De limiet in 1 en 2 is niet alleen koppel (330Nm in 1 en 2, 350Nm in 3-4-5), maar vooral ook turbodruk (10psi in 1 en 2, ~15psi in 3-4-5). De 5 traps haalt stock dus uberhaupt niet 400nm, maar maximaal 350Nm, zoals eerder gezegd werd.
Mijn 5 traps R was eerst door Rica getuned, maar merkte toch dat zij niet het maximale eruit konden halen, heb ook mindere verhalen over hun gehoord in de R fora met niet goed afgestelde tunes.
Ook kunnen zij dus niet de koppel limiet eraf krijgen, net als Obbe van Volvotune, omdat ze niet de TCM software kunnen aanpassen.
Ik heb mijn limiter een tijdje terug eraf laten halen door Hilton tuning, maar het kan ook bij Contrast tuning, dat zijn eigenlijk dé twee tuners voor de R bakken, daar heb je dan weer wel een DICE uitlees apparaat voor nodig om de tune op je auto te zetten.
MTE (european tuning) kan het ook en die zitten in Nederland.
Als je alleen de limiet eraf trekt zou ik niet zeggen dat de kans dat je een gescheurde cilinderwand krijgt kritisch wordt, in feite is de R dan nog steeds stock.
Zorg er wel voor dat de automaat in goede staat is en voldoende koeling heeft en de ATF vloeistof nog goed/recent gedaan is. Bij sommige R bakken zit er een extra automaat koeler, die zit voor het linker voorwiel en helpt enigszins met de temperaturen, en heeft bij mij nog geen problemen gegeven met een getunede R.