V70n Pegasus past niet op V70n?!

Naafgat velg lijkt te klein...

florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

V70n Pegasus past niet op V70n?!

· 
Posted: 06.04.2016 - 11:58  ·  #1
Afgelopen week een setje 17 inch setje nette pegasus velgen gescoord met goede banden. Bij het monteren gister leek het naafgat van de velg te klein voor de naven van mijn auto. Op dat moment vond ik wat vreemd, heb geprobeerd om hem voorzichtig over de naaf te persen dmv de bouten maar dat lukte niet.

Wilde de auto ook even uitlijnen, dus dat heb ik vanochtend laten doen bij mijn oom. Gelijk met hem de velgen vergeleken met het naafgat en we kwamen tot dezelfde conclusie: Het past niet. 🇳🇴 Naven zien er goed uit en mijn oude velgen zijn 65.1 mm. Die passen uiteraard wel. Naafgat van de pegasus opmeten is niet direct gelukt omdat mijn schuifmaat niet binnen de velg paste.

Maar nu komt het, ze komen onder een V70n 2.4t awd uit 2000 vandaan en ik heb ook een V70n 2.4 uit 2000. Daarnaast is volgens mij en volgens de verschillende steekwijzersites de naafdiameter van de 850, de V70 I, de V70 II maar ook de V70 r gewoon 65.1. Ofterwijl, het zou toch echt moeten passen als ze onder eenzelfde type vandaan komen?? Of is er misschien een (spook)lichting met andere maten geweest?

Mis ik iets, iemand ervaring met dit probleem? <_<
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Re: V70n Pegasus past niet op V70n?!

· 
Posted: 06.04.2016 - 12:23  ·  #2
Ik heb met mijn Swift hier ook ooit eens mee staan klungelen en later bleek tijdens het wisselen dat één van de pasringen nog op de naaf zat.
Kan het zijn dat de velgen of je naven voorzien zijn van (kunststof) pasringen?
Sabelhout
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 12:32  ·  #3
Weet je zeker dat je originele Pegasus velgen hebt gekocht? Ik zie dat IPD ook replica's maakt en op hun site staat dit:

"All IPD Pegasus replica wheels require hubcentric rings which are included." Zitten die ringen misschien nog in je nieuwe velgen?
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 13:07  ·  #4

"All IPD Pegasus replica wheels require hubcentric rings which are included." Zitten die ringen misschien nog in je nieuwe velgen?

Nope.. Ik heb TAM velgen gekocht en ze zijn al gebruikt onder een V70n..
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 13:08  ·  #5

Kan het zijn dat de velgen of je naven voorzien zijn van (kunststof) pasringen?

Ook niet, de pasringen zaten in mn velgen. Heb ze nagemeten en die kwamen exact op 65.1 mm. <_<
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 13:46  ·  #6
Je weet zeker dat ze van een V70N afkomen?

Wat ook nog zou kunnen is dat het schroefje dat op je remschijf zit in de weg zit. Er zit een soort pennetje op je schijf zodat bij het demonteren van je remklauw en bracket de remschijf er niet meteen af valt. Het kan zijn dat deze door een moertje moet worden vervangen omdat er in de velg geen ruimte zit voor het pennetje.

Naafgat van 850, V70 classic en V70N zijn gelijk.
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 14:19  ·  #7

Je weet zeker dat ze van een V70N afkomen?

Wat ook nog zou kunnen is dat het schroefje dat op je remschijf zit in de weg zit. Er zit een soort pennetje op je schijf zodat bij het demonteren van je remklauw en bracket de remschijf er niet meteen af valt. Het kan zijn dat deze door een moertje moet worden vervangen omdat er in de velg geen ruimte zit voor het pennetje.

Ik heb mijn schijven vorige week vervangen, volgens mij is dit niet het euvel. Is dit voor en achter hetzelfde? Heb het gister LA geprobeerd en vanochtend bij mijn oom op de zaak RV. (Zeg mijn oom, maar officieel is het de oom van mijn vriendin.. :thumb: )

Onderstaand een screenshot van de verwijderde marktplaats advertentie van de auto waar ze onder vandaan komen..

volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 16:01  ·  #8
Dat is inderdaad toch echt een V70N...

