarde in. Oorzaken kan een verstopt EGR traject zijn, inlaat traject lek, of een valse Luchtmassameter.
Turbodruk voldoende:
In principe controleert de ECM de vuldruk goed, dus als de turbo niet genoeg druk levert spuit de ECM niet in. Afwijking lijken mij dus onwaarschijnlijk. Het enige is een verkeerde sensor die valse (te veel druk) waardes meet. Met de motor uit de stationaire waardes tussen druksensor en barometrische druk in Vida vergelijken met kan je inzicht geven of het correct is. Is de sensor waarde veel hoger dan barometrisch heb je een afwijking. Echter controleert Vida deze waarde ook, dus lijkt mij onwaarschijnlijk.
Klep afdichting:
Tja, theoretisch heb je een compressieprobleem als een klep niet goed sluit en dus meer roetvorming. Het lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk.
COMPRESSIETEST UITGEVOERD, alle 5 de cylinders 30 Bar
En dan tenslotte die gloeistiften.. De temperatuur die je meet vind ik niet slecht. Maar ik kan je niet met zekerheid vertellen of die continue moeten branden bij regeneratie.