Hoi,
Ik heb me hier voorgesteld, en een verzoek tot tips/sleutelmaatjes geplaatst.
Dan, voor mijn vraag, eerst de info:
Betreft: V70R 2006, automaat TF-80SCAWD, motor B5254T4, 300.000km (gekocht met 200.000). Af en toe gas gegeven op de snelweg, maar 98% van de tijd beheerst en alleen licht vlot gereden. Altijd warm gereden met VolvoTech OBD extention in display op olietemperatuur, niet watertemperatuur).
Diagnoses/waarnemingen:
0 - dit moet gezegd worden, ooit een jaar geleden heeft de auto een beetje koelwater verbruikt en heb ik het bijgevuld, maar ik had niet de indruk dat hij het daarna verder verbruikte, maar ben ook minder gaan rijden met de auto dus kan toevallig daarom minder opgevallen zijn. Koelwatetankje was al bruinig/viezig.
1 - recent: auto geeft "geen olidruk" melding na een uurtje 180kmh rijden, niets extreems gewoon doorrijden op de snelweg. Motor een paar honderd meter verder meteen uit gezet. Paar minuten later gestart, geen melding, pas na 2 min bij licht gasgeven kwam de melding weer. Weer uitzetten en paar minuten later een paar honderd meter stationair toerental gereden naar een veilige stopplek (ik heb dus, na de eerste meters toen de melding voor het eerst kwam, nooit opnieuw met de melding aan gereden, telkens als die aan ging meteen gestopt). Te weten: olie was al 60.000km oud en erg donker en echt aan vervanging toe, foei foei, ik had de nieuwe olie al staan maar hem nog niet vervangen helaas. De pech was helaas ver van huis dus naar een garage. Die heeft oplosmiddel bij oude olie gedaan, laten draaien half uurtje, en toen gespoeld met nieuwe olie. Ook de aanzuigbuis vervangen in de karterpan, die was verstopt met meuk. Ook de o-ringen vervangen daar. Aanname dat dat de oorzaak was van de melding.
2 - na deze reparatie was de melding weg maar er was meteen een nieuw symptoom: witte rook bij, na gasgeven en turbo opspoelen, het gas plots loslaten. Echt een flinke pluim. Ideeën: turbo slecht (aannemelijk bij km stand) en daar water en olie bij elkaar in cirquit zou kunnen door slechte keringen etc, dat kan olie en water in de verbranding geven en de rook. Motor liep verder prima. Ik heb hier iets van 200/300 km mee gereden, leek niks aan de hand verder.
3 - motor ging een paar dagen erna heel slecht lopen alsof een cilinder niet mee doet. Uitlezen: misfire op cil 3 soms en vooral 5 vaak. Aanname: bobines (want bougies 20.000km oud en nog goed (uiteraard orgineel volvo)). Na 5 nieuwe bobines geen verschil. Aanname: bobines waren niet de oorzaak maar turbo kan zeker ook niet meer de beste zijn, maar zoveel lekken dat ie hinkepoot en zó slecht loopt… Lijkt me gek. Garage met endoscoop in de cilinders laten kijken en (zie foto) duidelijk een lekke pakking. De garage heeft niet de orientatie van de camera en het cilindernummer opgeschreven (aargh!) maar de kop moet er sowieso af.
Mogelijke problemen: koppakking vrij zeker, gescheurde cilinderwand kan natuurlijk ook maar hopelijk niet. Motor is niet geschimd naar mijn weten. Aanpak: allereerst kop eraf en kijken whats kebeurt.
Nou daarom dit bericht: ik ben begonnen en heb al gedaan: inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk en turbo, de kop is los en vrij op de distributieriem na. Maar nu: nokkenassen en distributietriem en de kop. En dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik struin van post naar post en linkje naar linkje en filmpje naar filmpje: ik vind overal losse belangrijke informatie, maar nergens ÉÉN helder overzicht met alle informatie (met evt linkjes naar andere informatie) bij elkaar. Is dat er en zo ja waar? Wie wil me helpen te weten hoe en wat ik dit moet doen, of hier een paar linkjes naar de betreffende tutorials en informatie posten? Ik weet al best veel, heb dus al heel wat gelezen en youtube gekeken, maar wil 100% voorkomen wat doms te doen waar ik dan achteraf pas achter kom dat ik dat juist niet of anders had moeten doen. Maar ik kan niet weten wat ik niet weet
Alle tips welkom, mocht je een keer willen bellen/sparren/kijken dan ook heel graag, laat t me weten ajb!
Thanks alvast!
