Quote door RIVADA
Quote door Martinus83
Ik zie niet in waarom de draaicirkel groter zou worden als je je spoorbreedte breder maakt, maakt mijns inziens niks uit.
Bij puur en alleen vergroten spoorbreedte (al dan niet middels spacers) zal dat weinig invloed hebben op de draaicirkel; de invloed die dat heeft is hooguit meetbaar maar niet merkbaar.
Echter, de voorwielophanging van de V70 is kennelijk erg gevoelig voor brede(re) velgen waardoor je al snel het risico loopt dat de voorwielen in de wielkast gaan aanlopen.
Om dit te verhelpen moet je je al gauw je toevlucht zoeken in stuuruitslagblokjes. En bij toepassing van stuuruitslagblokjes verklein je dus de maximale stuuruitslag om te voorkomen dat het wiel aan de binnenkant in de wielkast aanloopt. Maar consequentie hiervan is wel dat je draaicirkel toeneemt...
Ja dat is logisch. In dit geval, zou ik van 8j et49 naar 8,5j et35 gaan.
Maar, de band gaat van 205 naar 235 = 17,5 mm ruimte verlies, min die et-delta van 14 mm is 3,5 mm ruimte verlies.
Kortom, 225 bandje monteren
Ik kom er net achter dat mijn volvo een sport chassis heeft, icm nivomat. Daarom vond de vorige eigenaar de 215 band teveel aanlopen, de auto ligt voor een fractie lager dan achter...
Beetje zonde ook om die nivomats te vervangen voor een schroefset eigelijk..
Maar een 'hoge' auto ivm dergelijke dikke velgen met ietwat getrokken banden vind ik ook geen gezicht.