V70 D4 - hoog olieverbruik

D4 motor laten reviseren of motorreinigin met waterstof (HHO)

 
 
 
 
 
MdG
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 54
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 12:27  ·  #1
Beste Forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik ken niet alle ins en outs m.b.t. het gebruik van dit forum.

Momenteel rij ik in een Volvo V70 D4 (motor D4204T5) bouwjaar 2015. Toen ik de auto kocht bij kilometerstand 142K was het olieverbruik 0,5 liter per 10.000 km. Inmddels is het olieverbruik toegenomen en moet ik gemiddeld bij elke 400 km een 0.5 liter olie (0W20) toevoegen. De kilometerteller staat nu op 298K.

Ik ben verschillende berichten gekomen dat het hoge olieverbruik een bekende kwaal is van de 2.0 liter motoren. Momenteel sta ik voor de keuze om afscheid van de verder fijne auto te nemen of een kostbare motorrevisie (circa € 10.000) te laten uitvoeren.

Echter ik kom ook berichten tegen om de motor te laten reinigen met waterstof (HHO) waardoor het blok van binnen ontdaan wordt van alle olie-/roetresten. Hetgeen zou moeten resulteren in een lager olieverbruik. De kosten voor een dergelijke reiniging is een fractie van de kosten van een motorrevisie.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of wat zou ik het beste kunnen doen?

Alvast bedankt voor je reactie,
Marc
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 12:38  ·  #2
De berichten over de resultaten van motorreiniging zijn zeer positief. Ik herinner me de compressietest die Bigdog liet zien na motorreiniging met prachtige vrijwel gelijke hoge waarden voor alle cylinders.
Of het olieverbruik van jouw 2 L motor daarmee ook vermindert hangt af van de oorzaak.
Gezien de bescheiden kosten is het zeker de moeite waard het te proberen.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1642
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 13:05  ·  #3
De 2.0 blokken voor de P3 en SPA modellen van Volvo hadden in het begin paar ontwerpfouten, vandaar het hoge olieverbruik.
Een van die fouten/oorzaken zijn de schraapveren vd zuiger. Die verstoppen nog wel eens/koolaanslag, dus de kanaaltjes verstoppen en dan wordt de olie niet meer goed naar beneden "geschraapt" maar blijft deels achter en wordt verbrand. Na rond 2015-16 is er een verbeterd design gebruikt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn hoor, de keuze is reuze.

Heb je je auto altijd laten onderhouden volgens de standaard intervallen? De 30.000?? Dat is ook een van de waarschijnlijke oorzaken geweest, daar kunnen die blokken met dit ontwerp niet tegen. Dit Icm lage toeren rijden (het nieuwe rijden) e.d. kan zorgen voor problemen, allemaal leuk voor het milieu, niet voor de motor.

Dat VEA blok zit dus ook in de mijne, maar tot nu toe 0 ml olie verbruik tussen de beurten door (ik wissel zelf om de 10k en wie weet zitten de verbeterde veren er al in??)
(De diesels zijn trouwens bijna gelijk aan de benzine blokken, wel slim van meneer Volvo)

Nu zou het goed zijn om te achterhalen wat nu de oorzaak is, die veren of wat anders? Voordat je portemonnee trekt.

De HHO cleaning is paar honderd euro goedkoper als de BG Airintake platinum waar Willy naar verwijst. Ik heb beide laten doen (slik, ja dat was erg duur! Na aanschaf HHO en na 1 jaar de BG)
De BG behandeling kan je bij MMTS laten doen, de mijne werd er wat zuiniger van en iets betere compressie. Of het ook de schraapveren schoonmaakt?? Geen idee, moet je Martin vragen denk ik.

Daarnaast moet je ook de auto (volgens mij) wat anders gaan onderhouden na de cleaning vrij snel een oliewissel (bv na 4 a 5000 km) en daarna altijd om 10.000 zodat het niet de kans krijgt om te verstoppen. Lijkt je dit niks, zou ik voor nieuw gaan.

Het blijft altijd een beetje aanrommelen is mijn idee, als de basis paar fouten heeft, kan je allerlei cleaningen gaan doen maar weinig garanties..

YT voer: https://www.google.com/url?sa=…Tx0csXIAOa

Gezien de km stand en waarde van je D4 (diesels zijn stout tegenwoordig) twijfel ik wel of ik het zelf zou laten doen, of dat geld gebruiken voor een nieuwe, ik neig naar dat laatste. Maar voel je vrij natuurlijk.

leesvoer: https://techservicecenter.nl/olieverbruik-volvo-motoren/
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 13:25  ·  #4
Om deze reden wilde ik absoluut niet dit model motorblok hebben.
Ze staan bekend om olieslurpen.

