V70 D5 slaat af

Ook tijdens het rijden

 
 
 
 
 
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 15.06.2017 - 22:59  ·  #16
...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 15.06.2017 - 23:05  ·  #17
Quote door M95


Wat mij ook op is gevallen is dat wanneer de auto stationair loopt hij om de zoveel seconden een soort gas bij geeft, alsof de airco aan slaat (staat uit). Als ik dan rustig weg rol en langzaam gas geef en hij dit doet, dan voel ik dat hij even iets accelereert.

Zijn dit symptonen die met de brandstofpomp/filter te maken kunnen hebben of zou een verstuiver niet meer goed kunnen zijn?


Aha daar kan ik wat mee! Bekend probleem, heb waarschijnlijk ook de oplossing. Je hebt een defecte brandstofdruk regelaar op de hoge druk pomp.
Als je de real-time brandstofdruk uitleest zie je dat deze verhoogt iedere keer dat je voelt dat de motor meer gas geeft. De regelaar is defect, management denkt dat de motor afslaat (wat dus soms ook gebeurt) en geeft gas bij. Dat merk je bijvoorbeeld ook als je 50 rijdt op de cruise.

Dat ding zit op de hoge druk pomp die rechts van je blok zit. Luchtfilterhuis verwijderen (recht omhoog trekken) en dan zit hij vast met 3 torx boutjes. Eruit trekken (komt geen diesel uit) en nieuwe monteren. Ik heb er 1 gehaald bij Rima voor weinig.

Hier mijn berichten van het andere forum over dit onderwerp:
https://www.volvo-forum.nl/top…aar&page=1
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 15.06.2017 - 23:41  ·  #18
...
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 15.06.2017 - 23:57  ·  #19
Quote door JOv70BI

Is het alsof een soort doodvallen?

Ken ik van zowel mijn oude voyager als die van een buurman.
Bij mij was het electronica (in mijn geval slechte soldering van begintijd toen lood daaruit moest) de tachounit, en daardoor gehele aansturing in storing zette, ik kon nog wel doorrijden maar in een soort reserve modus.

(ook 1 keer geheel uit bij ijs op de weg en toerijden op een t splitsing (toen net heuvel af meer glijden dus) met een vluchtheuvel en paal bij rechtdoor gaan moest naar rechts motor uit stuur en rem werkten dus niet echt meer, kreeg hem net op tijd met sleutel weer gestart, maar bij uitvallen tijdens rijden zou ik toch echt bij volvo navragen of e.a. en wat bekend is wegens mogelijk gevaarlijk situaties wil ik hiermee zeggen, is ook in belang volvo zelf!)

Weet niet zeker maar bij regelingen en controle via computer parts kan het dus ook een slecht contact / verbinding in een printplaat of daarnaar toe zijn.

( printplaten solderingen en co wanneer zo dan zou men vaak verschil bij wisselen warm / koud worden krimp van contact enz)

Dus of iets wat een contact betreft of een regeling / sensor waarop hij "automatisch" zo loopt, ik als leek maar wel enige storingservaring.

Electronica kan ook af en toe storen en weer werken wanneer e.a. aan zijn einde is vooral wat oververhitting betreft, vanuit computer aansturing kan het dan zijn dat e.a. geregeld / reset toch weer werkt, bij te heet worden van componenten en uitvallen, daarna "reset" doorgaan maar dus sneller weer heet en dus vaker sneller uitvallen, dan echt ook hier naar kijken.
Gezien je errors wat signaal betreft.

Kan ook ergens een slechte gecorodeerde massa zijn, dan wordt het meestal steeds erger en vaker.

Volgende ook met webzoeken
https://volvoforums.com/forum/…ues-64797/
http://v70r.com/forums/topic/3…ion-error/

https://www.google.de/search?q…ication+fa

Volgens mij zullen injectoren en of sensoren die niet goed werken maar wel in diagnose system zitten ook zelf meestal een duidelijke error in systeem achterlaten of zit ik daarmee fout?


