V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

wat te doen

 
 
 
 
 
gtw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 08:23  ·  #1
Ik heb het volgende probleem, mijn v70 verliest steeds een beetje koelvloeistof, zeg 150 cc per 800/1000 km, dus dat is niet het ergste, maar om de paar weken, gaat die ook slechter lopen, eerst op hogere toeren stotteren, en dat word dan steeds erger, en dan is steeds de bougie van cil 5 stuk, nu denk ik dat een en ander met elkaar te maken heeft, dus zou de koppakking de oorzaak wel eens kunnen zijn, maar nu hoorde ik dat deze blokken ook gescheurde cilinders hebben ?, dan zou het een andere operatie zijn, en een ander blok, dus wie weet het antwoord, hebben de 2.4 t blokken van 200 pk, dit probleem ?
auto loopt op LPG, en heeft inmiddels 416.000 km gelopen
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 08:29  ·  #2
Gebruik je originele Volvo bougie's?
Schijnen met LPG toch de betere te zijn.
Heb je al een je bobine van positie 5 omgewisseld naar een andere plek?
Wellicht is gewoon je bobine de boosdoener.

Koelvloeistof lekkage is een lastige. Zie ook topic van Jeroen.
Zou het stysteem laten afpersen en kijken waar er druppels vormen.
Bij zo'n km stand kan de radiator, leidingen etc ook op zijn eind zijn.
gtw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 08:37  ·  #3
heb diverse bougies geprobeerd, ook de duurdere lpg soort, maar blijft gelijk, en steeds 5, en ja, ook bobine verwisseld, en weer nummer 5, afpersen gedaan, niets te vinden, maar das ook haast onmogelijk, met 150 cc in zeg 1000 km, ik denk echt dat het een koppakking is, maar wil eerst dat cilinderwant idee uitsluiten, of niet dus
gtw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 08:38  ·  #4
O ja, radiateur was ook lek, die is al nieuw, plus een waterslang
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 08:56  ·  #5
Heb je ook al een nieuwe dop geplaatst op het koelvloeistof reservoir? Ik had ook een heel miniem verbruik en zag dat er een beetje witte aanslag rondom de dop zat. Met een nieuwe dop is dit verholpen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 09:01  ·  #6
Hoe ziet de bougie eruit vergeleken met de rest? Ander kleurtje? Kleur verschil zie je nog veel beter als je op benzine rijdt.
gtw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 09:18  ·  #7
gaat me eerst om dat verhaal dat er bij deze blokken scheurtjes in de cilinderwant kunnen ontstaan, dat de bougie door de koelvloeistof stuk gaat is bijna zeker
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 09:22  ·  #8
Aha ok.

Ik heb ze nog niet gezien.

Schijnt vooral bij de 2.5T te zijn. Ook die heb ik nog niet gescheurd gezien.
gtw
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 09:26  ·  #9
ok, dus dan kan binnenkort de kop eraf
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 09:34  ·  #10
Dat zou ik sowieso doen! Als je niks aan de pakking of kop kan vinden, is er wat anders aan de hand dan.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 09:58  ·  #11
De 2.4 T hebben niks met scheuren.
Dat zijn de oude 2.5t 10 klepsblokken.

En je zegt al zeker te weten dat de bougie kapot gaat door kvs.
Maar je geeft geen antwoord op de vraag van blade?
Verkleurd de bougie?
Kan ook de aansturing zijn van de bobine.
De ommanteling van de bekabeling gaat bij de eerste serie vaak verpulveren door warmte.
Daarom komt bekabeling op het blok te liggen en kan de isolatie weg slijten.

Andere vraag van iemand geef je ook geen antwoord op.
Heb je bij de KVS dop witte aanslag?
Dop van het reservoir gaat ook regelmatig kapot waardoor hij daar lekt.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 11:11  ·  #12
Quote door Plein69

De 2.4 T hebben niks met scheuren.
Dat zijn de oude 2.5t 10 klepsblokken.
Helaas klopt dit helemaal niet.... A) er zijn nooit geen 10 kleps turboblokken geleverd bij Volvo en B)de onderblokken van de 2.4T zijn hetzelfde als die van een 2.5T en net zo zwak en ja, die cilinderwanden kunnen scheuren (net zoals bij alle (!!) 2.5 turbo motoren).

Het enigste verschil waarom het 2.4T ipv 2.5T is geworden is omdat Volvo in Amerika op de vingers is getkt met het naar boven afronden van de cilinderinhoud. Al deze motoren hebben een inhoud van 2435cc.

De oude 2.5T motoren zoals geleverd in de 850 cq x70 classic waren 193PK, dit is opgetrokken door o.a. montage van een andere cilinderkop met VVT naar 200PK, maar nogmaals onderblokken zijn exact gelijk aan elkaar.

Dan even verder over je probleem, die geringe lekkage hoef je niet te zoeken in een gescheurde cilinderwand want dan lekt hij echt veel harder (genoeg gezien en meegemaakt) dus daar kun je rustig ergens anders voor kijken zoals bijvoorbeeld idd de dop. Peil je wel op de constante manier, dus altijd bij een koud blok en niet wisselend tussen warme en koude motor ?

De bougies bij Volvo zijn erg gevoelig op LPG en daarom ook altijd originele Volvo bougies monteren dan lopen ze icm LPG het mooiste. Vergeet alle andere merken bougies en ook die onzin van 'speciale' LPG bougies bij een gasboer vandaan want voor 90% is het onzin.

Het enigste wat er vaak 'speciaal' aan is, is dat de bougie een andere koudtegraad heeft.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 11:20  ·  #13
Zou je wat meer info willen geven over dat scheuren? Wellicht foto’s?

Ben wel benieuwd eigenlijk.

Vind zelf ook wel raar dat precies die bougie stuk gaat, daar is wat aan de hand.

Zou zelf ook eerst bobine omwisselen.

Nogmaals vraag, verschillen de kleuren onderling vd bougies?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 11:30  ·  #14
Scheuren doen ze doordat er te hoge temperaturen zijn (Uitzettings verschil tussen cilinder bus en motorblok).

Die kans is het grootste bij cilinder 5, die is het warmst. (Niet bij de laatste blokken, daar stroomt de KVS via een andere route).

Alle blokken kunnen scheuren, ik heb ook al genoeg 2.3 T5's gescheurd gezien op cilinder 5.

Gezien je radiateur lek is geweest is de kans op een scheur inderdaad flink groter, dan heb je mogelijk het kookpunt bereikt bij cil5.

Haal de cilinderkop er eerstvanaf, voordat je een andere motor zoekt.

Andere motor, boring van 81mm zoeken en niks anders erin hangen. (2.3 T5/ 2.4 T5)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 2.4 t lpg, koelvloeistof verlies, en bougie steeds stuk

 · 
Posted: 16.09.2018 - 11:39  ·  #15
@Dirk

Onzin natuurlijk wat jij zegt; dat hij meer KVS moet! verbruiken door een scheurtje.

Klein beginnend scheurtje kan je soms prima 10.000km rijden en een litertje kvs bijvullen. Been There, done that, got the T-shirt.
En soms kan je er geen 10km meer mee rijden en is je hele systeem leeg.

Maar we hebben het hier (als er sprake van is) over het begin stadium van het scheurtje en lekkage/verbruik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0