Ik zou om te beginnen de reiniging proberen.
Desnoods eerst een flesje Wynss dieselreiniger in de tank doen, deze leeg rijden en daarna de motorreiniging.

Als dat niet helpt zou ik een andere monteur zoeken want 10 duizend lijkt mij hopeloos teveel.
MdG
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 54
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 / 2022
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 13:44  ·  #5
Dank voor jullie reacties.

De V70 heeft altijd netjes en tijdig zijn beurten bij de Volvodealer gehad. Telkens als ik bij de garage aangaf dat de auto om een 0,5 liter olie vroeg, eerst bij elke 5.000 km (kilometerstand 230K) toen om de 3.000 km en vervolgens om 1.500 km kreeg ik te horen dat dat "normaal" zou zijn en dat uiteindelijk de motor zou moeten worden gereviseerd. Nu de auto bij elke 400 km om olie vraagt zou het moment daar zijn.

Voorheen reed ik dagelijks langere afstanden en tegenwoordig meer kortere afstanden. Wellicht dat de vervuiling daarom is toegenomen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 13:48  ·  #6
Kortere afstanden is altijd een probleem, maar niet als je regelmatig langere afstanden doet.
Ik rij een D5 afwisselend korte afstanden en ritjes van 75 km retour.

Ik zit op 1 liter per 11 duizend km.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 17:49  ·  #7
Tja,
Ik heb 2 Volvo’s (V60 & V70) met een D4 181pk op de oprit staan, beide my2015. De V60 verbruikt olie (1:6000) en is niet minder geworden na een olieflush met H2o cleaning. Mijn eigen V70 heeft een jaar geleden een nieuwe koppakking en zuigers gekregen maar verbruikte doorvoor geen olie (verversing 20k km)

Beide hebben ongeveer 250k gereden.

De V60 heb ik onlangs een nieuw adaptief gegeven om uit te proberen. Het effect weet ik nog niet.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 20:42  ·  #8
1:6000 is geen olieverbruik maar ruim binnen de tolerantie die de fabrikant aangeeft.
Het is een misverstand om te denken dat enig olieverbruik zoals 1: 6000 niet goed zou zijn.
Een verbrandingsmotor mag wat olie verbruiken daar is niets mis mee.

Een auto wegdoen die getroffen is door het olieverbruik zoals bij TS MdG is niet nodig.
Een setje nieuwe zuigerveren of vier nieuwe zuigers monteren om helemaal zeker te zijn kan voor veel minder dan de 10.000 euro.
Hermanusb heeft helemaal gelijk wanneer hij opmerkt dat het tijd is eens om te zien naar een ander bedrijf voor het onderhoud van de Volvo.
Niet zelden worden dergelijke prijzen genoemd door de werkplaats in de hoop dat de volgende stap van de eigenaar richting verkoopafdeling gaat. Helaas lukt het soms ook nog om de klant te bewegen de auto in te ruilen.

Olieverbruik wordt aangegeven in kliometer per liter. Deze auto verbruikt 1 L op 800 kilometer. Niet erg fraai maar slechts 20% boven de grens die door de meeste farbikanten gehanteerd wordt om reparaties aan de motor uit te voeren.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 20:53  ·  #9
Volgens mij is het grootste misverstand dat men olieverbruik normaal vindt (is gaan vinden?).
1:6000 is erg veel en 1:1000 km is de welbekende dooddoener van fabrikanten.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 21:24  ·  #10
Dat ligt iets anders. 1 : 1000 is de grens die je aantreft in de garantievoorwaarden van veel bekende fabrikanten.