Hebben er software matig wijzigingen plaatsgevonden of een accu los geweest of leeg/bijna leeg? ( lastig zonder historie als je hem een paar weken hebt zoiets)

Ah, een Voyager. Mijn vader had er een waarvan inderdaad de solderingen achter de tellers niet lekker waren en dus besloot om even de startonderbreking te activeren... en dan niet meer willen starten voor een bepaalde tijd.

De V70 valt echt van het een op het andere moment uit, zonder bijvoorbeeld een melding van het systeem, een geluid, minder toeren of iets. Afhankelijk van de positie van mijn voet start hij dus wel of niet.

De linkjes ga ik zeker even bekijken.

Quote door Musicus

Quote door M95


Wat mij ook op is gevallen is dat wanneer de auto stationair loopt hij om de zoveel seconden een soort gas bij geeft, alsof de airco aan slaat (staat uit). Als ik dan rustig weg rol en langzaam gas geef en hij dit doet, dan voel ik dat hij even iets accelereert.

Zijn dit symptonen die met de brandstofpomp/filter te maken kunnen hebben of zou een verstuiver niet meer goed kunnen zijn?


Aha daar kan ik wat mee! Bekend probleem, heb waarschijnlijk ook de oplossing. Je hebt een defecte brandstofdruk regelaar op de hoge druk pomp.
Als je de real-time brandstofdruk uitleest zie je dat deze verhoogt iedere keer dat je voelt dat de motor meer gas geeft. De regelaar is defect, management denkt dat de motor afslaat (wat dus soms ook gebeurt) en geeft gas bij. Dat merk je bijvoorbeeld ook als je 50 rijdt op de cruise.

Dat ding zit op de hoge druk pomp die rechts van je blok zit. Luchtfilterhuis verwijderen (recht omhoog trekken) en dan zit hij vast met 3 torx boutjes. Eruit trekken (komt geen diesel uit) en nieuwe monteren. Ik heb er 1 gehaald bij Rima voor weinig.

Hier mijn berichten van het andere forum over dit onderwerp:
https://www.volvo-forum.nl/top…aar&page=1


Dankjewel, aan je andere post te zien zou het zomaar dit kunnen zijn. Ik ga hier mee aan de slag!

Ik hou jullie op de hoogte en voor zover bedankt.
toektoek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wijdewormer
Leeftijd: 65
Berichten: 242
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 16.06.2017 - 09:45  ·  #20
Ik heb zoiets gehad met een volvo v40.
Na controle bij een diesel specialist in Purmerend, bleken 3 van de 4 verstuivers versleten te zijn.
Na vervanging geen problemen meer gehad.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 16.06.2017 - 11:36  ·  #21
Ik denk inderdaad ook dat een of meerdere verstuivers niet goed zijn, dit moet ik nog even uit (laten) zoeken.

Wat ik nu wel met vehicle communication kan zien is dat de rail pressure stationar (680 - 730 rpm) zo'n 330000 - 390000 hpa is en wanneer hij gas bij geeft ongeveer 545000. De motor is nu nog koud en dan doet hij het minder dan wanneer hij warm is, even wachten dus dan weet ik het zeker.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 16.06.2017 - 11:56  ·  #22
Hij is nu lekker op temperatuur en dan doet hij dit constant, zie het plaatje hieronder:



Iedere keer dat hij omhoog schiet geeft hij inderdaad gas bij.

Vrij duidelijke zaak denk ik. Ik ga achter een brandstofdruk regelaar aan.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 21.06.2017 - 15:26  ·  #23
Goed nieuws!

Ik heb de brandstofdruk regelaar vervangen voor een zelfde exemplaar van marktplaats, kosten €46,95 incl. verzending. :D

De auto laat ik het komende half uur nog aan vida hangen om er zeker van te zijn dat de regelaar naar behoren werkt. De grafiek plaats ik later, daarop is het verschil goed te zien.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 21.06.2017 - 15:39  ·  #24
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 21.06.2017 - 21:16  ·  #25
Goed bezig. Hopelijk heeft de tip geholpen.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 21.06.2017 - 21:40  ·  #26
Quote door Musicus

Goed bezig. Hopelijk heeft de tip geholpen.


