v70n 2.4T tunen

 
 
 
 
 
Johan2141
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: friesland
Leeftijd: 23
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 11.10.2022 - 10:40  ·  #1
Beste liefhebbers,

ik zal mij eerst even voorstellen.
De naam is Johan, 21 jaar uit Friesland.
Ik ben sinds vorig jaar juni in bezit van een Volvo v70n 2.4T 200 pk.
De auto was eigenlijk alleen voor de zomervakantie roadtrip, maar jullie weten hoe dat gaat :)
Verliefd geworden dus.

De auto komt uit 2000 en heeft momenteel een kilometerstand van 468.000 km.
De auto heeft geen mankementen op een zwetende moter na.
Welke adviezen kunnen jullie mij geven op het gebied van tuning.
Is dit nog verstandig bij zulke kilometerstanden de leeftijd van de auto. 22 jaar.
Ik heb uiteraard alle al afgezocht om te kijken wat wijsheid is.
Het verstand zegt nee maar het hart zegt ja.
Ik was niet van plan om een R variant te halen of een t5.
Dus die optie kunnen we al afsluiten.

Wat denken jullie?

grt

Johan


PS: als dit bericht hier niet hoort of ik doe wat fout laat het me weten. ik ben sinds kort lid geworden en zit af en toe nog een beetje te stoeien in het forum.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 11.10.2022 - 11:08  ·  #2
Zorg dat de basis goed is. Begin met een goede stage-0. Zijn de O-ringen in het onderblok gedaan? Is de carterventilatie nog goed? Staat de wastegate op het moment nog goed afgesteld?
De vermogenswinst bij een 2.4T is overigens niet zo heel groot
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 11.10.2022 - 12:11  ·  #3
Als je langer met de auto wilt doen is tuning wellicht onverstandig, want de blokken met 83mm boring zoals de jouwe (zie HIER; jij hebt waarschijnlijk de B5244T) zijn daar niet tegen bestand als je die tuning ook regelmatig aanspreekt. De wand tussen de cilinders is te dun en kan scheuren. Dit komt regelmatig voor bij de R, die worden dan geshimd (plaatje tussen de cilinderbussen om te versterken). De 83mm blokken zijn de meest voorkomende en kunnen zeer hoge kilometerstanden halen, maar ga je het vermogen verhogen dan wordt de levensduur ingekort, dus het is maar de vraag of het het geld waard is.
Het scheuren komt niet voor bij de blokken met 81mm boring (bijv. de 2.4T5, blok B5244T5, die hebben meer materiaal over in de cilinderwand.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 11.10.2022 - 15:07  ·  #4
Ik zou zeggen; bespaar je de kosten van het tunen (zal toch al gauw 300/400 euro kosten denk ik) en steek dat in het onderhouden van je V.
Een 2.4T is van zichzelf al best rap toch?
De adviezen hierboven zijn ook allemaal waardevol.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 12.10.2022 - 12:28  ·  #5
Hoi Johan, welkom op dit fijne forum!
Tuning is vooral afhankelijk van je budget en je wensen.

Hoef je nooit passagiers te vervoeren en geef je niks om comfort dan is een dieet (voor je auto) een zeer effectieve manier om harder op te kunnen trekken.
Daarmee bedoel ik: alles wat je niet nodig hebt uit de auto halen (passagiers stoel, bank, deurpanelen, tapijt enz enz).
Wil je een sportievere ervaring voor een klein budget, plaats dan bijv. een open luchtfilter en/of een sport uitlaat einddemper.
Je gaat er niet daadwerkelijk sneller door maar het psychologische effect is wel groot.

