V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 
 
 
 
 
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 14.10.2018 - 16:57  ·  #16
Bij een bifuel zit toch gewoon een reserveband? Zou daar evt nog een ringtank bij te zetten zijn en die te koppelen? Dat is wel weer interessant.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 415
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 14.10.2018 - 17:15  ·  #17
Als je echt lange ritten maakt dan is het in mijn geval om de 400 -450 km tanken.
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 660
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 14.10.2018 - 18:21  ·  #18
Quote door kjiratsiekoedel

Bij een bifuel zit toch gewoon een reserveband?


Nee. Die zit er niet bij, die ruimte is er ook niet.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 15.10.2018 - 22:00  ·  #19
Quote door kjiratsiekoedel

Bij een bifuel zit toch gewoon een reserveband? Zou daar evt nog een ringtank bij te zetten zijn en die te koppelen? Dat is wel weer interessant.


Ik zat dat ook net te bedenken, maar ik ben bang dat je dat niet goedgekeurd krijgt. Daarbij moet je zorgen dat het aftappunt altijd op het laagste punt zit. En omdat de tanks op ongeveer de zelfde hoogte hangen, moet er dus een koppeling op een laag punt worden gemaakt om beide tanks leeg te kunnen rijden.
Dat kun je niet kopen, en zelfbouw wordt niet op prijs gesteld. Mss als je het laat keuren bij het gaswezen....
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 01:18  ·  #20
Alle sensoren vervangen icm een "stage 0" doet soms wonderen voor je verbruik.

Als je je best doet moet 1:11 met een V70 op LPG prima mogelijk zijn. Mijn buurman doet met zijn V70R AWD 1:12,5 op benzine, en nu 1:11,5 op LPG.

Ik heb bij hem alle sensoren vervangen en het blok intern compleet schoon gemaakt (carterpan en kop eraf), al zal de grootste winst in nieuwe sensoren zitten.

En daarboven, 90% hangt van je rechter voet af. Defensief rijden is zomaar 20% meer actieradius.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 04:38  ·  #21
Quote door HarryB

Quote door kjiratsiekoedel

Bij een bifuel zit toch gewoon een reserveband? Zou daar evt nog een ringtank bij te zetten zijn en die te koppelen? Dat is wel weer interessant.


Ik zat dat ook net te bedenken, maar ik ben bang dat je dat niet goedgekeurd krijgt. Daarbij moet je zorgen dat het aftappunt altijd op het laagste punt zit. En omdat de tanks op ongeveer de zelfde hoogte hangen, moet er dus een koppeling op een laag punt worden gemaakt om beide tanks leeg te kunnen rijden.
Dat kun je niet kopen, en zelfbouw wordt niet op prijs gesteld. Mss als je het laat keuren bij het gaswezen....
Volgens mij klopt dit niet helemaal, er zijn er immers wel meer die met 2 tanks rijden (eentje op de plaats van het reservewiel en een grote 80-105 ltr direct achter de achterbank). Deze tanks zitten gewoon gekoppeld aan elkaar met een leiding die vaak onderlangs en dan weer omhoog komt op de plaats bij het reservewiel. Je actieradius zal dan enorm vergroot worden, het enigste probleem wat mij bekend is, is dat de weergave van de tankinhoud niet meer correct is. Met andere woorden, de tankvlotter die in de tank zit kan nooit de hoeveelheid in beide tanks meten.

Edit: uiteraard is iedere tank voorzien van zijn eigen appendage ontluchting naar buiten toe, etc. Het vullen van beide tanks gebeurt ook door de reeds bestaande buitenaansluiting.
kroes50
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Haag
Berichten: 100
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 13:05  ·  #22
Quote door V70R^2

Alle sensoren vervangen icm een "stage 0" doet soms wonderen voor je verbruik.

Als je je best doet moet 1:11 met een V70 op LPG prima mogelijk zijn. Mijn buurman doet met zijn V70R AWD 1:12,5 op benzine, en nu 1:11,5 op LPG.

Ik heb bij hem alle sensoren vervangen en het blok intern compleet schoon gemaakt (carterpan en kop eraf), al zal de grootste winst in nieuwe sensoren zitten.

En daarboven, 90% hangt van je rechter voet af. Defensief rijden is zomaar 20% meer actieradius.



Welke sensoren vervang je dan allemaal? Ik rij met moeite 1 op 9 op lpg met een 2.5t geartronic uit 2005
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 15:55  ·  #23
ik overweeg te beginnen met de voorste lambdasonde.. de temperatuursensor bij de thermostaat (alhoewel die nog goed is als ik hem doormeet) ...?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 17:08  ·  #24
Inderdaad de voorste Lambda.

Ook de temperatuur sensor en de LMM. Daarbij alles wat een normale stage 0 inhoud, vacuümslangen, TCV, motor en inlaat reinigen. Nieuwe bakolie etc.

Als ik het zo grondig aanpak na aanschaf van een andere wagen is het verschil in verbruik altijd merkbaar. Welke stap individueel het meeste bijdraagt kan ik niet zeggen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 19:19  ·  #25
Quote door Dirk342

Quote door HarryB

Quote door kjiratsiekoedel

Bij een bifuel zit toch gewoon een reserveband? Zou daar evt nog een ringtank bij te zetten zijn en die te koppelen? Dat is wel weer interessant.


