ik doe even mijn zeer oude topic kicken, juist vanwege het feit dat er nog geen antwoord opstaat, en dat is juist t belangrijkste van een forum, voorzien in antwoorden!
degene die regelmatig hier op t forum lezen weten al dat mijn auto halverwege April Mei er praktisch mee stopte en zei nu is het genoeg! Koppakking defect tussen cilinder 4 en 5.
Omdat ik graag wou doorrijden met de auto is toen besloten de Kop te reviseren en de kleppen te stellen.
Tijdens dit proces kwamen ze er ook achter dat de klepgeleiders van de uitgaande kleppen speling hadden en deze zijn daarom toen ook vervangen.
Dit alles bij elkaar heeft er bij mijn auto ervoor gezorgd dat de foutmelding geheel weg is en niet meer terug is gekomen met op benzine te rijden.
Voorzichtig kan ik dan denk ik wel de conclusie trekken dat de foutmelding kwam door speling op de klepgeleiders van de uitgaande kleppen. Wanneer deze speling er is kunnen deze kleppen tenslotte niet meer goed sluiten waardoor je een verkeerde verbranding krijgt (correct me if I'm wrong!) Waarom dit dan alleen op benzine was en niet op gas, enige wat ik kan zeggen is de hetere verbranding, iets anders zou ik niet weten, maar dat is puur gokwerk!
conclusie:
rij je in een Bi-Fuel en heb je op alleen benzine deze fout, laat een goede diagnose stellen bij de garage want de kans is zeer reëel dat het veel knaken gaat kosten!
of het je waard is? mij wel, ik ben nu van een gemiddelde kleine 1 op 8 naar een Dikke 1 op 9,6 gegaan met alleen snelweg kilometers, en persoonlijk vind ik dat fors! zeker gezien het feit ik er geen drol voor heb hoeven te doen (voor de oplettende, dit is gemeten MET gemiddeld 130 km/u en terug reis gemiddeld rond de 112 km/u (voor de lollige (of hoe je het noemen wilt) onder ons, ja dan zit ik vroeg op de weg, 5 uur!)). en behalve de besparing in brandstof kosten heb ik nog steeds een zalig rijdende 5 cilinder die weer klaar is voor veel kilometers