Wil je serieus sneller dan eerst zoals hierboven al is gezegd zorgen dat je motor gezond is.
Zeer belangrijk voor motoren met een hogere km stand!
Er zijn namelijk genoeg zaken die je management systeem niet ziet maar die wel invloed hebben.
Dus die zogenaamde stage 0 in tuning.
Hier zijn uitgebreide lijstjes van online te vinden.
Denk aan bijvoorbeeld alle storingen verhelpen, motor- en versnellingsbakolie verversen, alle filters vernieuwen, pcv/bougies/bobines/injectoren/brandstofpomp moeten als nieuw functioneren, evt een compressie test, enz.
Ikzelf heb al 4 jaar een V70t5 uit 2000 met meer dan 450dkm op de teller, die bij aanschaf compleet dealer onderhouden was.
Je wil niet weten hoeveel ik alsnog heb moeten vervangen voordat de motor liep zoals die vanuit de fabriek bedoeld was.

In jou geval zou ik geen sportieve onderdelen (downpipe, intercooler, grotere turbo, enz) monteren zonder dat je motor intern is aangepakt.
Dan kom je nl al snel bij de grens die Bolbo aangaf.

Maar ik denk dat een ervaren Volvo tuner jouw motor wel efficiënter kan laten lopen binnen die fisieke grenzen.
En dat zou toch al voelbaar moeten zijn, alleen misschien niet met de winst die je voor ogen hebt.

Zelf ben ik niet zo bang voor tuning van oudere auto's met hogere km standen.
Zolang de tuner maar gespecialiseerd is op het merk en niet "Pietje met een laptop" die voor de helft van het geld het dubbele aantal pk's belooft.
Die weg heb ik namelijk al eens bewandeld en dat kostte me uiteindelijk mijn motorblok (niet met een Volvo maar een vw)

Ik hoop dat je iets aan mijn gezever hebt gehad en succes met uitzoeken welke weg je wil bewandelen!
Hou ons op de hoogte (het liefst ook met foto's) dat vinden we leuk hier op het forum 8-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 12.10.2022 - 13:41  ·  #6
Wil je trouwens 'goedkoop' tunen, dan kun je overwegen om de auto zelf te tunen met V-DASH en een DICE, dan kost het je 200 euro (dacht ik).
Johan2141
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: friesland
Leeftijd: 23
Berichten: 25
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 12.10.2022 - 16:51  ·  #7
Bedankt voor jullie tips en adviezen.
Het lijkt mij verstandig om het niet te doen.
De voordelen wegen lang niet op tegen de risico's van de mogelijke nadelen.
200 pk is ook goed :)
Over een paar jaar maar weer eens kijken wanneer het budget wat groter is.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 12.10.2022 - 19:01  ·  #8
Check vooral of je geen drukverlies hebt door gescheurde of slappe slangen in het turbo circuit. Ik denk dat je nu heen 200pk meer haalt. Als je die wel weer hebt is de auto een stuk sneller!
Goedkoop tunen is spelen met de turbodruk. Je kunt die wat opschroeven door een regelventiel te plaatsen in de aansturing van de wastegarnituur. Dab adviseer ik wel een turbodrukmeter in te bouwen zodat je ziet waar je mee bezig bent.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 12.10.2022 - 19:38  ·  #9
Quote door Maarten-Jan

Check vooral of je geen drukverlies hebt door gescheurde of slappe slangen in het turbo circuit. Ik denk dat je nu heen 200pk meer haalt. Als je die wel weer hebt is de auto een stuk sneller!
Goedkoop tunen is spelen met de turbodruk. Je kunt die wat opschroeven door een regelventiel te plaatsen in de aansturing van de wastegarnituur. Dab adviseer ik wel een turbodrukmeter in te bouwen zodat je ziet waar je mee bezig bent.


Dat werkt bij een oude Volvo (met redblock, een manual boost controller plaatsen), niet met een "moderne" whiteblock :P
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 45
Berichten: 211
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 13.10.2022 - 09:45  ·  #10
Quote door Maartjinski
....
Dus die zogenaamde stage 0 in tuning.
Hier zijn uitgebreide lijstjes van online te vinden.
Denk aan bijvoorbeeld alle storingen verhelpen, motor- en versnellingsbakolie verversen, alle filters vernieuwen, pcv/bougies/bobines/injectoren/brandstofpomp moeten als nieuw functioneren, evt een compressie test, enz.