Ik zat dat ook net te bedenken, maar ik ben bang dat je dat niet goedgekeurd krijgt. Daarbij moet je zorgen dat het aftappunt altijd op het laagste punt zit. En omdat de tanks op ongeveer de zelfde hoogte hangen, moet er dus een koppeling op een laag punt worden gemaakt om beide tanks leeg te kunnen rijden.
Dat kun je niet kopen, en zelfbouw wordt niet op prijs gesteld. Mss als je het laat keuren bij het gaswezen....
Volgens mij klopt dit niet helemaal, er zijn er immers wel meer die met 2 tanks rijden (eentje op de plaats van het reservewiel en een grote 80-105 ltr direct achter de achterbank). Deze tanks zitten gewoon gekoppeld aan elkaar met een leiding die vaak onderlangs en dan weer omhoog komt op de plaats bij het reservewiel. Je actieradius zal dan enorm vergroot worden, het enigste probleem wat mij bekend is, is dat de weergave van de tankinhoud niet meer correct is. Met andere woorden, de tankvlotter die in de tank zit kan nooit de hoeveelheid in beide tanks meten.

Edit: uiteraard is iedere tank voorzien van zijn eigen appendage ontluchting naar buiten toe, etc. Het vullen van beide tanks gebeurt ook door de reeds bestaande buitenaansluiting.

Het gebeurt dus al her en der. Ook legaal of wordt het na de keuring zelf gedaan? En APK geen probleem?
kroes50
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Den Haag
Berichten: 100
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 20:58  ·  #26
Quote door V70R^2

Inderdaad de voorste Lambda.

Ook de temperatuur sensor en de LMM. Daarbij alles wat een normale stage 0 inhoud, vacuümslangen, TCV, motor en inlaat reinigen. Nieuwe bakolie etc.

Als ik het zo grondig aanpak na aanschaf van een andere wagen is het verschil in verbruik altijd merkbaar. Welke stap individueel het meeste bijdraagt kan ik niet zeggen.



Heb al deze stappen al gedaan maar kom niet echt voorbij de 1 op 9
Ik dacht zelf dat dit een net verbruik was, maar begin nu te twijfelen als ik jou zo hoor.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 16.10.2018 - 22:53  ·  #27
Quote door kroes50

Quote door V70R^2

Inderdaad de voorste Lambda.

Ook de temperatuur sensor en de LMM. Daarbij alles wat een normale stage 0 inhoud, vacuümslangen, TCV, motor en inlaat reinigen. Nieuwe bakolie etc.

Als ik het zo grondig aanpak na aanschaf van een andere wagen is het verschil in verbruik altijd merkbaar. Welke stap individueel het meeste bijdraagt kan ik niet zeggen.



Heb al deze stappen al gedaan maar kom niet echt voorbij de 1 op 9
Ik dacht zelf dat dit een net verbruik was, maar begin nu te twijfelen als ik jou zo hoor.


Ach.

Ook die van mij haalt de 1 op 9 niet bij normaal gebruik.
Tja, als ik een lange rit doe op 110 km per uur dan zit 1 op 10 er wel in.

Maar zo rij ik nooit.
1 op 8.5 gemiddeld.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: V70N verbruik LPG bi-fuel vs aftermarket

 · 
Posted: 17.10.2018 - 05:54  ·  #28
Quote door HarryB

Quote door Dirk342

Quote door HarryB

Quote door kjiratsiekoedel

Bij een bifuel zit toch gewoon een reserveband? Zou daar evt nog een ringtank bij te zetten zijn en die te koppelen? Dat is wel weer interessant.


Ik zat dat ook net te bedenken, maar ik ben bang dat je dat niet goedgekeurd krijgt. Daarbij moet je zorgen dat het aftappunt altijd op het laagste punt zit. En omdat de tanks op ongeveer de zelfde hoogte hangen, moet er dus een koppeling op een laag punt worden gemaakt om beide tanks leeg te kunnen rijden.
Dat kun je niet kopen, en zelfbouw wordt niet op prijs gesteld. Mss als je het laat keuren bij het gaswezen....
Volgens mij klopt dit niet helemaal, er zijn er immers wel meer die met 2 tanks rijden (eentje op de plaats van het reservewiel en een grote 80-105 ltr direct achter de achterbank). Deze tanks zitten gewoon gekoppeld aan elkaar met een leiding die vaak onderlangs en dan weer omhoog komt op de plaats bij het reservewiel. Je actieradius zal dan enorm vergroot worden, het enigste probleem wat mij bekend is, is dat de weergave van de tankinhoud niet meer correct is. Met andere woorden, de tankvlotter die in de tank zit kan nooit de hoeveelheid in beide tanks meten.

Edit: uiteraard is iedere tank voorzien van zijn eigen appendage ontluchting naar buiten toe, etc. Het vullen van beide tanks gebeurt ook door de reeds bestaande buitenaansluiting.

Het gebeurt dus al her en der. Ook legaal of wordt het na de keuring zelf gedaan? En APK geen probleem?
Is idd gewoon legaal en voor de APK ook geen enkel probleem. Sterker nog er zijn zelfs tankjes die in de reservewielbak vakken die uit 2 kleine tankjes bestaan en aan elkaar verbonden zitten, ipv een grotere ringtank.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0