Laat ik dan ook maar eens wat zinvols (hoop ik) proberen te schrijven in dit topic. We hebben tenslotte ook beide modellen (gehad).
De N:
Een comfortabele auto met fantastisch meubilair wat niet zou misstaan in de woonkamer thuis. Heeft een interieur dat voor je gevoel een ontploffing zou kunnen overleven zonder enig schrammetje. (hoewel het plastic wel redelijk krasgevoelig is). Bouwkwaliteit is wat je van een Volvo verwacht. Weliswaar grote naden tussen interieurpanelen, maar de bevestigingskwaliteit mag er zijn: geen speling te bekennen. Portieren als kluisdeuren. Rijgedrag: comfortabel, beetje onderstuurd, gemoedelijk, uitnodigend tot rustig rijden, wat overhellen in bochten (beetje), redelijk zacht geveerd, deinende achterkant op bepaalde hobbels.
De NN:
Ook een comfortabele auto, die stiller is dan de N. Grotere rust tijdens het rijden, ook op hoge snelheid. Blijft qua rijden langer stabiel. Daarover zo meer. Interieur: Meubilair in de fase 1 houdt niet over. Achterin zit beter dan in de N, want hogere rugleuning. Voorin minder fijne steun in de rug en stoelen omsluiten je minder > je zit meer op de stoelen. Niet zo gigantisch comfortabel, waardoor ik liever achterin zit. Bouwkwaliteit: tja, ook hier geld dat de fase 1 minder is dan de N of de fase 2. Alles ziet er erg netjes uit (zie foto's in Yannick's post), kleine naden tussen panelen. Tot zover goed. Middenconsole zit prima in elkaar wat mij betreft. Deurpanelen ben ik niet tevreden over. Zit veel beweging in en dat veroorzaakt op den duur kraakjes als je duwt... Plastic ziet er als het nieuw is mooi uit, maar is érg krasgevoelig. Leer in de deuren is minimaal qua dikte. Zelfde geld voor de stoelen. Stof is prima, maar leer houdt niet over. Fase 2 heeft dit duidelijk weer beter voor elkaar en lijkt meer op niveau N.
Rijgedrag: Duidelijk moderner en strakker dan de N. In 10 jaar tijd is er wel het een en ander gebeurd in autoland. Ook de NN is veilig afgesteld en neigt naar onderstuur. Toch ligt de grens bijzonder ver weg en je moet wel bijzonder hard gaan wil de auto gaan schuiven op z'n rubber sloffen. Comfort, windgeruis boven de 140 (uiteraard), maar minder dan in de N. Bij 200+ km/u nog altijd zeer stabiel en berekenbaar. Stuggere vering en demping, waardoor bochten gedrag beter is. Geen race-auto, maar 'sportiever' *uhum* dan de N. Bouwkwaliteit van technische delen is wel net zo overtuigend als in de N > auto voelt bij 2 ton 'Laufleistung' nog als nieuw aan. Niet overtuigend is de bevestiging van de grille, die heeft speling.
Al met al zijn beide auto's goed, waarbij de N meer het echte 'Volvo-gevoel' geeft, terwijl de NN beter rijdt (Mondeo onderstel). Wat beter is hangt vooral af van je voorkeur. Tevreden zijn we in ieder geval over beide auto's en echte problemen hebben geen van beide gehad.
Met de N (in 100.000 km): Het handremeuvel en een poreus slangetje, een kapot stuurslot en een vastgelopen remklauw. (+ kapotte lampen)
Met de NN (in 39.000 km): Klik-klak-probleem bestuurdersstoel, knarsend koppelingspedaal, piepende interieurventilator, geen technische dingen. (+ kapotte lamp)
@olaf: Fase 2 is volgens mij vanaf +/- 2012, NN vanaf 2008, nieuwe uiterlijk vanaf 2013