V70 slaat af tijdens het rijden

Coen Borren
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70 slaat af tijdens het rijden

· 
Posted: 15.01.2019 - 08:05  ·  #1
Goedemorgen.

Ik heb sinds 3 maanden een V70 uit 2000. Benzine/Gas. 144 PK. Automaat. 345.000 km. Goede staat en prima onderhouden. Gas ingebouwd bij ong. 150.000, ong. 10 jaar geleden.

Sinds twee weken slaat hij zo nu en dan af terwijl ik rij. Het probleem wordt langzaamaan frequenter. Lastig en gevaarlijk. En weinig vertrouwen meer in de auto, zeker bij vrouw en kinderen :-(

Zowel op benzine als op gas komt het voor. Niet bij een koude motor tot nu toe en ook heel weinig als ik op de snelweg rijd. De motor slaat af en het eerste wat te zien is, is dat het lichtje op de gas/benzine schakelaar gaat knipperen (indien op gas) of even uit gaat (indien op benzine). Daarna gaan op het dashboard de twee rode lampjes voor XXXX en XXXX branden wanneer de auto "echt af slaat". Want soms pikt ie weer op, na 2-5 seconden. Maar in andere gevallen kan ik alleen maar uitrijden, stilzetten, in P en dan weer starten. In bijna alle gevallen (maar niet allemaal) start de auto dan meteen weer en het kan ook zijn dat de V70 dan weer een hele tijd goed rijdt. De auto is uitgelezen en vertoont geen storingen.

Ik heb op het forum gekeken en er staan een paar problemen die vergelijkbaar zijn. Oplossingen die aangedragen of gevonden worden zijn zeer gevarieerd. Accu, zekeringen, contacten, computer/ECU, startrelais, contactslot, stappenmotor, gasfilter, gasverdeelhuis/gasklephuis, ETM (wat is dat ?), krukken-/nokkenassensor, DFCO klep op het gasverdeelhuis, (pen)bobines, druksensors, (vaccuum)slangetjes, printplaat bij zekeringhouder, luchtmassameter, brandstoffilter, kabels/multistekkers.

Wat zou het meest voor de hand liggend zijn ? Waar zouden we moeten beginnen, in welke volgorde ? Tips zijn zeer welkom !

dank,

Coen
BBS
VolvoV70forum core member
Leeftijd: 53
Subject:

Re: V70 slaat af tijdens het rijden

· 
Posted: 15.01.2019 - 08:31  ·  #2
Aangezien hij het op beide brandstoffen doet, zou ik beginnen bij relais 103. Op het 850 forum staat wel omschreven hoe je een doorverbinding kunt maken op het relais om in elk geval die uit te sluiten. Als je zelf een beetje handig bent kun je dat doen tegen 0 kosten. En goede 2e verdachte is de nokkenassensor. Die kan voor hele rare storingen zorgen. ETM is je elektronische gasklephuis. Die kan ook inderdaad stuk zijn maar is een dure. Je kan kijken of er op je ETM een wit stickertje zit, dan heb je al een gereviseerd exemplaar te pakken.

En verder zou ik eerst bij een medeforummer beginnen met uitlezen. Alle storingen verwijderen nadat je een screenshot gemaakt hebt met je telefoon zodat je weet welke relevante storingen er in stonden. Waarom de dealer de 2e keus? Deze auto's zijn al wat ouder en de meeste dealers hebben hier niet meer zo'n handigheid in. En stuk rijden en kijken welke storingen weer komen nadat hij afgeslagen is. Het is omslachtig maar de snelste en goedkoopste manier.
Een medeforummer heeft meerdere mogelijkheden om uit te lezen en kan vaak net iets meer achterhalen. NIET uitlezen bij een universele garage, die kunnen lang niet alle storingcodes eruit halen!

Als er wederom een sturingscode instaat weet je welke richting je moet gaan zoeken.
Anders wordt het lukraak onderdelen vervangen en in sommige gevallen software laden bij een dealer. En dat kan goed in de papieren gaan lopen.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2019 - 08:32  ·  #3
Uitlezen of laten uitlezen.

Edit: BBS was me al voor ...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2019 - 10:24  ·  #4
Slaat 'ie af naar links of naar rechts? ;-)

Lolletje moet kunnen toch? Goede tips zijn al gegeven hierboven. Ik heb geen automaat maar kan je niet herstarten in N? Dat zou het al makkelijker maken.
Ik zou zelf denken aan ontsteking of andere electronica, die worden bij beide brandstoffen gebruikt.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2019 - 10:59  ·  #5
Gasklephuis lijkt mij minder waarschijnlijk met deze verschijnselen.
btw: een witte sticker duidt helaas niet op een revisie-exemplaar. De originele (slechte) gasklephuizen uit de bouwtijd van deze auto, hadden ook witte stickers.
Coen Borren
Forumlid.
Subject:

Bedankt zo ver

· 
Posted: 21.01.2019 - 07:59  ·  #6
We zijn er nog niet uit. Ik zal vandaag of morgen verslag doen van wat we tot nu toe geprobeerd hebben ...
hilko73
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 21.01.2019 - 09:35  ·  #7
Ik mis de BDP sensor nog in het rijtje tips.
Coen Borren
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.04.2019 - 16:19  ·  #8
De oplossing was om het stuur apparaat brandstof toevoer (links naast rijtje zekeringen) te vervangen.

Selected quotes for multi-quoting:   0