V70 2.4 loopt op 4 cilinders

Michiel1971
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70 2.4 loopt op 4 cilinders

· 
Posted: 06.09.2013 - 21:14  ·  #1
Dag allemaal,

Gisteravond ben ik tegen het volgende probleem aangelopen.

Sinds enkele dagen brandde het motormanagement lampje van mijn V70 uit 2000 op LPI. De auto hield een beetje in bij constante snelheden maar ik dacht ach waarschijnlijk een vervuilde gasklep. Nu reed ik gisteren weg van mijn werk en begon de auto gelijk op 4 cilinders te lopen nadat deze gestart was. Dit bleef ook zo nadat hij overschakelde op gas! Bij wat hogere toerentallen pakt hij wel op 5 cilinders. Nu ben ik de gelukkie bezitten van een Dice dus ik dacht niet getreurt ik lees hem even uit. Nu geeft hij aan dat een injector een verkeerd signaal geeft. Mijn vraag nu, heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en WAAROM zowel op gas als op bezine???

Groet,
Michiel
...

Subject:

Re: V70 2.4 loopt op 4 cilinders

· 
Posted: 06.09.2013 - 21:17  ·  #2
Is het niet toevallig je antennering? Dus die om het contact? Deze willen vaker kapot gaan en krijg je van dit soort vreemde gedragingen. Nieuwe kost rond de 35 euro. Grote kans dat daarmee je probleem verholpen is.
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 21:19  ·  #3
bobine?
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 21:21  ·  #4
Als het op beide brandstoffen is, gaat de eerste verdenking naar de ontsteking.

Begin bij controle vd Bougies.
Michiel1971
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 23:13  ·  #5
Het lijkt op de vierde cilinder, bougies zijn net vervangen maar nadat er ook al een bobine kapot was van nr5. Misschien zijn deze inderdaad aan de eind van hun latijn. Ik zal morgen er eens een wisselen om te zien of dat wat brengt. kan je door de antennering ook maar een cilinder hebben die het niet doet?
robbbie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 23:29  ·  #6
Lijkt toch op kapotte bobine of bougie.
Suc6 rob
...

Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 23:30  ·  #7
Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Wat ook nog zou kunnen is de bekabeling van de ontsteking.

Succes man!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 23:43  ·  #8
Als ik naar het bouwjaar kijk, dan zou het een N blok moeten zijn.
Desalniettemin kan het wel degelijk een bougie of bobine zijn.
Deze laatste zijn op de sloop genoeg voor handen.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Subject:

· 
Posted: 07.09.2013 - 08:36  ·  #9
Hoewel ik geen V70n heb, lijken de klachten verdraaid veel op de klachten die ik een half jaar geleden had. Dit bleek idd in de ontsteking te zitten, bougiekabels bleken gecorodeerd en en zat een scheur in de luchtslang.
Michiel1971
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.09.2013 - 12:46  ·  #10
Het is inderdaad een 2.4 blok dus N blok. Ik heb vandaag bougies vervangen en bobines van cilinder gewisseld. Hij blijft op 4 cilinders lopen en behoorlijk roken. Omdat de DIce aangeeft dat er een injector geen goed signaal geeft heb ik de stekkers van de injectoren gehaald maar het roken bleef. Ik heb wel het idee dat de gasinjector van cilinder 4 erg heet wordt. Ook heb ik volgens mij erg veel LPG verbruikt. Iemand een idee of een injector ook zonder contact open kan blijven staan? Ik ben niet zo thuis in de LPG zaken maar het is natuurlijk wel zo dat de LPI pomp blijft lopen ook al rijdt je op benzine. Benzine pomp blijft natuurlijk ook draaien wanneer de auto op gas rijdt?

Iemand wel eens een defecte injector gehad?

En weet iemand of de LPg installatie ook met DICE uitgelezen wordt aangezien hij de storing geeft zou het dan ook een gasinjector kunnen zijn?
chalith
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 07.09.2013 - 17:19  ·  #11
Alleen als 't een af fabriek LPG installatie is kun je 'm met DICE uitlezen.

de aftermarket installaties hebben doorgaans eigen software en interfaces voor diagnose.

als dice een verkeerd injector signaal aangeeft dan kan dat een probleem met een bezine injector betekenen.

Ik heb ooit een druppelende bezine injector gehad en heb toen alle injectoren gedemonteerd en 1 voor 1 de ingang aagesloten op een dikke spuit met een injectorcleaner vervolgens de spuit een beetje op druk brengen en met een 12 volt voeding de injector bediend.
als er spanning op de aansluiting gezet wordt komt er een nevel uit de injector.

het kan zijn dat een bezine injector "open" blijft....dan krijgt ie LPG en benzine tegelijk.....
en op benzine komt er teveel uit als ie open blijft staan.
dan loopt die cylinder zeker niet mee....

suc6 met de diagnose
Michiel1971
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 00:52  ·  #12
Ik denk inderdaad in die richting, hij zuipt benzine bij het leven en rookt als een oude stoomboot. Op dit moment is er niet meer mee te rijden. Ik ga morgen de injectoren uitbouwen en de benzinedrukregelaar controleren. Het schijnt dat wanneer deze defect is hij benzine rechstreeks in het inlaatspruitstuk zuigt. Maar eerst maar eens even naar de injector kijken. Wordt vervolgd..
Michiel1971
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.09.2013 - 12:52  ·  #13
Inmiddels de inspuitrail vervangen, leek 10 seconden goed te gaan want liep gelijk op 5 cilinders. Daarna weer hetzelfde euvel hoewel hij af en toe wel goed op lijkt te pakken. De kat rammelt inmiddels wel ontzettend dus helaas is die overleden. Woensdag ga ik de kat vervangen en eventueel het het vialle relais vervangen. Hij lijkt niet meer op 2 brandstoffen tegelijk te lopen maar het zou natuurlijk kunnen dat de kat is overleden en daardoor inmiddels zo slecht loopt of zit ik er helemaal naast?

Wat hij eerder niet had en nu wel was dat de gasinjector van cilinder 4 bevriest.

heeft er iemand soortgelijke ervaringen?
break

Subject:

· 
Posted: 10.09.2013 - 23:38  ·  #14
gasklephuis of ABS computer
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2013 - 12:02  ·  #15
niet gaan gokken en raden, vertrouw op de analyse van VIDA.
Er is iets met die injector of met de bedrading / schakeling er naar toe.

De reden dat je dit ook op LPG merkt is omdat al draaiend op LPG de signalen naar de B-injectoren gewoon nog steeds worden afgegeven, de LPE pikt deze op, zet er een extra weerstand overheen zodat de B-injectoren toch niet openen, en rekent het signaal om naar een LPG signaal dat vervolgens naar de LPG injectoren gaat.

De kans is vrij groot dat het het injectoren schakelblok is. Deze zit vol met micro relaistjes, als daarvan 1 kapot is krijg je dit soort vreemde storingen. (uitval van enkele cilinders met een veel te rijk mengsel in die cilinder.)
Mijn ervaring is dat een B-injector niet zo snel kapot gaat.

helaas kan je VIDA niet gebruiken om een LPG systeem te analyseren. De LPE zit niet geintegreerd in het OBD systeem.

suggestie: leen even een ander relaisblok om te testen, moet kunnen. Als dat de oorzaak is kan je 'm dan alsnog afrekenen. Mijn LPG-man deed daar destijds niet moeilijk over.

Selected quotes for multi-quoting:   0