V70 NN Keyless entry werkt niet door geen spanning

OOPS
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70 NN Keyless entry werkt niet door geen spanning

· 
Posted: 19.08.2024 - 13:12  ·  #1
Hoi Allen,

Ik hoop dat jullie me op het juiste spoor kunnen helpen. Sinds een tijdje werkt mijn keyless entry niet meer aan de bestuurderskant. Na wat zoeken zag ik dat de sensor in de achterste deurgreep zit, en dat vaak de connector van de deurgreep aan het harnas van de deur geoxideerd is. Bij mij zag dat er nog heel netjes uit. Reinigen/contactspray en terug in elkaar zetten verhielp het issue dus niet. Daarna deurgrepen gewisseld links rechts, en probleem bleef hetzelfde. Greep werkt aan bijrijderskant dus wel, dus daar zit het probleem niet.
Weer alles uit elkaar, en met de multimeter spanning gezocht. De buitenste 2 pinnen geven me ongeveer 10V aan de bijrijderskant, bestuurderskant geeft 0. Alle andere functies van de deur werken wel, dus hij opent/sluit op de AB en het raam werkt ook gewoon.

Ik neem daarom aan er een kabelbreukje in het laatste stuk van het harnas zit. Weet iemand of je daar makkelijk aan komt vanuit de binnenkant? Zijn er reparatiesetjes voor dit specifiek stukje uit het harnas?
Ik neem aan dat als aarde het probleem zou zijn dat de rest dan ook niet werkt?

Groet,
Tim
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: V70 NN Keyless entry werkt niet door geen spanning

· 
Posted: 19.08.2024 - 16:29  ·  #2
De kabelboom die het bestuurdersportier in gaat is berucht voor wat betreft breuken.

Bekijk deze video:
https://youtu.be/Kfnhy0nCaRA?si=eKZwkevMD__DV5f1&t=577

Lastige is wel dat de deur er eerst uit moet, dat leggen ze eerder in het filmpje uit.
OOPS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.10.2024 - 11:46  ·  #3
In dit geval betreft het dus de achterdeur aan de bestuurderskant. Nog geen tijd gehad om het eens open te halen om te zien waar ik wel nog spanning heb.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.10.2024 - 13:14  ·  #4
Kan je niet continuïteit van de kabel meten door de multimeter op de piepstand te zetten (indien aanwezig, anders op Ohm / weerstand) en dan dezelfde kleurtjes kabel meten aan de handgreepconnector en de deur-doorvoer connector? Als je de kleuren niet kan zien, gewoon 1 pin vasthouden (bijv. aan handgreepkant) en aan de connector kant alles doormeten, dan zie/hoor je gauw genoeg of er continuïteit is in 1 van de kabeltjes.
Dan weet je gauw of er een onderbreking zit in dat stuk. Als je multimeter-stekkerkabeltjes te kort zijn kan je evt verlengen met een willekeurig stukje electriciteitsdraad (dat wel eerst even doormeten om zeker te zijn dat dat niet onderbroken is).
Er zijn evt. apparaatjes te koop - bijv. via AliExpress - waarmee je een signaaltje op een kabel kan zetten en dan met een detector de kabel langsgaat en die dan aangeeft waar het signaal ophoudt. Al zou het onlogisch zijn dat zo'n kabeltje intern breekt terwijl de mantel nog heel is als dat kabeltje verder niet sterk gebogen wordt bij normaal gebruik. Je verwacht eerder een slijtstuk in de mantel door trillen, schaven of klemzitten dus dan zou je het aan de buitenkant vd kabel moeten kunnen zien - maar dan moet alsnog wel je deur open en dan is nog maar de vraag of je erbij kan, aangezien ook het raammechanisme in de deur zit.
OOPS
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.10.2024 - 22:40  ·  #5
Ik heb een fluke met een setje verlengers, dus dat kan ik zeker eens proberen. Bedankt, ik kom erop terug.

Selected quotes for multi-quoting:   0