V70N 2.0T Schommelt in vermogen en ploft

Marco27
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

V70N 2.0T Schommelt in vermogen en ploft

· 
Posted: 24.10.2024 - 15:04  ·  #1
Goedemiddag,

De titel vertelt al een heleboel....

Momenteel zijn deze problemen een topic waard omdat het steeds erger lijkt te worden.

Ik ben vorige week naar de garage gegaan omdat de turbo fluit steeds harder werd en ik uitlaatgassen rook onder de motorkap. Nu bleek dat de 3'' downpipe maar voor 2/3 afdichtte en er géén pakking tussen zat! De bouten waren er scheef ingedraaid en waren met geen mogelijkheid los te krijgen. Een aantal uren, doorgeboorde bouten en een pakking verder is het iets beter geworden. Maar we zijn er nog lang niet.
Onder normale belasting houdt de auto een klein beetje in vanaf 2/2,5 duizend toeren en pakt dat weer door. Dan is het er wel, en dan is het er niet. Dus soms is het vaker te merken tussen de versnellingen door en soms wat minder. Bij plank gas is het lang niet zo erg. De ene keer hikt de auto een beetje en de andere keer houdt hij wat in. Ik hoor ook geregeld ploffen vanuit de einddemper. En ja... hij stinkt.

Ik heb al even contact gehad met Schutten en hij vertelde dat de software 8 jaar geleden op maat is aangepast en dat er dus iets technisch aan de hand moest zijn. Dus softwarematig is het waarschijnlijk ook niet.

Uitlezen met universele (niet VIDA) apparatuur gaf niets schokkends aan.

Geen olieverbruik
Geen rookwolken
Turbo drukt 1.0 BAR op de dashboard meter
Carteventilatie is aangepakt
TCV Pierburg
Spruitstuk afgeperst
Geen foutcodes op ontsteking
Bougies mooi schoon

Iemand een idee wat het kan zijn? :sleep:

Groet Marco
Marco27
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: V70N 2.0T Schommelt in vermogen en ploft

· 
Posted: 25.10.2024 - 09:18  ·  #2
Via een ouder topic (Turbodruk probleem CX70 2.5T) kan de luchtmassameter ook wel eens het probleem zijn.
Momenteel zit er een BOSCH 0 280 218 108 in, welke geschikt is voor auto's tot 07 / 2001 aan de hand van het kenteken.

Mijn auto is van 2006. :-/

0 280 218 335 en 0 280 218 088 zijn dus logischere keuzes?

Misschien eens een gebruikt exemplaar scoren op Marktplaats.
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 25.10.2024 - 09:34  ·  #3
In mijn 2.5T uit 2005 zit de Bosch 0 280 218 088, maar dat is wel een andere motor. Als je je VIN nummer even in een PM stuurt kan ik wel even in VIDA kijken voor je.
Spier1968
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 25.10.2024 - 12:53  ·  #4
Op basis van een V70 2.0T 2006 even het OEM nummer van de MAF voor je opgezocht. Dat is 31342362
Het motormanagementsysteem is van BOSCH, dus ik zou sowieso voor origineel BOSCH gaan! Bij mij zat er bij de vorige eigenaar een HELLA in die mij aardig wat problemen gaf. Wanneer je het OEM nummer invult op https://www.boschautoparts.com/ kom je uit bij de BOSCH 0280218335
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.10.2024 - 15:03  ·  #5
Obv symptomen zou ik ook denken: luchtmassameter, of valse lucht. Je zegt 'spruitstuk afgeperst': inlaat of uitlaat? Wellicht is controle volledig inlaattraject mbv rookmachine ook aan te raden.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 25.10.2024 - 16:21  ·  #6
Dit zit in mijn 2.0T 5 cil. V70 uit 2007.

Heb m een jaar geleden ofzo vervangen en toen bleek dat Bosch was gaan omnummeren. Ik kon nog wel een krijgen met exact hetzelfde nummer als dat eruit kwam maar dat koste me een tientje meer. Die heb ik toen voor dat tientje meer dus wel gekozen…

Bij partspoint Maarssen konden ze m de volgende ochtend op de balie leggen voor 140 oid. Was wel handig als je 2 dagen later op vakantie gaat . :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.10.2024 - 10:18  ·  #7
Een goede diagnose laten stellen kan wellicht wat meer helderheid verschaffen in deze gevallen.
Maar mocht je toch voor de "partscanon" gaan; ik heb destijds 132 euro betaald bij Skandix voor die maf, je kan hem ook loskopen voor 80 piek zie ik; zonder het kunststof spul. Voor de S60 met vermoedelijk dezelfde motor: B5205T5
(Ik had hem preventief vervangen en merkte er eigenlijk weinig van. Dat soort uitgaven doe ik dus niet meer zomaar; een ezel...)

Het is wel iets duurder geworden de laatste jaren, wel grappig dat ie bij FCP euro nog steeds 48 dollar kost :-)
https://www.skandix.de/en/search/?q=31342362
https://www.google.com/search?…2362+bosch
Suc6 hoor.
PS een van de beste diagnose gasten van Europa zit in... Nederland: Diagnose Dan :-)
Marco27
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2024 - 11:51  ·  #8
Via de garage stond er bij het uitlezen het volgende in de computer:

5110: Regelapp. centrale elektronica verkeerde software versie.
602D: Turbodruk (drukvulling d.m.v. uitlaatgasturbo) signaal te laag.
601C: Turbodruk (drukvulling d.m.v. uitlaatgasturbo) signaal te groot.

