ah ok, maar dit is een erg globale berekening. Hierbij wordt geen rekening gehouden met km-stand en extra opties.
Op deze site bijv. krijg je een redelijk nauwkeurige indicatie van het bpm-bedrag:
En ze zeggen dat ze de laagste BPM voor jou berekenen.
Laten berekenen kost iets van €75 of zo. Heb ik toendertijd ook laten doen bij een vergelijkbare site. Maar je kunt het ook wel zelf.
Klopt. Maar het zal niet om honderden euros gaan uiteindelijk.
Gaat me een beetje om richtprijs zodat ik binnen mijn budget ook buiten de deur kan zoeken.
Budget een beetje gesteld op 7500,-. Voor een 2008 model D5 met voldoende opties en gemiddelde (250.000Km) kilometerstand.
Ik zou me met die km's enkel aan een T5 op LPG wagen als je geen diesel wil. Ik reed 13L/100km met mijn T5 op LPG onder goede omstandigheden (lange stukken snelweg, warme motor). Op LPG is dat verbruik nog leuk, met benzine ga je huilen. Uitgaande van 20% meerverbruik op LPG kom je op 1:9 op benzine. Dan kan diesel al heel gauw uit, dus de D5 zou ik zeker overwegen.
Onderhoudskosten: een V70 vond ik echt geen goedkope kostganger. Her en der slijt de boel gewoon, vooral als je best wat vermogen hebt. Onderstel, sensoren, bobines, rembekrachtiger, automaat etc; het loopt allemaal behoorlijk op. Ter referentie: de T5 kostte me ruim 5ct/km aan onderhoud waarvan 7,5% voor banden was, de rest regulier onderhoud. De opvolger kost 2,2ct/km aan onderhoud, waarvan 1/3 voor banden. En da's nota bene 'premium' rijden.
Daarnaast tip ik je om echt even met de Geartronic te gaan rijden. Die bak past in mijn ogen beter bij een D5. Een T5 is een toerenmachine die een vlotte bak nodig heeft, de GT is dat geenszins.