Ik vind het juist heel verstandig om een auto te zoeken zonder LPG en dit zelf in te bouwen -zeker bij een R of T5.
Ten eerste heeft een benzine meestal minder km gelopen dan een auto waar al gas in is gebouwd (gas bouw je in om km te maken immers).
Een nog belangrijker reden is dat je zelf je gas installatie, manier van inbouwen en inbouw station kan bepalen (en je hebt ook volledige garantie). Zeker bij een R is dit heel belangrijk, bij Vialle bijvoorbeeld moet de software pasklaar op de auto worden afgestemd bij niet standaard blokken zoals R en T5. Dit door te loggen, via Vialle laten optimaliseren, weer loggen in de auto, etc. Verder heeft de auto een variabele brandstofpomp, waarbij de druk moet worden afgeregeld tijdens het rijden op LPG.
Zelf heb ik een T5 MY2005 met de 260pk, dat is nagenoeg hetzelfde blok als de R. Ik heb Vialle laten inbouwen bij 160k, inmiddels ruim 2 ton er mee gereden zonder problemen. Tevens een electronisch klepsmeer systeem er in. Deze spuit bij hoge toerentallen per cilinder smeermiddel in. Vacuum systemen niet aan beginnen, werkt niet.
Met prins heb ik geen ervaring, maar ik hoor hier ook goede berichten over.
Verder zal rond de 3 ton de kleppen van de blokken na MY1999 moeten worden afgesteld. Dit geldt ook voor benzine. Handig om te combineren met de distributie riem wissel.
Met een R kies je voor wat speciaals, dat geld ook voor de inbouw van de LPG installatie. Je krijgt er een heerlijke auto voor terug. Ik zou er zo weer voor kiezen.