Jij hebt hem in het verleden ook al eens vervangen, deed jou D5 ook een soort van pendelen als deze op de CC bij 120/130, als of de airco aan uit ging, lichte schokjes??
En was dat na de sensor wissel over??
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 22.06.2017 - 06:57  ·  #27
Quote door BIGW

Quote door Musicus

Goed bezig. Hopelijk heeft de tip geholpen.


Jij hebt hem in het verleden ook al eens vervangen, deed jou D5 ook een soort van pendelen als deze op de CC bij 120/130, als of de airco aan uit ging, lichte schokjes??
En was dat na de sensor wissel over??


Het lijkt wel een beetje hetzelfde alleen deed mijne dit continu met een warme motor. Je zou even de rail pressure uit moeten (laten) lezen.
Na het vervangen van de regelaar (tip: waar je wel een lange torx 25 voor mag gebruiken en WD-40) is het niet meer voorgekomen.

Gisteren heb ik natuurlijk nog een stuk gereden om er zeker van te zijn dat het goed werkt, twee keer bij lage snelheid een soort schok gevoeld maar dit was volgens mij de automaat.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 22.06.2017 - 10:37  ·  #28
Quote door M95

Quote door BIGW

Quote door Musicus

Goed bezig. Hopelijk heeft de tip geholpen.


Jij hebt hem in het verleden ook al eens vervangen, deed jou D5 ook een soort van pendelen als deze op de CC bij 120/130, als of de airco aan uit ging, lichte schokjes??
En was dat na de sensor wissel over??


Het lijkt wel een beetje hetzelfde alleen deed mijne dit continu met een warme motor. Je zou even de rail pressure uit moeten (laten) lezen.
Na het vervangen van de regelaar (tip: waar je wel een lange torx 25 voor mag gebruiken en WD-40) is het niet meer voorgekomen.

Gisteren heb ik natuurlijk nog een stuk gereden om er zeker van te zijn dat het goed werkt, twee keer bij lage snelheid een soort schok gevoeld maar dit was volgens mij de automaat.

Nu heb jij het over Torx en de anderen hebben het over sleutel 27, dan hebben we het kennelijk over twee veschillende sensoren?
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 22.06.2017 - 12:19  ·  #29
Quote door BIGW

Quote door M95

Quote door BIGW

Quote door Musicus

Goed bezig. Hopelijk heeft de tip geholpen.


Jij hebt hem in het verleden ook al eens vervangen, deed jou D5 ook een soort van pendelen als deze op de CC bij 120/130, als of de airco aan uit ging, lichte schokjes??
En was dat na de sensor wissel over??


Het lijkt wel een beetje hetzelfde alleen deed mijne dit continu met een warme motor. Je zou even de rail pressure uit moeten (laten) lezen.
Na het vervangen van de regelaar (tip: waar je wel een lange torx 25 voor mag gebruiken en WD-40) is het niet meer voorgekomen.

Gisteren heb ik natuurlijk nog een stuk gereden om er zeker van te zijn dat het goed werkt, twee keer bij lage snelheid een soort schok gevoeld maar dit was volgens mij de automaat.

Nu heb jij het over Torx en de anderen hebben het over sleutel 27, dan hebben we het kennelijk over twee veschillende sensoren?


Ik heb het over de brandstofdruk regelaar, ik dacht dat het daar over ging :think
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 D5 slaat af

 · 
Posted: 22.06.2017 - 17:01  ·  #30
Dat hebben we ook, echter er staat een verwijzing naar een ander Volvo forum en daar hadden ze het over een sleutelmaat 27, maar dat zal dan wel voor een classic 2,5 TDI zijn geweest.
Ga het binnenkort testen eerst demonteren en reinigen, effect te weinig wisselen van sensor.
Want ik erger me er mateloos aan dat de motor onrustig is op de snelweg/80 kilometerweg met de CC aan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0