Al een poosje speel ik met de gedachte om mijn V70R te kietelen...
De V70 komt uit 2003 en heeft een 5traps geartronic. Dit houdt in dat het koppel is teruggeschroefd van 400Nm naar 350Nm, daarbovenop is ook nog eens een "torque limiter" toegepast zodat in de 1e en 2e versnelling nog minder vermogen beschikbaar is. Alles om ervoor te zorgen dat de GT5 niet stuk gaat....
Dit is wat ik de afgelopen periode op diverse (internationale)forums heb gelezen. Wat ook ook wel ben tegengekomen zijn gescheurde cilinderwanden.
Laat ik vooropstellen dat ik geen zin heb aan een gescheurde cilinderwand. Ik ben dan ook niet op zoek naar 400+ PK's. Ik ben ook absoluut geen racemonster, stoplichtsprintjes doe ik niet aan(kom ik gelukkig ook niet tegen onderweg naar m'n werk )
Vanaf werk naar terug naar huis ga ik altijd binnendoor, via rustige landweggetjes. Her en der zijn wat zijweggetjes en drempels, ik vind het wel lekker om af en toe na een drempel eens flink door te trekken.
Echter, pas vanaf de 3e versnellin bij 4000tpm heb je het idee dat echt alle paardjes meedoen. Op de binnendoorweggetjes haal ik dit dus al niet eens, bij de 100 houd ik het wel voorgezien....
Wat ik eigenlijk wel zou willen is om de torque limiter weg te laten schrijven, en indien nodig, door middel van chiptuning de opgegeven 300pk/400Nm eruit te halen.
Dan mijn vragen:
Bedankt voor het meedenken!
Jeroen
De V70 komt uit 2003 en heeft een 5traps geartronic. Dit houdt in dat het koppel is teruggeschroefd van 400Nm naar 350Nm, daarbovenop is ook nog eens een "torque limiter" toegepast zodat in de 1e en 2e versnelling nog minder vermogen beschikbaar is. Alles om ervoor te zorgen dat de GT5 niet stuk gaat....
Dit is wat ik de afgelopen periode op diverse (internationale)forums heb gelezen. Wat ook ook wel ben tegengekomen zijn gescheurde cilinderwanden.
Laat ik vooropstellen dat ik geen zin heb aan een gescheurde cilinderwand. Ik ben dan ook niet op zoek naar 400+ PK's. Ik ben ook absoluut geen racemonster, stoplichtsprintjes doe ik niet aan(kom ik gelukkig ook niet tegen onderweg naar m'n werk )
Vanaf werk naar terug naar huis ga ik altijd binnendoor, via rustige landweggetjes. Her en der zijn wat zijweggetjes en drempels, ik vind het wel lekker om af en toe na een drempel eens flink door te trekken.
Echter, pas vanaf de 3e versnellin bij 4000tpm heb je het idee dat echt alle paardjes meedoen. Op de binnendoorweggetjes haal ik dit dus al niet eens, bij de 100 houd ik het wel voorgezien....
Wat ik eigenlijk wel zou willen is om de torque limiter weg te laten schrijven, en indien nodig, door middel van chiptuning de opgegeven 300pk/400Nm eruit te halen.
Dan mijn vragen:
- 300pk/400Nm, kan dat met de 2.5l/GT5?
- Kan de torque limiter uberhaupt worden weggeschreven?
- Wat zijn in het noorden goede (Volvo)tuners?
Bedankt voor het meedenken!
Jeroen