Quote door Fraxter
Hallo iedereen,
Hierbij weer een update in dit topic. We lijken dichterbij de oorzaak te komen van het trillingsprobleem. Via internet heb ik een tijdje geleden een bedrijf (Autodiagnose Twente) gevonden die gespecialiseerd is in diagnose stellen bij automotive-problemen. Onder andere heeft dit Autodiagnose Twente een specialisme in het analyseren van trillingen en vibraties. Afgelopen zaterdag was het zover en ben ik een hele dag samen met de eigenaar van het bedrijf bezig geweest met diagnose stellen.
Conclusie:
Na diverse metingen te hebben gedaan met speciale apparatuur zijn we na een aantal ritten tot de bron van de trilling gekomen. Tijdens de eerste metingen voelden en maten we een trilling van zowel 13Hz als 34Hz. Dat duidt op een trilling van iets op wielsnelheid en op een trilling op iets van cardansnelheid (cardan draait bij mijn Volvo 2.58x sneller dan de wielen bij een bepaalde snelheid.
Door de sensoren tijdens de testritten te verplaatsen kwamen we uiteindelijk uit bij de achterzijde van de auto. Het bleek dat de 13Hz trilling werd veroorzaakt door de 34Hz trilling. Hierdoor bleef uiteindelijk over de cardanas aan achterzijde en het differentieel/Haldex. Iets wat in een aantal van jullie al hadden geopperd. Verder kwam uit de analyse dat het gaat over een zogenoemde trilling uit de eerste orde. Dat wil zoveel zeggen als een onbalans die in iedere rotatie 1x te voelen is.
Omdat het een trilling van de eerste orde betreft is het onlogisch dat het differentieel de oorzaak is. Ook omdat er verder geen bijgeluiden uit het differentieel komen en er geen andere trillingen gemeten zijn. Een onbalans van een lager is vaak een trilling van een vierde, vijfde of zesde orde. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat de pignonas krom geraakt zou zijn.
Tijdens de verdere brainstorm zijn we uitgekomen bij een hoofdverdachte. De cardanas is los geweest van de Haldex. Iets wat is gebeurd bij een voorgaande eigenaar. De hypothese is dat deze verkeerd is teruggeplaatst waardoor de achterzijde van het cardan i.c.m. het differentieel in onbalans draait.
Hoe nu verder:
Ik wil de cardanas nu lostikken en verdraaien om te kijken of de trilling afneemt of zelfs helemaal weg is.
Echter heb ik nog wel een aantal vragen m.b.t. de aansluiting van de cardan op de Haldex. De zit namelijk met 6 bouten vast en er zitten 3 plaatjes op die elk door 2 bouten op hun plek worden gehouden. Hierom de volgende vragen:
- Op hoeveel posities is de cardanas te positioneren? 3 of 6?
- Fungeren deze plaatjes als balanceergewichtjes? (onderdeelnr. 1385088)
Graag hoor ik of iemand hier een antwoord op heeft. Alvast dank
Gr. Frank
Waar de plaatjes zatten heeft er niet heel veel mee te maken, je kunt de as 1/6 verdraaien.
Heb ik ook per ongeluk gedaan bij mij (wel een 70nn ). Bij mij is het nog steeds goed trouwens.
In Vida staat dat je hem op de zelfde manier terug moet zitten, maar ik kan niet beredeneren waarom.
De cardan as wordt volgens mij apart gebalanceerd zo ook de flens. Ze hebben namelijk beide aparte balanceer bewerkingen. ( as gewicht , flens ingeboord ) .
Maar je kunt zonder de plaatjes te verdraaien de as gewoon 1/6 draaien en vast zetten.
Maar als ik het proefondervindelijk zou moet uit zoeken, zou ik met een 1/2 slag beginnen.
Weet niet hoe het bij de 70n is maar bij mij kwam de as niet zomaar uit de flens, ik heb uiteindelijk een inbusbout van achter in de flens gedaan (zitten twee extra gaten in naast de 6 bout gaten) en toen met een klein perslucht hamer hem er uit gedrukt.