Het lijkt op goed nieuws! Zie
filmpje van de cilinderwanden na een eerste snelle schoonmaakronde.
Ik denk na over hoe ik kan onderzoeken of de lagerschalen van de drijfstangen/krukas eventueel een paar slagen hebben gedraaid met te weinig olie. Ik sta met de auto op straat en niet op een brug in een stofvrije garage. Ik wil geen probleem introduceren met opwaaiend stof dat bij een kijkoperatie in de lagerschalen komt of aan de olie in het onderblok plakt. Ik wil ook niet het onderblok uit de auto, als t even kan. Wat raden jullie aan? En als ik de drijfstangen loshaal, is dat dan te zien en zo ja hoe? Kan ik dan ook de krukaslagers inspecteren? Moet ik dit wel doen nu?
Dan verder bij deze klus een overzichtje van wat er allemaal (al dan niet) preventief meegepakt kan worden omdat ik daar nu bij kan, en wat t kost. Dan kan ik daarna afwegen wat ik wel en wat ik nu nog niet ga doen:
- uiteraard alle koolafzetting verwijderen, tips voor een schoonmaakmiddel en aanpak?
- turborevisie (en billet) (via marktplaats verkoopt iemand nieuwe middenstukken, met billet voor ~400)
- distributieriem, spanner, roller, waterpomp incl pakkingen. SKF kopen? Of?
- carterventillatie, wat kopen? gewoon OEM volvo?
- vacuum slangen (was er een onder inlaatspruitstuk gescheurd zelfs!) wat hiervoor kopen? silicone?
- waterslangen? welke? nodig? siliconen?
- kop reviseren? of hoe en waaarop controleren? sowieso vlakken, maar waar laten doen? en wat kost t?
- cilinders shimmen, wat moet ik waar kopen?
- cilinders honen? kan dat zonder blok uit de auto?
- zuigerveren?
Bear in mind: het is de (nieuwe iets sterkere) automaat en ik wil hem tunen bij european tuning zonder dat de boel stuk gaat gaan, dus intercooler, 3”downpipe, billet turbo en software. Zodat hij vlot rijd en snel turbo opspoelt, maar niks heftigs verder. Geloof dat 370pk een beetje de indicatie was bij dit verhaal en de automaat en koppelomvormer dat nog goed aankunnen. Ik hoor graag als daar anders over gedacht wordt.