v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 
 
 
 
 
pavbes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft (ZH)
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2024
Subject:

v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 18.08.2024 - 12:58  ·  #1
Hoi,

Ik heb me hier voorgesteld, en een verzoek tot tips/sleutelmaatjes geplaatst.

Dan, voor mijn vraag, eerst de info:

Betreft: V70R 2006, automaat TF-80SCAWD, motor B5254T4, 300.000km (gekocht met 200.000). Af en toe gas gegeven op de snelweg, maar 98% van de tijd beheerst en alleen licht vlot gereden. Altijd warm gereden met VolvoTech OBD extention in display op olietemperatuur, niet watertemperatuur).

Diagnoses/waarnemingen:
0 - dit moet gezegd worden, ooit een jaar geleden heeft de auto een beetje koelwater verbruikt en heb ik het bijgevuld, maar ik had niet de indruk dat hij het daarna verder verbruikte, maar ben ook minder gaan rijden met de auto dus kan toevallig daarom minder opgevallen zijn. Koelwatetankje was al bruinig/viezig.

1 - recent: auto geeft "geen olidruk" melding na een uurtje 180kmh rijden, niets extreems gewoon doorrijden op de snelweg. Motor een paar honderd meter verder meteen uit gezet. Paar minuten later gestart, geen melding, pas na 2 min bij licht gasgeven kwam de melding weer. Weer uitzetten en paar minuten later een paar honderd meter stationair toerental gereden naar een veilige stopplek (ik heb dus, na de eerste meters toen de melding voor het eerst kwam, nooit opnieuw met de melding aan gereden, telkens als die aan ging meteen gestopt). Te weten: olie was al 60.000km oud en erg donker en echt aan vervanging toe, foei foei, ik had de nieuwe olie al staan maar hem nog niet vervangen helaas. De pech was helaas ver van huis dus naar een garage. Die heeft oplosmiddel bij oude olie gedaan, laten draaien half uurtje, en toen gespoeld met nieuwe olie. Ook de aanzuigbuis vervangen in de karterpan, die was verstopt met meuk. Ook de o-ringen vervangen daar. Aanname dat dat de oorzaak was van de melding.

2 - na deze reparatie was de melding weg maar er was meteen een nieuw symptoom: witte rook bij, na gasgeven en turbo opspoelen, het gas plots loslaten. Echt een flinke pluim. Ideeën: turbo slecht (aannemelijk bij km stand) en daar water en olie bij elkaar in cirquit zou kunnen door slechte keringen etc, dat kan olie en water in de verbranding geven en de rook. Motor liep verder prima. Ik heb hier iets van 200/300 km mee gereden, leek niks aan de hand verder.

3 - motor ging een paar dagen erna heel slecht lopen alsof een cilinder niet mee doet. Uitlezen: misfire op cil 3 soms en vooral 5 vaak. Aanname: bobines (want bougies 20.000km oud en nog goed (uiteraard orgineel volvo)). Na 5 nieuwe bobines geen verschil. Aanname: bobines waren niet de oorzaak maar turbo kan zeker ook niet meer de beste zijn, maar zoveel lekken dat ie hinkepoot en zó slecht loopt… Lijkt me gek. Garage met endoscoop in de cilinders laten kijken en (zie foto) duidelijk een lekke pakking. De garage heeft niet de orientatie van de camera en het cilindernummer opgeschreven (aargh!) maar de kop moet er sowieso af.

Mogelijke problemen: koppakking vrij zeker, gescheurde cilinderwand kan natuurlijk ook maar hopelijk niet. Motor is niet geschimd naar mijn weten. Aanpak: allereerst kop eraf en kijken whats kebeurt.

Nou daarom dit bericht: ik ben begonnen en heb al gedaan: inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk en turbo, de kop is los en vrij op de distributieriem na. Maar nu: nokkenassen en distributietriem en de kop. En dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik struin van post naar post en linkje naar linkje en filmpje naar filmpje: ik vind overal losse belangrijke informatie, maar nergens ÉÉN helder overzicht met alle informatie (met evt linkjes naar andere informatie) bij elkaar. Is dat er en zo ja waar? Wie wil me helpen te weten hoe en wat ik dit moet doen, of hier een paar linkjes naar de betreffende tutorials en informatie posten? Ik weet al best veel, heb dus al heel wat gelezen en youtube gekeken, maar wil 100% voorkomen wat doms te doen waar ik dan achteraf pas achter kom dat ik dat juist niet of anders had moeten doen. Maar ik kan niet weten wat ik niet weet :-/

