Voor de weinigen onder jullie die het genot mogen hebben om CO2 vrij Volvo te kunnen rijden;
mijn V70N 2002 met circa 350.000km op de teller begon steeds slechter te lopen todat er wel heel veel geluid uit de uitlaat kwam ipv een mooie 5 cilinder roffel.
Analyse; 1 uitlaatklep middelste cilinder verbrand overige 9 uitlaatkleppen nog best redelijk goed, maar toch allemaal vervangen incl klepgeleiders.
NB de uitdraai gaf aan dat de bobine van cilinder 3 storingen gaf, maar die was helemaal niet kapot, en die was 2 maanden ervoor vervangen bij aanschaf, waarschijnlijk toen ook al niet het echte probleem van die cilinder , dus die klep was al tijden slecht/lek.
Was de vorige eigenaar toch niet goed met t onderhoud bezig.......
Bij demontage bleek ook de inhoud van de katalysator los in de behuizing te zitten dus een tweedehands gietijzeren exemplaar geregeld.
Omdat de lambda sensor totaal vastgeroest zat in de oude katalysator, heeft de garage een nieuwe sensor besteld, alles gemonteerd, maar liep niet op CNG.
Andere originele volvo lambdasensor gemonteerd en toen liep ie wel op CNG maar schakelde naar één of enkele minuten op benzine met brandend lampje motormanagement-storing. Nog een andere sensor geprobeerd door garage maar dat werd slechter.
Alles nogmaals nagekeken maar niets kunnen vinden (garage).
Het grootste probleem; na paar minuten rijden (of stationair draaien) schakelde de V70 naar benzine maar kon je niet terug schakelen naar CNG (met de knop op het dashboard).
Alleen als je het contact helemaal uit en aan deed kon je weer (een paar minuten) op CNG rijden.
wat viel me op; de periode waarin de V70 op CNG reed werd steeds ietsje langer, het zou toch niet dat......
Afijn na -2 weken !!!- doorzetten en dus dagelijks ettelijke keren contact aan en uit (wordt je handig in, ook rijdend...) kon ik zowaar 20 minuten aan een stuk rijden.
en nog een week later was het probleem helemaal voorbij en liep die veel beter op CNG dan ik ooit had meegemaakt. Motormanagement lampje ging ook vanzelf uit.
Analyse/verklaring achteraf; door lekkende klep en kapotte katalysator was de computer het mengsel langzaam maar zeker gaan bijstellen.
Daarna met 'alles vernieuwd' had ie geen goede data meer om aan te refereren.
Best bijzonder want op benzine liep ie zowel voor als na de reparatie goed (na de reparatie natuurlijk meer power, nu het van een 4 cilinder weer een 5 cilinder was geworden.
Wel een bijzonder fenomeen zo'n langzaam lerende computer of heeft iemand een andere verklaring???
Inmiddels 4 maanden en 15.000 km verder en geen bijzonderheden.
Komt iemand dit bekend voor?
Wie rijdt er nog meer op CNG/Groengas van t forum??
mijn V70N 2002 met circa 350.000km op de teller begon steeds slechter te lopen todat er wel heel veel geluid uit de uitlaat kwam ipv een mooie 5 cilinder roffel.
Analyse; 1 uitlaatklep middelste cilinder verbrand overige 9 uitlaatkleppen nog best redelijk goed, maar toch allemaal vervangen incl klepgeleiders.
NB de uitdraai gaf aan dat de bobine van cilinder 3 storingen gaf, maar die was helemaal niet kapot, en die was 2 maanden ervoor vervangen bij aanschaf, waarschijnlijk toen ook al niet het echte probleem van die cilinder , dus die klep was al tijden slecht/lek.
Was de vorige eigenaar toch niet goed met t onderhoud bezig.......
Bij demontage bleek ook de inhoud van de katalysator los in de behuizing te zitten dus een tweedehands gietijzeren exemplaar geregeld.
Omdat de lambda sensor totaal vastgeroest zat in de oude katalysator, heeft de garage een nieuwe sensor besteld, alles gemonteerd, maar liep niet op CNG.
Andere originele volvo lambdasensor gemonteerd en toen liep ie wel op CNG maar schakelde naar één of enkele minuten op benzine met brandend lampje motormanagement-storing. Nog een andere sensor geprobeerd door garage maar dat werd slechter.
Alles nogmaals nagekeken maar niets kunnen vinden (garage).
Het grootste probleem; na paar minuten rijden (of stationair draaien) schakelde de V70 naar benzine maar kon je niet terug schakelen naar CNG (met de knop op het dashboard).
Alleen als je het contact helemaal uit en aan deed kon je weer (een paar minuten) op CNG rijden.
wat viel me op; de periode waarin de V70 op CNG reed werd steeds ietsje langer, het zou toch niet dat......
Afijn na -2 weken !!!- doorzetten en dus dagelijks ettelijke keren contact aan en uit (wordt je handig in, ook rijdend...) kon ik zowaar 20 minuten aan een stuk rijden.
en nog een week later was het probleem helemaal voorbij en liep die veel beter op CNG dan ik ooit had meegemaakt. Motormanagement lampje ging ook vanzelf uit.
Analyse/verklaring achteraf; door lekkende klep en kapotte katalysator was de computer het mengsel langzaam maar zeker gaan bijstellen.
Daarna met 'alles vernieuwd' had ie geen goede data meer om aan te refereren.
Best bijzonder want op benzine liep ie zowel voor als na de reparatie goed (na de reparatie natuurlijk meer power, nu het van een 4 cilinder weer een 5 cilinder was geworden.
Wel een bijzonder fenomeen zo'n langzaam lerende computer of heeft iemand een andere verklaring???
Inmiddels 4 maanden en 15.000 km verder en geen bijzonderheden.
Komt iemand dit bekend voor?
Wie rijdt er nog meer op CNG/Groengas van t forum??