v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

pavbes
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

· 
Posted: 21.08.2024 - 22:09  ·  #16
En de locatie: in cilinder 4, wand richting cilinder 5.
Ik heb ook een filmpje van in cilincer 4.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 09:33  ·  #17
Mooie kwaliteit, dat filmpje laat ook alles goed zien. Zo op het oog ook geen scheur, maar ja, pas als de cilinderkop er af is kan je zien in hoeverre de cilinderbus en het aluminium los zijn gaan laten en/of scheuren. Dat begint niet in de (verbrandings)ruimte die je kan zien, pas als er langere tijd mee is doorgereden trekt de scheur helemaal door tot wat jij nu in je film en foto's kan zien en wij bekijken.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 09:50  ·  #18
@adriaan,

Tot welk punt is het te repareren ? En op welk moment is het begin van het einde ingetreden ?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 10:07  ·  #19
Repareren is eigenijk niet mogelijk, dus zodra de symptomen er zijn heb je een ander onderblok nodig. Zijn de symptomen er niet, dan is preventief shimmen een duurzame ingreep.

Uiteraard kan je het inderdaad blok wel "repareren" maar dan moeten er nieuwe cilinderbussen/sleeves in. Dat is echter een ingreep die al snel €7500 gaat kosten met alles wat er nog bij komt. Een goede andere R motor incl. revisie en shims is met €4500~€5000 te realiseren, en dan kan je er weer een compleet 2e autoleven tegenaan.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 11:09  ·  #20
Quote door pavbes
Update: via marktplaats een endoscoop camera gekocht en zelf net meteen even gekeken in mijn cilinders. Die camera is sowieso nice om mee te nemen naar elk toekomstig ruilblok of tweedehands auto, mocht dat van toepassing worden

Dat heb ik ook gedaan. Blok gezocht via marktplaats, endoscoop mee en ter plekke de bougies er uit gedraaid en camera naar binnen. Zag er een stuk beter uit dan mijn blok. Echt handig die dingen.
Ik heb deze gekocht:
Endoscoop, dual lens, 3 meter

Quote door V70R^2
Uiteraard kan je het inderdaad blok wel "repareren" maar dan moeten er nieuwe cilinderbussen/sleeves in.

En dan alle 5 cilinders waarschijnlijk, of kan je alleen de gescheurde cilinder doen?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 12:15  ·  #21
Ja, alle 5.

Ipv alleen shimmen (of andere cilinderbussen/sleeves) kan je de motor ook closed deck maken, ik heb er net een paar laten doen, dan kan je ook extreme vermogens draaien, 1 van deze kan (en gaat) naar 700 pk.

Ik zal zo even een foto maken als Ik thuis ben, is erg fraai.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 15:27  ·  #22
Interessant, hoe pak je de koeling aan bij closed deck?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 16:00  ·  #23
Quote door Steven

Interessant, hoe pak je de koeling aan bij closed deck?

Ik heb een MLS koppakking laten maken (zo een als er op een V70R/S60R zit, maar dan voor een kleinere boring, want ik heb zowel 81mm T5 als 83mm R blokken laten closed deck maken.

De brace boor je exact uit op het patroon van de koppakking voor de koelgaten, afhankelijk dus van 1e 2e of 3e generatie en koeltraject.

Zie deze, de 81mm T5 motor closed deck:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.08.2024 - 16:29  ·  #24
Dank voor de toelichting. Gave projecten.
pavbes
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2024 - 20:15  ·  #25
Het lijkt op goed nieuws! Zie filmpje van de cilinderwanden na een eerste snelle schoonmaakronde.

Ik denk na over hoe ik kan onderzoeken of de lagerschalen van de drijfstangen/krukas eventueel een paar slagen hebben gedraaid met te weinig olie. Ik sta met de auto op straat en niet op een brug in een stofvrije garage. Ik wil geen probleem introduceren met opwaaiend stof dat bij een kijkoperatie in de lagerschalen komt of aan de olie in het onderblok plakt. Ik wil ook niet het onderblok uit de auto, als t even kan. Wat raden jullie aan? En als ik de drijfstangen loshaal, is dat dan te zien en zo ja hoe? Kan ik dan ook de krukaslagers inspecteren? Moet ik dit wel doen nu?

