Quote door Jeroen
Quote door Frozll
Sowieso benzine ivm wegenbelasting
Ondanks die goedkopere wegenbelasting ben je per jaar €500 meer kwijt als je 15.000 km op benzine rijdt.
Benzine €4170
Diesel €3628
LPG €3173
Als je alleen de wegenbelasting rekent.. ?
- een diesel krijg je niet meer (zo goed) verkocht over 3 jaar, dus hogere afschrijving- waarde van een P2 V70 op tractor-brandstof is bijna 0
- diesel is duurder geworden, scheelt maar paar cent aan de pomp tegenwoordig en wat zit er nog meer in het vat van onze overheid? Zowel politiek rechts als links hebben diesel in de ban gedaan.
- euro 3-4 diesels geen toegang in grote steden?
- diesel brengt hogere kosten met zich mee qua reparatie e.d. Het is gevoelige techniek vergeleken met een robuust/indirect ingespoten 5 cilinder benzineblok. Geen gevoelige injectoren, geen hogedruk brandstof rail, niets van dat alles.
Ik heb geen cijfers maar het omslagpunt zou toch rond de 35.000 km per jaar moeten liggen lijkt me.
Ik rij/reed altid rond de 25.000 per jaar en heb diesel 10 jaar geleden de deur uitgedaan, betaal liever iets meer aan de pomp dan dat ik om de paar maand naar de garage moet voor storingen (Dit is wat overdreven, maar zo sta ik er ongeveer tegen aan te kijken). Ik heb weinig tijd en tijd is ook geld.
Het rijdt werkelijk zalig hoor, zo’n heerlijke en sterke dieselmotor.. Dat is ook wat waard, maar dat is dan een keuze die je dan bewust maakt.
Afgelopen jaar -in 2021- heb ik bijna 18.000 km gereden, blij dat ik een benzinebakje heb gekocht, al had het eigenlijk een electrieke bak moeten zijn, maar die aanschaf kon ik niet trekken.
Ben wel benieuwd welke je uiteindelijk koopt.
DJ