Een mooi lijstje, maar ik mis de sensoren zoals MAF, MAP, FPS en TCV. Die kunnen de motor ook een stuk rustiger laten lopen.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 15.01.2024 - 16:54  ·  #11
Dit met genoegen zitten lezen. Vooral het stukje over 83 en 81mm boring erg interessant. Ik heb een 2.4 B5244S met 83mm boring ook. Net als de 2.4T. Alleen heb ik geen turbo maar 'slechts'170 pk. Is het voor mij veilig om dan naar de 200 PK max te gaan? (ongeacht of dat haalbaar is natuurlijk)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 15.01.2024 - 17:55  ·  #12
Lijkt me wel, het probleem is de hitte vs dunne cilinderwand, en de hitte/krachten bij de ontbranding in een turbomotor zijn groter (door de gecomprimeerde inlaatlucht, waardoor hardere klap, waardoor meer power) dan bij een ongeblazen motor. Ik heb nog niet gelezen hier dat de 140/170pk ongeblazen motoren ook last hebben van gescheurde cilinderwanden. Maar goed, uiteindelijk moet het uit de lengte komen of uit de breedte: dat wil zeggen: vergroot je de krachten op je motorblok dan verkort je de levensduur (tenzij je het motorblok versterkt middels shimmen), maar als die levensduur mét tuning voor jou ook voldoende is dan ga je daar toch geen last van hebben.
Trouwens, kijk wel hoe die power loskomt volgens opgave tuner. Om meer trekkracht/sneller optrekken te ervaren is het belangrijker dat de torque (nm) omhooggaat (bij lage toeren). De PK's zijn meestal bovenin het toerengebied te vinden, en als je daar niet regelmatig komt (geen sportieve rijder) ga je aan meer pk's niet zoveel hebben als de torque niet ook merkbaar omhoog gaat.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 15.01.2024 - 20:02  ·  #13
Quote door Bolbo

Lijkt me wel, het probleem is de hitte vs dunne cilinderwand, en de hitte/krachten bij de ontbranding in een turbomotor zijn groter (door de gecomprimeerde inlaatlucht, waardoor hardere klap, waardoor meer power) dan bij een ongeblazen motor. Ik heb nog niet gelezen hier dat de 140/170pk ongeblazen motoren ook last hebben van gescheurde cilinderwanden. Maar goed, uiteindelijk moet het uit de lengte komen of uit de breedte: dat wil zeggen: vergroot je de krachten op je motorblok dan verkort je de levensduur (tenzij je het motorblok versterkt middels shimmen), maar als die levensduur mét tuning voor jou ook voldoende is dan ga je daar toch geen last van hebben.
Trouwens, kijk wel hoe die power loskomt volgens opgave tuner. Om meer trekkracht/sneller optrekken te ervaren is het belangrijker dat de torque (nm) omhooggaat (bij lage toeren). De PK's zijn meestal bovenin het toerengebied te vinden, en als je daar niet regelmatig komt (geen sportieve rijder) ga je aan meer pk's niet zoveel hebben als de torque niet ook merkbaar omhoog gaat.



Thanks. Klinkt logisch inderdaad. Ik heb niet echt plannen om naar de 200 pk te gaan hoor. Ik denk dat je dan toch aan een uitlaatsysteem van voor naar achteren moet gaan denken. Spaghetti (high flow) spruitstuk, 200 cell kat, enzovoorts. Wil de auto niet 'verpesten'. Het is ook een gezinsauto en we gaan er als gezin ook hopelijk mooie roadtrips mee maken. Een mooie einddemper zie ik dan nog wel zitten (Simons?), maar dat gaat ook geen schreeuwend geluid opleveren.