Pavan
Ik heb me hier voorgesteld, en een verzoek tot tips/sleutelmaatjes geplaatst.
Dan, voor mijn vraag, eerst de info:
Betreft: V70R 2006, automaat TF-80SCAWD, motor B5254T4, 300.000km (gekocht met 200.000). Af en toe gas gegeven op de snelweg, maar 98% van de tijd beheerst en alleen licht vlot gereden. Altijd warm gereden met VolvoTech OBD extention in display op olietemperatuur, niet watertemperatuur).
Diagnoses/waarnemingen:
0 - dit moet gezegd worden, ooit een jaar geleden heeft de auto een beetje koelwater verbruikt en heb ik het bijgevuld, maar ik had niet de indruk dat hij het daarna verder verbruikte, maar ben ook minder gaan rijden met de auto dus kan toevallig daarom minder opgevallen zijn. Koelwatetankje was al bruinig/viezig.
1 - recent: auto geeft "geen olidruk" melding na een uurtje 180kmh rijden, niets extreems gewoon doorrijden op de snelweg. Motor een paar honderd meter verder meteen uit gezet. Paar minuten later gestart, geen melding, pas na 2 min bij licht gasgeven kwam de melding weer. Weer uitzetten en paar minuten later een paar honderd meter stationair toerental gereden naar een veilige stopplek (ik heb dus, na de eerste meters toen de melding voor het eerst kwam, nooit opnieuw met de melding aan gereden, telkens als die aan ging meteen gestopt). Te weten: olie was al 60.000km oud en erg donker en echt aan vervanging toe, foei foei, ik had de nieuwe olie al staan maar hem nog niet vervangen helaas. De pech was helaas ver van huis dus naar een garage. Die heeft oplosmiddel bij oude olie gedaan, laten draaien half uurtje, en toen gespoeld met nieuwe olie. Ook de aanzuigbuis vervangen in de karterpan, die was verstopt met meuk. Ook de o-ringen vervangen daar. Aanname dat dat de oorzaak was van de melding.
2 - na deze reparatie was de melding weg maar er was meteen een nieuw symptoom: witte rook bij, na gasgeven en turbo opspoelen, het gas plots loslaten. Echt een flinke pluim. Ideeën: turbo slecht (aannemelijk bij km stand) en daar water en olie bij elkaar in cirquit zou kunnen door slechte keringen etc, dat kan olie en water in de verbranding geven en de rook. Motor liep verder prima. Ik heb hier iets van 200/300 km mee gereden, leek niks aan de hand verder.
3 - motor ging een paar dagen erna heel slecht lopen alsof een cilinder niet mee doet. Uitlezen: misfire op cil 3 soms en vooral 5 vaak. Aanname: bobines (want bougies 20.000km oud en nog goed (uiteraard orgineel volvo)). Na 5 nieuwe bobines geen verschil. Aanname: bobines waren niet de oorzaak maar turbo kan zeker ook niet meer de beste zijn, maar zoveel lekken dat ie hinkepoot en zó slecht loopt… Lijkt me gek. Garage met endoscoop in de cilinders laten kijken en (zie foto) duidelijk een lekke pakking. De garage heeft niet de orientatie van de camera en het cilindernummer opgeschreven (aargh!) maar de kop moet er sowieso af.
Mogelijke problemen: koppakking vrij zeker, gescheurde cilinderwand kan natuurlijk ook maar hopelijk niet. Motor is niet geschimd naar mijn weten. Aanpak: allereerst kop eraf en kijken whats kebeurt.
Nou daarom dit bericht: ik ben begonnen en heb al gedaan: inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk en turbo, de kop is los en vrij op de distributieriem na. Maar nu: nokkenassen en distributietriem en de kop. En dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik struin van post naar post en linkje naar linkje en filmpje naar filmpje: ik vind overal losse belangrijke informatie, maar nergens ÉÉN helder overzicht met alle informatie (met evt linkjes naar andere informatie) bij elkaar. Is dat er en zo ja waar? Wie wil me helpen te weten hoe en wat ik dit moet doen, of hier een paar linkjes naar de betreffende tutorials en informatie posten? Ik weet al best veel, heb dus al heel wat gelezen en youtube gekeken, maar wil 100% voorkomen wat doms te doen waar ik dan achteraf pas achter kom dat ik dat juist niet of anders had moeten doen. Maar ik kan niet weten wat ik niet weet
Alle tips welkom, mocht je een keer willen bellen/sparren/kijken dan ook heel graag, laat t me weten ajb!
Thanks alvast!
Pavan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).