Dit topic heb ik op meerdere volvo fora gepost (Volvoforum & swedespeed), maar tot op heden nog geen oplossing gevonden.
4 jaar terug begon mijn V70R te haperen bij constante snelheden boven de 140-150, dusdanig dat het zeer onprettig was om mee te rijden. Dit kwam bij steeds lagere snelheden voor. In eerste instantie kon de dealer niets vinden maar toen het probleem zich ook bij rond de 80km/u voordeed, kwam er een storing uit bij uitlezen. Brandstofdruksensor vervangen en probleem opgelost.
10 maanden terug begon een zelfde probleem, maar dan in zeer lichte mate boven de 120-130km /u. Het is net of je een tunnel in rijd op de cruise control en de auto iets aan het inhouden is, boven de 160 en heuvel op verdwijnt het probleem. Ook acceleratie is geen enkel probleem. Ikzelf voel het, mijn vrouw naast me niet. De auto is meerdere keren uitgelezen (geen storingen gevonden) en bij de grote beurt & apk besloten er werk van te maken. De auto geeft normaal vermogen, accelereert goed, verbruikt geen olie en water. De volvodealer (mobility centre) heeft het volgende gedaan:
- Bougies vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Inlaat traject is gecontroleerd op lekkages mbv een rookmachine, geen lekkages aangetroffen.
- Volledig nieuwe zelflerende software in de ECU geladen, sindsdien ongeveer 800km gereden
De dealer weet het niet meer, ze willen lukraak onderdelen gaan vervangen of een cilinderlektest uitvoeren. Mijns inziens zinloos omdat de motor gewoon goed is, dat zijn ze met mij eens.
Ik ben naar Toncar gegaan, zij hebben meerdere R's in onderhoud en wilden zich er aan wagen. De dag voor de afspraak, plotseling "instelling chassis service vereist". Komt weleens vaker voor, even uitzetten en opnieuw starten en de melding is verdwenen. Echter begonnen nu de 4c knopjes te knipperen en soms tegelijk te branden, plus een anti-skid melding (tijdelijk uitgeschakeld). De auto uitgezet, gestart en de anti-skid melding was verdwenen, instelling chassis service melding bleef. Daarna ongeveer 200km boven de 130 gereden en geen enkel probleem met inhouden. Toncar constateerde dat de SUM module vol water stond. Het condenswaterafvoerslangetje van de airco zat los en het water liep direct de voetenruimte in. SUM module is gerepareerd door ETS want deze is niet meer nieuw te krijgen. Probleem met haperen/inhouden is weer terug.
Toncar heeft alle sensoren gecheckt en voor zover mogelijk de bedrading, ze komen er niet uit. Ikzelf heb het idee dat een sensor die invloed kan hebben op de brandstoftoevoer stuk is, bijvoorbeeld een sensor betrokken bij het ESP.
Wie kan mij verder helpen? Of weten jullie iemand met diepgaande technische kennis van 4C?
Excuses voor het lange verhaal, maar alvast bedankt voor jullie hulp.
4 jaar terug begon mijn V70R te haperen bij constante snelheden boven de 140-150, dusdanig dat het zeer onprettig was om mee te rijden. Dit kwam bij steeds lagere snelheden voor. In eerste instantie kon de dealer niets vinden maar toen het probleem zich ook bij rond de 80km/u voordeed, kwam er een storing uit bij uitlezen. Brandstofdruksensor vervangen en probleem opgelost.
10 maanden terug begon een zelfde probleem, maar dan in zeer lichte mate boven de 120-130km /u. Het is net of je een tunnel in rijd op de cruise control en de auto iets aan het inhouden is, boven de 160 en heuvel op verdwijnt het probleem. Ook acceleratie is geen enkel probleem. Ikzelf voel het, mijn vrouw naast me niet. De auto is meerdere keren uitgelezen (geen storingen gevonden) en bij de grote beurt & apk besloten er werk van te maken. De auto geeft normaal vermogen, accelereert goed, verbruikt geen olie en water. De volvodealer (mobility centre) heeft het volgende gedaan:
- Bougies vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Inlaat traject is gecontroleerd op lekkages mbv een rookmachine, geen lekkages aangetroffen.
- Volledig nieuwe zelflerende software in de ECU geladen, sindsdien ongeveer 800km gereden
De dealer weet het niet meer, ze willen lukraak onderdelen gaan vervangen of een cilinderlektest uitvoeren. Mijns inziens zinloos omdat de motor gewoon goed is, dat zijn ze met mij eens.
Ik ben naar Toncar gegaan, zij hebben meerdere R's in onderhoud en wilden zich er aan wagen. De dag voor de afspraak, plotseling "instelling chassis service vereist". Komt weleens vaker voor, even uitzetten en opnieuw starten en de melding is verdwenen. Echter begonnen nu de 4c knopjes te knipperen en soms tegelijk te branden, plus een anti-skid melding (tijdelijk uitgeschakeld). De auto uitgezet, gestart en de anti-skid melding was verdwenen, instelling chassis service melding bleef. Daarna ongeveer 200km boven de 130 gereden en geen enkel probleem met inhouden. Toncar constateerde dat de SUM module vol water stond. Het condenswaterafvoerslangetje van de airco zat los en het water liep direct de voetenruimte in. SUM module is gerepareerd door ETS want deze is niet meer nieuw te krijgen. Probleem met haperen/inhouden is weer terug.
Toncar heeft alle sensoren gecheckt en voor zover mogelijk de bedrading, ze komen er niet uit. Ikzelf heb het idee dat een sensor die invloed kan hebben op de brandstoftoevoer stuk is, bijvoorbeeld een sensor betrokken bij het ESP.
Wie kan mij verder helpen? Of weten jullie iemand met diepgaande technische kennis van 4C?
Excuses voor het lange verhaal, maar alvast bedankt voor jullie hulp.