Ik heb op dat linkje gekeken en eens gekeken naar boring + slag en zag dat mijn motor dezelfde boring x slag heeft als de turbo die 200 pk levert. Vandaar dat ik het me af vroeg.

Ik ga 26-01 naar Obbe. Komt hij hopelijk op 180 pk (of daarboven :D) uit. Ik ben niet echt een sportieve rijder. 0-100 interesseert me in die zin ook niet zo. De tussen acceleraties of wat de auto doet als ik met 120 km/u terug van 5 naar 4 schakel vind ik wel belangrijk. Het doortrekken vind ik vooral mooi worden vanaf de derde versnelling, lekker lang doortrekken vanaf 60 met die mooie vijf cilinder ❤ Dan wil ik de 5500 toeren wel eens halen als hij goed warm is. Meestal is dit tijdens invoegen of inhalen.

Ik vind overigens dat ie vanaf 5000 toeren een beetje moeite gaat krijgen (te weinig lucht denk ik). Dat zegt Obbe ook, dus daar gaan we dan maar eens wat mee doen. Heb nog nooit een auto gechipt of iets dergelijks dus is allemaal nieuw voor me.

Het lagere verbruik wat haalbaar kan zijn na chippen is overigens ook meer dan welkom.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 15.01.2024 - 21:19  ·  #14
Als je niet vaak bovenin de toeren gaat zitten zou je mi misschien wel beter af zijn met de 140pk software.

Je hebt bij het chippen van de 2.4i naar 170/180pk dus meer pk’s en idd een paar Nm meer, het punt waarop je je Nm Max bereikt ligt echter bij de 170pk een paar 100 rpm hoger dan bij de 140pk versie.

Heb zelf een getunde 170pk gehad . Die 140 pk vond ik persoonlijk net wat soepeler rijden puur door het koppel dat er net wat eerder is .

Het blijft echter allemaal wat je persoonlijk ervaart en graag wilt.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: v70n 2.4T tunen

 · 
Posted: 15.01.2024 - 21:28  ·  #15
Quote door MTE

Als je niet vaak bovenin de toeren gaat zitten zou je mi misschien wel beter af zijn met de 140pk software.

Je hebt bij het chippen van de 2.4i naar 170/180pk dus meer pk’s en idd een paar Nm meer, het punt waarop je je Nm Max bereikt ligt echter bij de 170pk een paar 100 rpm hoger dan bij de 140pk versie.

Heb zelf een getunde 170pk gehad . Die 140 pk vond ik persoonlijk net wat soepeler rijden puur door het koppel dat er net wat eerder is .

Het blijft echter allemaal wat je persoonlijk ervaart en graag wilt.


Ik vind deze verdeling wel fijn. Onder de 3000-3500 toeren kan je heerlijk rustig rijden maar daarboven begint ie wel lekker los te komen. Ik ben nogal wat diesels gewend en steeds dat max koppel wat er in komt bij 1750 rpm kan wel leuk zijn, maar als je veel moet schakelen vind ik dat persoonlijk wat minder. Zeker met alle rotondes die massaal uit de grond gestampt worden.

Hij is onderin overigens sterk zat want 50 red ik in zijn 5. Dan rustig oppakken zonder horten en stoten door naar 80. Zeker op die N wegen waar je 80 mag maar waar ook treuzelaars rijden is dat een verademing. Met diesel steeds schakelen tussen vier en vijf (van de vaak zes). Weet niet of dat inherent is aan diesel, hoog koppel of turbo. Ik heb voor ik deze auto kocht met een 2.3-T5 van een maat gereden en die had wel dezelfde eigenschappen als mijn V70. En daar komt de turbo pas bij 3000 toeren echt op gang.

Ik weet niet hoe dat met de 140 pk is. Denk dat er weinig verschil in zit behalve dat die minder tot leven komt boven de 3500 toeren ten opzichte van de 170 pk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0