Quote door erikarnhem
ok.... ik zit in een patstelling..... na enig plussen en minnen..... kom ik tot de volgende conclusie de v70 zou ongeveer 75,- per maand duurder zijn in vaste lasten...
nu is mijn morele vraag
is dat het waard... waarom zou ik een V70 kopen en 75,- meer neerleggen per maand.
momenteel rij ik in een scenic uit 2004 .... dus in jaartallen achteruit gaan maar in hoeverre ga ik dan in luxe/rijcomfort voor uit...
keuzes......
Ik ben benieuwd waar het verschil in vaste kosten vandaan komt. Is de V70 zo veel zwaarder, of rekent de verzekering meer vanwege de nieuwwaarde? Vind het verschil redelijk groot...
In mijn berekening merk ik dat de vaste kosten slechts een klein deel van de totaalkosten zijn. Afschrijving is voor de meeste autorijders de grootste post. (Sommige mensen vinden een V70 groot -en dus duur... zelf rijden ze dan in een 3 jaar oude Focus of Golf. Vraag me af of ze (willen) weten wat ze per maand aan afschrijving betalen, en vinden het ook heel normaal dat ze de verstuivers of dieselpomp al moeten vervangen voor honderden euro's...)
Brandstof is redelijk goed te berekenen en valt bij gering aantal km per jaar wel mee.
Maar zeker ook onderhoud (en beurtjes) kan er in hakken, zeker bij gering aantal km per jaar. Dit is bij een tweedehands auto ook een kwestie van 'geluk' en goed uitzoeken bij aankoop hoe de onderhoudshistorie van de auto is.
Maar... Je geeft aan de auto lang te willen rijden. Dat vind ik kosten technisch een groot voordeel. Het is ook mijn strategie (tevens rijd ik veel km per jaar maar dat terzijde), ook vind het het prettig hierdoor je eigen auto goed te kennen qua onderhoud etc.
Wat ik er mee bedoel: als je geld in je auto steekt, rijd je dit zelf ook 'op' in de tijd dat je de auto hebt. Dus na aankoop wat geld in je auto knikkeren vind ik niet zo'n probleem; uitgelegd over het aantal km's of jaren van gebruik valt het vaak erg mee.
Althans... bij een Volvo wel. Het is bij die strategie wel fijn een beetje een bullet-proof auto te hebben. Zoals velen al aangaven, bij een Volvo zit je dan goed, ze zitten degelijk in elkaar. Zeker de classic, maar ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat ook de N een prima auto is. Hoe dit bij een Frans gebakje is, ik weet het niet uit ervaring, maar heb zo wel een en ander om mij heen gehoord. Gelukkig ben ik niet bevooroordeeld....
Boodschap: heb je een beeld van de totale kosten voor de komende jaren?