V70 T5 op het oog, wat kleine vragen

EmC
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70 T5 op het oog, wat kleine vragen

· 
Posted: 25.05.2013 - 23:47  ·  #1
Vandaag proef gereden, maandag ga ik hem ophalen en overschrijven.

Een 2.3 T5 met 214k op de teller. Ik zag onder de motorkap een mooie droge motor, behalve rondom de olievuldop... Vreemd, knoeien met bijvullen? Of klinkt dit bekend in de oren, ben benieuwd!

Verder een héle lichte trilling bij optrekken (Geartronic). ATF zou al een keer vervangen zijn (gelukkig), maar misschien wel goed om dat in de gaten te houden. Bij schakelen geen vreemde zaken opgemerkt gelukkig.

Iemand ideeën over die olie? Was geen spoor naar beneden, echt rondom de dop.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: V70 T5 op het oog, wat kleine vragen

· 
Posted: 25.05.2013 - 23:57  ·  #2
Hi Eric,

Het zijn over het algemeen zeer betrouwbare beesten, die Volvo's. Misschien is de huidige eigenaar idd niet zo schenkvast.
Omdat je niet bekend bent met het soort auto, is wellicht een aankoopkeuring bij een Volvo-dealer een idee? Er zitten wat "bekende onhebbelijkheden" op, die meestal na de 200k ook beginnen.

Voor benzine hoor ik wel over gevoeligheden in t gasklephuis, maar weet niet of dat bij de T5 ook speelt. Ik heb zelf een diesel en handgeschakeld, maar grasduinen hier levert vast wat extra navraagpuntjes op!

Laat je niet afschrikken: het zijn fantastische wagens, maar ze hebben wel af en toe TLC nodig :) het zou fijn voor je zijn als een paar van deze posten al gedekt is.
EmC
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 00:11  ·  #3
Die keuring is een prima idee.

Ik zal maandag nog eens met de beste man in conclaaf gaan over dat plekje, ik heb het idee dat ik hem wel kan vetrouwen.
Hij heeft al eens een kerel afgewezen, omdat de man hem niet aanstond en hem de auto niet gunde :p
Dus ik denk dat het hart op de goede plek zit.

Neemt niet weg dat ik voorzichtig moet zijn, dus bedankt voor je tip, aanvullingen zijn eventueel welkom :)
...

Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 00:59  ·  #4
Even analyse van de bakolie laten doen bij Varioclean in Varsseveld? Deze mannen zijn meester in het spoelen, analyseren, reviseren of het deel revisies doen. Allemaal in eigen beheer wordt dit gedaan. De auto wordt daar sowieso niet slechter van! ;)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 10:35  ·  #5
Kan ook zijn dat dit een stuurkogel is.
Gewoon even goed na laten kijken.
willemf58
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 11:24  ·  #6
Beetje vettig rond de vuldop? hmmm geen probleem van maken er kan wat stof/zandjes oid. tussen de afdichting en klepdekselrand zitten /gezeten hebben of het afdichtrubber kan wat verdroogd zijn door temperatuur en ouderdom ik zou er geen probleem in zien. :D
EmC
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 11:36  ·  #7
Bigdog, je opmerking over de stuurkogel, dat gaat over het lichte trillen? Ben niet zo'n techneut :p
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 12:04  ·  #8
Klopt.
Als er een klein beetje speling in zit, dan gaan je wielen "flapperen" en krijg je ook deze klacht.
Net als remmen en banden is dit een normaal slijtage onderdeel en hoeft zelfs geen APK afkeur te zijn.
Irritant is het wel, dus mocht dit het geval zijn, dan zou ik er zeker iets aan laten doen.

Wat ook nog kan is dat er de verkeerde olie in de bak zit, beter bekend als BG olie.
Deze olie kan ook bijdragen aan het veroorzaken van trillingen.
Mocht deze olie in de bak zitten en je zou hem na inspectie toch willen kopen, dan raad ik je aan deze z.s.m. te laten verwisselen.
Bij voorkeur voor originele Volvo ATF olie, anders kan het wel degelijk kwaad.
Succes.
EmC
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 12:11  ·  #9
Oke, dank je man!

Auto is aantoonbaar bij dealer onderhouden geweest, weet zo uit mijn hoofd niet meer welke, maar zou toch mogen aannemen dat die olie de originele is. Desalniettemin, weer een puntje om te controleren!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 12:22  ·  #10
Hoi Eric,

Er is in het verleden vrij veel gespoeld met BG olie.
Ik moet hier wel bij vermelden dat dit dan niet bij een dealer gebeurd is.
En de stuurkogels ?
Ondanks het feit dat deze auto dealer onderhouden is kan dit wel degelijk.
De kans is namelijk groot dat dit tijdens de laatste beurt nog niet aan de orde was, vandaar.
Alvast succes.
Kaneelschep

Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 14:16  ·  #11
Als ie lekt rond de oliedop kan het ook zijn dat ie carterdruk opbouwt. Haal de dop eens met lopende motor los en laat hem er zo los op liggen. als ie er af geblazen wordt of gaat zweven is de carter ontluchting verstopt.
Verder is het ook gewoon een rotplek om bij te vullen ;) Ik leg er altijd een oudtshirt omheen als ik bijvul.
EmC
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 15:51  ·  #12
Dank je Kaneelschep, voor het meedenken.

Mocht de carter ontluchting vertstopt zijn, hoe los ik dat eventueel op en wat heeft zo'n verstopping tot gevolg (los van de olie rond de dop).
Kaneelschep

Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 17:35  ·  #13
De ventilatie gaat door een vrij dunne rubberen slang en daar hoopt vaak wel wat prut in op. Als je die slang loshaalt en er even flink in spuit met remmenreiniger terwijl je je vinger op de andere kant houdt zodat de remmenreiniger erin blijft, dan kan je er mooi mee schudden zodat alle opgehoopte olieprut goed loskomt. Daarna nog even een reepje oud tshirt of trui ofzo doorheen en schoon is ie weer. Ook even kijken of de gaten waar de slang op zit niet verstopt zitten of misschien sludge hebben. Remmenreiniger van de action is trouwens net een euro ;) ;)
verstopte slang is ook vaak een oorzaak van olieverbruik trouwens.

Maar zoals ik al zei :) Het kan net zo goed misgegoten zijn! ;) laat je niet meteen gek maken door mij en een beetje olie hoor
Dit is alleen maar een van de kleine testjes die ik als paranoide autokoper standaard doe. Ik zeg altijd maar zo: als je het zelf niet controleert, kan je moeilijk naar een ander wijzen als het fout is.

Selected quotes for multi-quoting:   0