V70 trekt naar rechts

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: V70 trekt naar rechts

· 
Posted: 13.04.2018 - 20:00  ·  #46
Marcel; idd trillen meestela velgen/wielen ding. uitbalanceren op de fine stand kan helpen.

De uitlijning mbt toespoor voor en achter is eigenlijk heel goed. Alleen het Camber voor zou allebeide gelijkelijk negatief moeten zijn.

Hij spoort wel recht?
marcelseverien
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 13.04.2018 - 20:04  ·  #47
Nee hij spoort ook niet helemaal recht en is heel erg gevoelig voor spoorvorming en een btje wind...

Ik ben continu aan corrigeren...

Quote door GRUNNS60

Marcel; idd trillen meestela velgen/wielen ding. uitbalanceren op de fine stand kan helpen.

De uitlijning mbt toespoor voor en achter is eigenlijk heel goed. Alleen het Camber voor zou allebeide gelijkelijk negatief moeten zijn.

Hij spoort wel recht?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.04.2018 - 20:07  ·  #48
Het bijstellen van het Camber vindt men blijkbaar lastig en sporing achter wordt ook vaak afgedaan als niet bij te stellen. dat klopt niet.

voor het wegnemen van windgevoeligheid kun je iets meer toespoor doen. verder moet camber dus echt bijgesteld. dat doe je door bouten fusee/veerpoot wat te lossen en dan fusee tov veerpoot te bewegen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.04.2018 - 23:24  ·  #49
Quote door Dirk342

Ook van dit uitlijnrapport klopt niet echt veel helaas :(.

Nog even over het trillen, de meeste Volvo's zijn extreem gevoelig voor onbalans inde wielen. Standaard word een wiel gebalanceerd tot 5 gram, alles wat eronder zit laat het apparaat niet standaard niet en hier zit nu net de crux.... Als je bij een Volvo onbalans hebt op de voorwielen, kan dit al ontstaan bij 3 gram helaas. Het balanceren moet dus echt tot of 1 maar liever 0 gram worden gedaan. Daarvoor moeten bepaalde standaard instellingen van het balanceerapparaat anders ingesteld worden wat dus weer niet word gedaan meestal. Met een blijvend trillende auto als gevolg terwijl het balanceerapparaat zegt dat alles in orde is (immers onder 5 gram laat hij niet standaard zien). Ik heb dit nu al zo vaak meegemaakt en als voorbeeld, mijn zomerwielen heb ik op laten knappen door Rene van Wheelcare, is echt perfect gedaan, maar toch trillen bij 2 en 1 gram onbalans op de vooras. Die 2 en 1 gram eruit gehaald en trillingen zijn 100% weg.

Idem geld voor het uitlijnen, als alles in het groene vak zit wilt echt niet zeggen dat hij helemaal top is uitgelijnd helaas....

ik geloof gewoon niet dat onbalans van 1 gram zo'n zware Volvo kan laten trillen...dan is er gewoon meer aan de hand. Energie technisch kan het vlgs mij niet eens.
Collega van mij had het ook. Na herhaaldelijk balanceren door de garage nog steeds trillen. Ik heb bij hem nieuwe banden gemonteerd en normaal gebalanceerd (tolerantie idd 5 gram) Niks meer aan de hand. Ws ligt het dus aan een combinatie van factoren.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 06:57  ·  #50
Quote door ohz274

Waar laat jij je auto uitlijnen Dirk?
Bij de Bandenaxxi in Wijchen omdat ik het die jongens zelf geleerd heb. Meestal doe ik het daar ook zelf.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 06:59  ·  #51
Quote door HarryB

Quote door Dirk342

Ook van dit uitlijnrapport klopt niet echt veel helaas :(.

Nog even over het trillen, de meeste Volvo's zijn extreem gevoelig voor onbalans inde wielen. Standaard word een wiel gebalanceerd tot 5 gram, alles wat eronder zit laat het apparaat niet standaard niet en hier zit nu net de crux.... Als je bij een Volvo onbalans hebt op de voorwielen, kan dit al ontstaan bij 3 gram helaas. Het balanceren moet dus echt tot of 1 maar liever 0 gram worden gedaan. Daarvoor moeten bepaalde standaard instellingen van het balanceerapparaat anders ingesteld worden wat dus weer niet word gedaan meestal. Met een blijvend trillende auto als gevolg terwijl het balanceerapparaat zegt dat alles in orde is (immers onder 5 gram laat hij niet standaard zien). Ik heb dit nu al zo vaak meegemaakt en als voorbeeld, mijn zomerwielen heb ik op laten knappen door Rene van Wheelcare, is echt perfect gedaan, maar toch trillen bij 2 en 1 gram onbalans op de vooras. Die 2 en 1 gram eruit gehaald en trillingen zijn 100% weg.

