V70N verlagen in combinatie met caravan?

V70 2.5T 2006

Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

· 
Posted: 27.10.2016 - 18:39  ·  #16

Jij hebt een R toch? Als ik mij niet vergis is deze standaard al verlaagd. Gaat dit goed met drempels?

Yep, een R is het, dat klopt.

En als ik met twee personen in de auto zit moet ik bij sommige drempels als voorzichtig zijn want de RVS uitlaat schuurt dan over de grond.

Met de caravan er achter geen enkel probleem gehad wat dat betreft. Alleen op een "landweg/oprijlaan" van de onderweg camping. Maar daar kon volgens mij ook een XC last hebben van de bodem.

Ik heb volgens mij geen foto's van onderweg gemaakt. Wel jammer.....
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 18:44  ·  #17
Ik heb nog even verder zitten zoeken en heb gevonden dat een V70 R standaard de hoge kogel krijgt. Op het volvo-forum las ik dat dit bijna 5 cm scheelt met de lage kogel.

Als ik de auto zou verlagen en dan een hoge kogel koop lijkt mij dat de caravan netjes recht erachter hangt. Weer stof om over na te denken. ;-)
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 20:49  ·  #18
Quote door volvo355

@StefanCJ
Merk je het verschil alleen met rijden of zag je het ook aan de auto? Daarmee bedoel ik wanneer de auto beladen is dat hij ook beter omhoog komt.

Yep, auto stond met nieuwe nivomats direct al hoger en kwam ook met zware belading beter omhoog.

Overigens heb ik zelf we de nivomat verlagingsbussen gemonteerd, scheelt toch weer 2cm.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 22:20  ·  #19
Quote door Steve

Kogeldruk is trouwens niet te hoog. Die zit rond de 85-90 KG.

Niet hoog maar stevig te noemen lijkt me.
Mag de dissel van je caravan dit gewicht afgeven en wat mag de auto hebben?

Ik heb een Fendt 470TF en daar zet ik de kogeldruk tussen de 65 en 70kg. Meer dan genoeg in mijn situatie en de combinatie rijdt snaar strak. Ga je lager zitten dan heb je gauw een nerveus gevaarte achter je hangen.

In theorie en wellicht ook praktijk wordt je kogeldruk tijdens het rijden mey een caravan zelfs lichter. De winddruk op de kop van de caravan zorgt dat deze omhoog wil, dus het gewicht zou acceptabel kunnen zijn.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 27.10.2016 - 23:08  ·  #20
Mijn v is ook verlaagd en rij er prima mee met caravan. De xc trekt nu over het algemeen de caravan, maar heb de luxe dat beide autos het kunnen. De V gaat prima met 90kg kogeldruk
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.10.2016 - 09:44  ·  #21
@Blastaway
Hoeveel is jouw V70 verlaagd? Heb je toevallig ook een foto van je V70 met caravan?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 17:30  ·  #22
Onze nivomats zijn waarschijnlijk wel al een heel eind versleten maar nog niet lek. Als de nivomats echt niet meer werken komen er (waarschijnlijk) normale schokdempers op. Nieuwe nivomats zijn te duur (tevens voorlopig niet leverbaar las ik). Met lichte belading doen ze het nog wel goed en de wegligging is ook niks op aan te merken. Alleen met veel belading komt de auto niet meer goed omhoog.

Nu zat ik te denken. Onze V70 zakt nu best ver in met nivomat en de nivomat veren. Ik heb ergens gelezen dat de standaard veren iets dikker zijn en daardoor denk ik dat de Volvo minder snel door zakt. Heeft iemand ervaring met standaard veren en nivomat? Is dit uberhaupt mogelijk of is dit een hele rare gedachte van mij? :think
sweets60
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 24.12.2016 - 19:48  ·  #23
Wij hebben een klant rond rijden, die zijn V70 door ons heeft laten verlagen met een Bilstein/Eibach Pro set 3cm lager dan origineel. En die rijd ook met een caravan er achter, en die is er helemaal weg van. En de auto/ caravan combo staat mooi recht.
seanv70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 08:24  ·  #24
Verlagen en caravan kan prima, wil je je nivomats houden dan zou ik ze vervangen als ik jou was. Want zoals je het zelf nu verteld doen ze nog maar heel weinig. Met nivomats hoort de auto met welke belading ook netjes recht te blijven. Inzakken van nivomats bij langer stilstaan geeft al aan dat ze versleten zijn. Mijn auto blijft altijd netjes op hoogte.

Verlagen kan dus door of andere veren en dempers achter te gaan doen en andere veren voor. Of Door de nivomats bussen teplaatsen icm met verlaging veren.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 09:52  ·  #25
Ik lees het nu pas. Onze V70 is ook 3,5 mm verlaagd voor en achter met Nivomats. Ik heb geen foto met caravan, maar hij legt hem nog steeds prima op hoogte. Je rijdt weg met de band net op de wielkasrand en als ik stop om alles nog eens te checken paar km verder (doe ik altijd met caravan) staat ie mooi 3 cm boven de achterband
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 11:32  ·  #26
Net even geïnformeerd wat een setje 2dehands nivomats zou gaan kosten. Bij Rima kost een setje 200 euro alleen die hebben al +/- 150.000 km gelopen. Deze kunnen natuurlijk ook al een heel eind zijn versleten. :think

Nogmaals de volgende vraag:
Nu zat ik te denken. Onze V70 zakt nu best ver in bij zware belading met nivomat en de nivomat veren. De standaard veren zijn iets dikker dan de nivomat veren. Zouden dikkere veren ervoor zorgen dat hij minder ver doorzakt? Heeft iemand ervaring met standaard veren en nivomat schokdempers? Is dit uberhaupt mogelijk of is dit een hele rare gedachte van mij? :think
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 15:20  ·  #27
Je kunt geen andere veren nemen. Ik heb dat geprobeerd met mijn vorige v70 en ging helemaal mis. Kamen los uit de veerbehuizing en sleet banden enorm scheef af door enorm camber dat niet corrigeerbaar is.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 15:42  ·  #28
Waren dat verlagingsveren Sven of standaard veren?
De standaard veren voor een V70 zijn namelijk net zo lang en net zo veel windingen als bij nivomat veren. Alleen de dikte van de veren is anders.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 17:19  ·  #29
Quote door volvo355

Waren dat verlagingsveren Sven of standaard veren?
De standaard veren voor een V70 zijn namelijk net zo lang en net zo veel windingen als bij nivomat veren. Alleen de dikte van de veren is anders.

Nivomat veren kan je niet met gewone schokdempers gebruiken. De veren zijn minder dik en dus minder sterk. De hoogte word grotendeels door de nivomat bepaald. Als je hier "gewone" veren zou plaatsen icm met nivomats krijg je een auto die niet of nauwelijks inveert en irrationeel veergedrag vertoont. Als je dus van schokdempers veranderd zaul je je veren mee moeten veranderen.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 17:21  ·  #30

Selected quotes for multi-quoting:   0