Dan verder bij deze klus een overzichtje van wat er allemaal (al dan niet) preventief meegepakt kan worden omdat ik daar nu bij kan, en wat t kost. Dan kan ik daarna afwegen wat ik wel en wat ik nu nog niet ga doen:
- uiteraard alle koolafzetting verwijderen, tips voor een schoonmaakmiddel en aanpak?
- turborevisie (en billet) (via marktplaats verkoopt iemand nieuwe middenstukken, met billet voor ~400)
- distributieriem, spanner, roller, waterpomp incl pakkingen. SKF kopen? Of?
- carterventillatie, wat kopen? gewoon OEM volvo?
- vacuum slangen (was er een onder inlaatspruitstuk gescheurd zelfs!) wat hiervoor kopen? silicone?
- waterslangen? welke? nodig? siliconen?
- kop reviseren? of hoe en waaarop controleren? sowieso vlakken, maar waar laten doen? en wat kost t?
- cilinders shimmen, wat moet ik waar kopen?
- cilinders honen? kan dat zonder blok uit de auto?
- zuigerveren?

Bear in mind: het is de (nieuwe iets sterkere) automaat en ik wil hem tunen bij european tuning zonder dat de boel stuk gaat gaan, dus intercooler, 3”downpipe, billet turbo en software. Zodat hij vlot rijd en snel turbo opspoelt, maar niks heftigs verder. Geloof dat 370pk een beetje de indicatie was bij dit verhaal en de automaat en koppelomvormer dat nog goed aankunnen. Ik hoor graag als daar anders over gedacht wordt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2024 - 21:15  ·  #26
D-riem set heb ik van Gates, al meerdere motoren mee gedaan en nooit problemen. Origineel Volvo is van Contitech dacht ik.

Die zwarte laag op de zuigers hoort zo werd mij verteld bij het revisiebedrijf. 1 zuiger bij mij was brandschoon en dat was dus juist niet goed. Ook de schone halve maantjes horen schijnbaar niet zo. Dat zou komen door zuigerveren die olie beginnen door te laten langs de cilinderwanden.

Lagerschalen bekijken moet van onderaf toch? Carterpan er af, krukas los en dan pas kan je daar bij. Dus best een serieuze ingreep wel.
Of nee wacht, kop is er af natuurlijk dus drijfstangen van onderaf los en naar boven er uit trekken, ja dat kan dus ook.

Kop vlakken bij revisiebedrijf was 70 euro, dat was bij Technotrans Veendam.
Als je toch zo veel aan de motor gaat doen zou ik ook de klepsteel pakkingen laten vernieuwen.
En de keerringen van de nokkenassen, eventueel krukas bak kant ook als je die er nog af haalt.

Shimmen: even Adriaan een PB sturen ;)
elevating
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 25.08.2024 - 21:43  ·  #27
Wat ben je van plan? Ik lees ook over tunen. Hoe origineel wil je dat ding houden? Anders lepelen er veel mensen ook een t5 blok in (al vind ik dat in een R echt een no go, maar ieder zijn of haar keuze).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 25.08.2024 - 22:48  ·  #28
Krukaslagers controleren met de versnellingsbak aan de motor in de auto…… hoe wil je dat doen?

Als je dat alles wat je omschrijft wil doen, waarom dan niet het blok eruit trekken en het in een bok hangen zodat je er fatsoenlijk bij kunt?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.08.2024 - 14:47  ·  #29
Is wat extra werk Steve, moet je de ruimte ook voor hebben.
Maar wat sleutelt dat lekker aan zo'n blok als er geen auto omheen zit.
pavbes
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2024 - 17:32  ·  #30
Quote door Jeroen

Shimmen: even Adriaan een PB sturen ;)

Hoe vind ik die Adriaan op het forum, ik heb de zoekfunctie gebruikt maar dat werkt niet.
Bij european tuning verkopen ze een shimset voor 100 euro, voor 5 stukjes metaal… Lijkt me een beetje overdreven, het moet precies de juiste dikte hebben, maar 100 euro?!

Selected quotes for multi-quoting:   0