Idem geld voor het uitlijnen, als alles in het groene vak zit wilt echt niet zeggen dat hij helemaal top is uitgelijnd helaas....

ik geloof gewoon niet dat onbalans van 1 gram zo'n zware Volvo kan laten trillen...dan is er gewoon meer aan de hand. Energie technisch kan het vlgs mij niet eens.
Collega van mij had het ook. Na herhaaldelijk balanceren door de garage nog steeds trillen. Ik heb bij hem nieuwe banden gemonteerd en normaal gebalanceerd (tolerantie idd 5 gram) Niks meer aan de hand. Ws ligt het dus aan een combinatie van factoren.
Hij gaat echt trillen en dat ligt absoluut niet aan de combinatie, zeer zeker al niet bij mijn eigen auto (nieuwe velgen met max 20 gr lood erop geplakt) en nieuwe banden. Helaas heb ik dit al bij meerdere Volvo's gezien, ze zijn gewoon erg gevoelig erop.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 09:21  ·  #52
Quote door Dirk342

Bij de Bandenaxxi in Wijchen omdat ik het die jongens zelf geleerd heb. Meestal doe ik het daar ook zelf.

Ha dat is grappig. Ik ben daar laatst geweest om m'n S60 uit te laten lijnen.
Moet helaas wel zeggen dat ze ook bij deze firma niets aan het verschil in camber hebben gedaan. Links staat bij mij op -0'39 en rechts op -0'56. Ook een best verschil.
Binnenkort nog maar eens terug.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 09:36  ·  #53
Ik heb gemerkt dat er in het onderstel meerdere (mechanische) factoren zijn zie trillingen kunnen veroorzaken, en snelheid en wegdek tellen daar ook in mee. Soms heffen ze elkaar op, soms versterken ze elkaar. Dus ik snap wel dat het slim is om zoveel mogelijk factoren te elimineren, dus optimaal balanceren is dan ook belangrijk.

Voor TS david, ik denk dat je gewoon moet slikken, die club waar je was vergeten, mogelijk nog even melden dat je veel reklame gaat maken voor ze (je snapt wel wat voor soort reklame), en naar een echte uitlijner!
marcelseverien
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 10:44  ·  #54
zou 1 van jullie heren ook concreet weten wat de beste afstelling van camber en sporing voor mijn auto zou zijn?

ik word er namelijk niet zo blij van als ik zo alle dagen met de auto moet blijven rijden.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 11:22  ·  #55
Quote door Musicus

Quote door Dirk342

Ha dat is grappig. Ik ben daar laatst geweest om m'n S60 uit te laten lijnen.
Moet helaas wel zeggen dat ze ook bij deze firma niets aan het verschil in camber hebben gedaan. Links staat bij mij op -0'39 en rechts op -0'56. Ook een best verschil.
Binnenkort nog maar eens terug.

Samen met Dirk ?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 11:55  ·  #56
Ik heb eerder in dit topic aangegeven hoe ik idealiter het zie.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 12:21  ·  #57
Marcel, bericht 17 in dit topic, daar staan de juiste waarden. Die uitprinten en meenemen ter vergelijk.
marcelseverien
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2018 - 15:29  ·  #58
ok heren, voor alsnog hartstikke bedankt eerst.
mijn dank is groot!
David de Vries
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 16.04.2018 - 23:08  ·  #59
Ok. Zaterdag even met de garage medewerker gereden. Hij blijft helaas volhouden dat de V70 zo hoort te rijden,maar ik vind dat een auto gewoon recht door moet gaan. Ik heb de waardes van grunns60 aan hem laten zien, maar geloven daar niet in.
Morgen gaat hij nogmaals naar zijn vertrouwde uitlijner ,dus even afwachten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.04.2018 - 23:56  ·  #60
ja ja geloven niet in de officiele richtlijnen van Volvo zelf. lekker kansloos.

Selected quotes for multi-quoting:   0