Je hebt voor en achter hetzelfde pinnetje. Dit pinnetje bedoelde ik trouwens (die goudkleurige). topic.php?t=9857

Helaas heb ik dan ook echt geen idee. Wel heel raar dat ze van een N afkomen maar dan weer niet passen op jouw N.

Probeer dan toch het naafgat van de net aangeschafte velg te meten. Dan wordt er misschien heel snel duidelijk waarom het niet past. Je hebt de velgen niet onder de auto van de vorige eigenaar zien liggen of wel?

Stel ze zijn eigenlijk voor een V50 dan zou het logisch zijn dat ze niet passen want die heeft een naafgat van 63.4.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 16:52  ·  #9
Quote door volvo355

Helaas heb ik dan ook echt geen idee. Wel heel raar dat ze van een N afkomen maar dan weer niet passen op jouw N.

Probeer dan toch het naafgat van de net aangeschafte velg te meten. Dan wordt er misschien heel snel duidelijk waarom het niet past. Je hebt de velgen niet onder de auto van de vorige eigenaar zien liggen of wel?

Stel ze zijn eigenlijk voor een V50 dan zou het logisch zijn dat ze niet passen want die heeft een naafgat van 63.4.

Als TS ze niet daadwerkelijk onder de N heeft zien zitten, zou dat zomaar eens kunnen.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 18:54  ·  #10
Ik heb net ook tam 19ers erop gelegd. Ik zou de verkoper eens benaderen
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 19:42  ·  #11
Staat de ET-waarde ook in/op de velgen?
En zo ja, wat is de ET-waarde?
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 19:54  ·  #12

Staat de ET-waarde ook in/op de velgen?
En zo ja, wat is de ET-waarde?

Ja, staat erop. Is 43. Steek 5x108. Staat geen naafgat diameter op. Wel een serie/type-nr, maar als ik dat google lijkt het een algemeen nr te zijn voor de pegasus van tam.
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 19:57  ·  #13

Verkoper geeft aan dat ze onder zijn V70 hebben gezeten. Volgens mij was het een eerlijke kerel en een liefhebber.

Heb ze er inderdaad niet onder zien zitten, maar ik heb ook eigenlijk geen reden om aan hem te twijfelen. Morgen even kijken of ik een tooltje kan lenen om de binnendiameter op te meten...
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 20:06  ·  #14
Quote door florisjj

Verkoper geeft aan dat ze onder zijn V70 hebben gezeten. Volgens mij was het een eerlijke kerel en een liefhebber.

Heb ze er inderdaad niet onder zien zitten, maar ik heb ook eigenlijk geen reden om aan hem te twijfelen. Morgen even kijken of ik een tooltje kan lenen om de binnendiameter op te meten...

Waarom meet je de velg niet gewoon op met een rolmaat? Oké, een tiende milimeter krijg je er niet op afgelezen, maar het verschil tussen 63 of 65mm is toch best te doen?
Aan de ene kant van de cirkel laat je je rolmaat beginnen bij 100mm, zodat je geen verschil hebt door dat aanhaakbeugeltje. Vervolgens met je andere hand al op en neergaand bepalen wanneer je de hoogste uitslag krijgt, dat is je diameter.

Wat je kunt doen, maar ook dat is niet heel precies is een een wit vel papier erop leggen en er met grafiet (of een potlood) over heen krassen. Daarna de cirkel opmeten.
hsv70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 06.04.2016 - 21:06  ·  #15
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar anders zou je de velgen eens op een andere V70n kunnen proberen?
Dan weet je of het aan de velgen ligt of aan het naafgat van jou Volvo.
ET-waarde 43 wordt veel bij de 850 en Classic velgen gebruikt, maar deze zouden dan ook op de V70n moeten passen qua naafgat.

Selected quotes for multi-quoting:   0