Alle tips welkom, mocht je een keer willen bellen/sparren/kijken dan ook heel graag, laat t me weten ajb!
Thanks alvast!
Pavan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
pavbes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft (ZH)
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2024
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 18.08.2024 - 13:01  ·  #2
Ik bedoel met de kop is los: alle aansluitingen erop zijn los. Maar de nokken deksel etc en de kop zelf zit nog vast aan het onderblok. Ook de distributieriem zit er nog op.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3859
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 18.08.2024 - 13:33  ·  #3
Je blijft gewoon doorrijden met ene melding geen oliedruk? :-/ Dat zou voor mij direct al een reden om het hele blok goed na te lopen. Grote kans dat je drijfstanglagers ook stuk zijn nu.
Kijk maar eens bij het topic over preventieve oliedruk herstel
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 508
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 18.08.2024 - 14:03  ·  #4
Hoi Pavan,

Mijn trouwste kameraad bij het sleutelen is een werkplaatshandboek van Haynes.
Los van uitleg over alle procedures voor het de- en monteren van onderdelen (incl. de aanhaalmomenten enz) staan er veel foto's en tips in.

De jeugd van tegenwoordig gebruikt Vida (software is te vinden hier op het forum) op een laptop en een "Dice".
Daar kun je niet alleen de auto mee uitlezen maar er staan ook de werkplaats procedures vanuit Volvo zelf op.

Verder gebruik ik YouTube en internet om te kijken hoe men in de praktijk problemen tackelen.

Oa; RobertDIY, Peppermint, SimplyVolvo, SiRobb, Build for Speed, volvosweden, Positive Garage en Backmans Garage zijn enkele YouTube kanalen met zeer veel Volvo how-to's.
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 471
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 18.08.2024 - 16:54  ·  #5
Goede blokkeertool kopen en dan filmpjes exáct volgen, of de vida instructies uiteraard. Maar zou blok zo niet meer vertrouwen zonder verdere inspectie idd.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2846
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 19.08.2024 - 22:22  ·  #6
Ik wil je niet ontmoedigen maar in 99 van de 100 gevallen is het toch een gescheurde cilinder bij deze blokken.

Ik heb die van mij in het eerste jaar dat ik 'm had laten shimmen. Het is niet de vraag of er een scheur ontstaat maar wanneer.
Onlangs nog een filmpje op youtube gezien waarin uitgelegd wordt wat er de oorzaak van is. Detoneren, ook wel pingelen genoemd door zelf ontbranding van laag octaan gehalte brandstoffen bij hoge temperaturen. want helaas is de intercooler van een R niet het beste van de auto.

Je hebt voor de nokkenassen sowieso een goede blokkeertool nodig en nieuwe kopbouten. Pak meteen de nokkenas keeringen mee.

Eerst de kop er maar 's af om een juiste diagnose te stellen......
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 558
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 08:41  ·  #7
Afgaande op wat die foto met de boroscoop laat zien lijkt het wel op een scheurtje of in ieder geval een lekke koppakking. Een beginnend scheurtje in metaal kun je soms niet met het blote oog zien, zelfs als de kop eraf is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2064
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 14:21  ·  #8
De cilinderkop demonteren en dan met een schuurspons/scotchbrite even goed alle roet weg halen en schoon maken. Dan kan je op zoek naar het (haar)scheurtje.

Indien je geluk hebt kan die met een gereviseerde kop en shims weer in elkaar, heb je pech dan toch een andere motor en die shimmen..

Mocht het zo ver zijn, ik heb enkele goede ongescheurde R blokken eventueel voor je.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3362
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 15:30  ·  #9
Quote door Maartjinski
Verder gebruik ik YouTube en internet om te kijken hoe men in de praktijk problemen tackelen.

Oa; RobertDIY, Peppermint, SimplyVolvo, SiRobb, Build for Speed, volvosweden, Positive Garage en Backmans Garage zijn enkele YouTube kanalen met zeer veel Volvo how-to's.


En totaal niets met Volvo te maken maar wel duidelijke video's over hoe motoren (en auto's) in elkaar zitten:
https://www.youtube.com/c/m539restorations
De BMW man van M359.

