Gaarne uw ervaringen en wijsheid in de volgende kwestie:
mijn V70 2.0D uit 2009 (300+dkm) heeft last gehad en wederom last van het volgende symptoom:
bij het starten, het fysiek indrukken van de startknop, klapt de zekering F20 er uit.
Volgens ingewijden is dit de zekering die de het Motor management aanstuurt (ECM?)
Bij de eerste keer kon ik de zekering vervangen en door, maar de opvolgende keren waren hardnekkiger.
De ANWB monteur concludeerde na een uur zoeken een slijtage van de kabelbook die van het motor blok komt en naar de electronica loopt. Deze loop strak langs de accubak, welke van metaal is, en daardoor kortsluitng veroorzaakt.
ANWB heeft hier noodisolatie aangebracht, en dat heb ik thuis uitgebreid overgedaan. Sindsdien zijn de problemen 2 maanden weggebleven. De isolatie zit nog keurig en solide op zijn plek.
Na een lange rit naar Frankrijk stoptie ik onlangs bij de pomp, en volgetankt wilde ik weer starten, en weer klapt die zekering eruit! F20 vervangen en klaar.
2 dagen later sta ik boven op de berg, onmogelijk klein wegje, te kijken naar de zonsondergng op de MontBlanc, en ja hoor, F20 weer kapot. Na 3 zekeringen te hebben vervangen (gelukkig had ik een voorraadje) toch maar de hulpdiensten ingeschakeld.
Auto is afgesleept,en ik mocht met vervangend vervoer weer terug naar NL. Lang leve ANWB alarmcentrale.
Nu ben ik weer thuis, maar de auto is nog onderweg, en aan het probleem is niets gedaan.
Ik ben bang dat een (Volvo) garage meteen hele dure reparaties gaat met veel uren en dure onderdelen gaat uitvoeren, terwijl het probleem volgens mijn Analytic Troubleshooting ervaringen veel simpeler zou moeten zijn.
Iemand met ideeen?
Het probleem doet zich altijd voor als de motor start of in stationaire toestand. M.a.w. als de motor in de ophangrubbers heen en weer geslingerd wordt.
mijn V70 2.0D uit 2009 (300+dkm) heeft last gehad en wederom last van het volgende symptoom:
bij het starten, het fysiek indrukken van de startknop, klapt de zekering F20 er uit.
Volgens ingewijden is dit de zekering die de het Motor management aanstuurt (ECM?)
Bij de eerste keer kon ik de zekering vervangen en door, maar de opvolgende keren waren hardnekkiger.
De ANWB monteur concludeerde na een uur zoeken een slijtage van de kabelbook die van het motor blok komt en naar de electronica loopt. Deze loop strak langs de accubak, welke van metaal is, en daardoor kortsluitng veroorzaakt.
ANWB heeft hier noodisolatie aangebracht, en dat heb ik thuis uitgebreid overgedaan. Sindsdien zijn de problemen 2 maanden weggebleven. De isolatie zit nog keurig en solide op zijn plek.
Na een lange rit naar Frankrijk stoptie ik onlangs bij de pomp, en volgetankt wilde ik weer starten, en weer klapt die zekering eruit! F20 vervangen en klaar.
2 dagen later sta ik boven op de berg, onmogelijk klein wegje, te kijken naar de zonsondergng op de MontBlanc, en ja hoor, F20 weer kapot. Na 3 zekeringen te hebben vervangen (gelukkig had ik een voorraadje) toch maar de hulpdiensten ingeschakeld.
Auto is afgesleept,en ik mocht met vervangend vervoer weer terug naar NL. Lang leve ANWB alarmcentrale.
Nu ben ik weer thuis, maar de auto is nog onderweg, en aan het probleem is niets gedaan.
Ik ben bang dat een (Volvo) garage meteen hele dure reparaties gaat met veel uren en dure onderdelen gaat uitvoeren, terwijl het probleem volgens mijn Analytic Troubleshooting ervaringen veel simpeler zou moeten zijn.
Iemand met ideeen?
Het probleem doet zich altijd voor als de motor start of in stationaire toestand. M.a.w. als de motor in de ophangrubbers heen en weer geslingerd wordt.