Stel; ik koop de originele LMM welke voor mijn auto bedoeld is... Zou ik dan evengoed de software moeten aanpassen omdat deze waarschijnlijk aangepast is op de huidige LMM?
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 26.10.2024 - 14:32  ·  #9
Waarom denk je dat je de lmm moet vervangen? Heb je deze al eens schoongemaakt met isopropanol alcohol?

Begin eens met uitlezen van live waarden. Kan met vida, maar kan ook gewoon met een elm327 bluetooth obd adapter en een app als torque op je telefoon.

Vergelijk je turbo gegevens met wat het moet zijn. Of zet ze hier in je topic. Daarnaast alle waarden als inlaat lucht temperatuur, flow, koelvloeistof temperatuur.
Hoe zijn je fuel trims? Zitten die rond de 0%?

Lukraak onderdelen vervangen kan altijd nog.

Heeft de auto wel altijd goed gereden met deze software? Anders zou ik die eens herstellen naar origineel.
Marco27
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2024 - 19:00  ·  #10
De uitlaat is afgeperst omdat ik dacht dat het spruitstuk gescheurd zou zijn.
Quote door Bolbo

Obv symptomen zou ik ook denken: luchtmassameter, of valse lucht. Je zegt 'spruitstuk afgeperst': inlaat of uitlaat? Wellicht is controle volledig inlaattraject mbv rookmachine ook aan te raden.

Omdat ze zo kwetsbaar zijn en de symptomen steeds erger worden. Onder het rijden piekt de druk op 1.9 en zakt dan langzaam terug naar 1.7 bar. Verdere info heb ik (nog) niet bij de hand.

Voorheen scheen hij goed te lopen. Nadien is er nog het een en ander veranderd waaronder een 3'' downpipe en Ferrita uitlaat. En een D0-88 intercoolerpijp met slangen. Ik weet niet of dit het wezenlijke verschil heeft getriggerd.
Dus als ik toch nieuwe software nodig heb, is het misschien net zo handig om terug te gaan naar Schutten.
Maar misschien valt het gemakkelijk op te lossen. O-)
Quote door koennie

Waarom denk je dat je de lmm moet vervangen? Heb je deze al eens schoongemaakt met isopropanol alcohol?

Begin eens met uitlezen van live waarden. Kan met vida, maar kan ook gewoon met een elm327 bluetooth obd adapter en een app als torque op je telefoon.

Vergelijk je turbo gegevens met wat het moet zijn. Of zet ze hier in je topic. Daarnaast alle waarden als inlaat lucht temperatuur, flow, koelvloeistof temperatuur.
Hoe zijn je fuel trims? Zitten die rond de 0%?

Lukraak onderdelen vervangen kan altijd nog.

Heeft de auto wel altijd goed gereden met deze software? Anders zou ik die eens herstellen naar origineel.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2024 - 21:16  ·  #11
Ik zou het eerst in de software of je turbo hardware zoeken. Er is gewoon aan geknutseld, dat ga je niet verhelpen door onderdelen te vervangen waarvan je niet weet of ze wel of niet goed meer zijn.

De LMM zou ik echt niet vervangen voor je de waarden hebt gezien.
ries123
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.10.2024 - 08:23  ·  #12
Je zou eens naar de jongens van fasttech kunnen gaan voor de software. Die schijnen echt goed te zijn. Maar wat Koen zegt, als je software niet op orde is kan je wel vanalles gaan vervangen maar waarschijnlijk moet je eerst terug naar de basis.
Marco27
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 15:06  ·  #13
Nou

Voordat er inderdaad weer een bult geld tegenaan gegooid werd en zonder iets zeker te weten, heb ik even een gokje gewaagd. Gisteren heb ik een LMM (Bosch 0 280 218 088) voor 2 tientjes op Marktplaats gekocht en geïnstalleerd.
De accu is een half uur / 3 kwartier los geweest en daarna weer vastgezet.

Alle problemen lijken nu weg te zijn! Het hikkend accelereren is zo goed als verdwenen. Stinkt een stuk minder en heeft geen haperend vermogen meer. De turbodruk lijkt alleen iets vloeiender maar langzamer in te zetten.

Voor dat geld wilde ik het gokje wel wagen en het lijkt voor nu verholpen. Even kijken of het op langere termijn en wat meer kilometers nog steeds zo gaat. O-)

Quote door koennie

Ik zou het eerst in de software of je turbo hardware zoeken. Er is gewoon aan geknutseld, dat ga je niet verhelpen door onderdelen te vervangen waarvan je niet weet of ze wel of niet goed meer zijn.

De LMM zou ik echt niet vervangen voor je de waarden hebt gezien.

Quote door ries123

Je zou eens naar de jongens van fasttech kunnen gaan voor de software. Die schijnen echt goed te zijn. Maar wat Koen zegt, als je software niet op orde is kan je wel vanalles gaan vervangen maar waarschijnlijk moet je eerst terug naar de basis.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 17:48  ·  #14
Das een koopie idd!
Hopelijk blijft het zo en is het opgelost. De fuel trims worden na verloop van tijd bij geregeld, dus geeft het een paar honderd km, dan weet je meer.
Marco27
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.12.2024 - 07:14  ·  #15
Goedemorgen samen,

Inmiddels zijn we weer heel wat kilometers verder. En ik moet zeggen dat mijn tevredenheid momenteel wat naar beneden bijgesteld is.
Het gokje heeft dus niet helemaal fantastisch uitgepakt. Ik mis her en der toch wat souplesse. Helaas! :happy:
De symptomen zijn vooral bij koud wegrijden weer merkbaar, maar niet zo erg als een tijd geleden.

Nu komt de vraag; Wie (in de omgeving Venlo) heeft zin en/of tijd om deze Zweed eens met Vida uit te lezen? O-)

Groet, Marco

Selected quotes for multi-quoting:   0