Ik heb hier trouwens nog een B5254T2 blok liggen met rotte kop. Onderblok moet wel gelijk zijn aan de B5254T4. Mocht je iets compleet opnieuw gaan opbouwen heb je daar misschien wat aan, kon er geen haarscheurtjes in ontdekken.
Blokkeertool heb ik ook gebruikt, is echt wel rete handig als je zo'n blok open trekt.
pavbes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft (ZH)
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2024
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 19:25  ·  #10
Dank voor alle reacties alvast. En inderdaad eerst alleen de eerste stap en dat is de kop eraf en kijken. Dan pas vervolg plan maken. Ik heb nu eerst een flinke struinsessie gedaan of ik de distributie en nokkenassen zomaar los kan halen zonder iets verkeerd te doen, zoals gezegd t is de eerste keer dat ik dit doe en wil niet zomaar wat loshalen op goed geluk.

Naar mijn begrip, ik hoor t graag als ik het mis heb, ik heb alleen de locking tool nodig bij montage, want alles gaat nu toch los. Ik moet mogelijk 2 boutjes van de vvt’s los draaien om de nokken deksel te lichten, en dan goed opletten dat de nokkenassen niet mee lichten en dan naar beneden vallen. Ik zal de krukas wel voor de klus op tijd zetten, dan kunnen de nokkenassen vrij draaien bij loshalen. Dat draaien kan evt meehelpen de nokkendeksel te lichten, en alleen lichten via de daarvoor bestemde plekken. Nokkendeksel en kopbouten op juiste volgorde los en per kwart of halve slag (zal RobbertDIY nog even terugkijken).

Misschien wel alvast de vvt losdraaien van de nokkenas, niet eraf maar de bout net lossen, als de distributieriem er nog op zit, omdat die dan de as vasthoud tegen meedraaien bij het losdraaien? Ik heb nog geen nokkenas blokkeer set, misschien iets om van iemand van jullie te lenen tegen de tijd dat de boel weer in elkaar gaat, wie wil m uitlenen en komt enigszins uit de buurt?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2064
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 21:52  ·  #11
Correct, alles kan je eenvoudig weg losmaken, met respect voor het materiaal en de techniek uiteraard.

Stap 2 komt na de diagnose, ik ben heel benieuwd wat je aan treft, en duim met je mee dat het enkel de koppakking betrof!
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1787
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 22:00  ·  #12
Quote door V70R^2

De cilinderkop demonteren en dan met een schuurspons/scotchbrite even goed alle roet weg halen en schoon maken. Dan kan je op zoek naar het (haar)scheurtje.




Daar heb je toch speciale vloeistof voor? Dat spul trekt in elk haarscheurtje dat er is en licht op onder UV licht.

Gebruiken ze ook om laswerk te controleren .
Verbazend wekkend wat je dan kunt zien terwijl je daarvoor nog zou zweren dat alles strak was.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3362
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 20.08.2024 - 22:08  ·  #13
schuddende-auto-motor-houd-lag…20-11.html

Hier mijn topic van een paar maanden terug. Ook de kop er af geschroefd, eerste keer voor mij.
Vanaf pagina 10 of zo komen de foto's van demontage.
pavbes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft (ZH)
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2024
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 21.08.2024 - 21:49  ·  #14
Quote door Jeroen

schuddende-auto-motor-houd-lag…20-11.html

Hier mijn topic van een paar maanden terug. Ook de kop er af geschroefd, eerste keer voor mij.
Vanaf pagina 10 of zo komen de foto's van demontage.


Thanks, mooi topic! Respect!
pavbes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft (ZH)
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2024
Subject:

Re: v70r koppakking/cilinderwand gescheurd? etc

 · 
Posted: 21.08.2024 - 21:59  ·  #15
Update: via marktplaats een endoscoop camera gekocht en zelf net meteen even gekeken in mijn cilinders. Die camera is sowieso nice om mee te nemen naar elk toekomstig ruilblok of tweedehands auto, mocht dat van toepassing worden. Morgen nog eens met wat meer aandacht het was vooral even een beetje kijken wat er allemaal te zien is en hoe goed het zou werken. Eerste resultaat: zie bijlagen. Wat denken jullie van de beeldkwaliteit, voor dit soort toepassingen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0