Het is een misvatting te denken dat een verbrandingsmotor 0 olieverbruik zou moeten hebben.
Verdiep je eens in de werking van verbrandingsmotoren voor je met z'n opmerking komt.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 21:39  ·  #11
Olieverbruik blijft een eeuwige discussie zoals ik laatst al schreef.
Feit is dat motoren tegenwoordig makkelijker olie verbruiken dan een jaar of 15 geleden.
Iedere motor verbruikt in meer of mindere mate olie.
Het verbruik van de auto van TS is echter zwaar buitensporig en ja, wellicht veroorzaakt door vervuiling van de zuigerveren en olieschraapveren.
Ik denk echter dat het te simpel is te stellen dat een revisie van 10.000 euro veeeel te hoog is.
Zijn de cilinders nog rond? Vervuilde zuigerveren hebben de neiging om vast te zitten en naar buiten geduwd te worden bij de openingen en zodanig overmatige slijtage op 1 punt te veroorzaken.
Daarnaast denk ik ook aan het inlaatsruitstuk, EGR en met name het door olie verzadigde partikelfilter.
Tel de onderdeelprijzen van de laatste 3 op en je bent al een eind op scheut.
Ik snap de overweging van TS zeker, je bent er niet met een paar nwe zuigers en er is niemand die je op voorhand een vaste prijs zal noemen voor een complete herstelling. Dus laat het tussen 7500 en 10000 euro liggen.
Ik wens TS veel wijsheid bij het maken van de beslissing. Feit is dat de restwaarde van de auyo niet stijgt met de gemaakte kosten....
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 21:58  ·  #12
Inmiddels is bekend dat de eerste lichting 2.0 motoren problemen heeft met olieschraapveren. Dat zal in de meeste gevallen de oorzaak zijn van hoog oliegebruik. Sluit ook de zuigers zelf niet uit. De groef waarin de zuigerveren zitten kan slijtage vertonen waardoor de zuigerveren als pomp gaan werken en de olie de verbrandingskamer in duwen. met hoog olieverbruik tot gevolg.

De volgende factoren hebben invloed op het verbruik van motor olie: toepassing van steeds dunnere motorolie om het brandstofverbruik te verminderen, veel korte ritten waarbij de motor niet of nauwelijks in staat is de normale temperatuur te bereiken, de kilometerstand van de auto, de rijstijl van de bestuurder snel opschakelen om het motortoerental laag te houden geeft kans op vervuiling van de motor. Door fabrikanten gepropageerde grote intervallen tot soms wel 30.000 kilometer voor het verversen van motorolie.

Grote kans dat het verbruik aanzienlijk daalt na het vervangen van de zuigerveren, Gezien de hoeveelheid werk is het verstandig te overwegen een set nieuwe zuigers te monteren.
Voor montage van de zuigerveren of de nieuwe zuigers is het verstandig het cylinderblok honen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3832
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 22:02  ·  #13
Quote door Johan XC70

Feit is dat de restwaarde van de auto niet stijgt met de gemaakte kosten....


Dat lijkt mij inderdaad de grootste overweging. Er vanuit gaand dat het geen bijzondere V70 is (no offence) met 3 ton op de klok, ligt de waarde rond de 10k of misschien net iets erboven. Dan is een 'reparatie' van bijv 7,5k niet echt gerechtvaardigd, naar mijn mening. Hij wordt er nauwelijks meer van waard.
Ben je van plan er nog 6 jaar in te rijden, dan kun je het overwegen. Als je plan is er nog 1-2 jaar mee te rijden.... weg ermee.
Ik zou wel even rondbellen voor de kosten van deze reparatie. Bij de dealer wellicht tegen de 10k, bij een specialist waarschijnlijk een heel pak minder. Je kan eens informeren bij de forumsponsoren?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 22:07  ·  #14
Het is toch niet de GL-469-H hé ?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 D4 - hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.12.2022 - 23:17  ·  #15
Quote door hermanusb

Om deze reden wilde ik absoluut niet dit model motorblok hebben.
Ze staan bekend om olieslurpen.


Alles staat of valt met het onderhoud, denk maar eens aan de automaat bakken, deze hadden ook de (onterechte) reputatie slecht te zijn.
Het probleem is dat de meeste garage bedrijven niet weten hoe ze dit aan moeten vliegen.
Dit geldt overigens niet alleen voor Volvo, andere merken hebben hier ook mee te kampen, denk maar eens aan de VAG TFSI motoren.
Net als het spoelen van de bak, is ook een air-intake steeds meer van belang geworden.
Ben je er op tijd bij, dan is er veel ellende te voorkomen.
Of een air-intake voor de auto van TS nog een optie is, vraag ik me af.
E.e.a. is afhankelijk van de staat van de schraapveren zelf.
Zijn ze te ver heen, dan zal ook de air-intake niet meer helpen.
Aan de andere kant, hij zal er zeker niet minder van worden.

Dat gezegd hebbende, ik heb hier 3 Volvo’s staan met allen een VEA motor.
Geen van de 3 verbruiken olie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0