V70R MT6 2007, beetje opleuken...

Nu de R definitief blijft; wat te doen om 'm wat leuker te maken

 
 
 
 
 
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 19:41  ·  #1
Nu de kogel definitief door de kerk is en mijn R 'mag' blijven... (vrouwlief wil er toch wel af en toe in rijden) denk ik na over wat ik kan/moet doen om 'm leuker te maken. Inmiddels één jaar nadat Schutten de laatste B5244T5 motor heeft ingebouwd en twee jaar nadat de bak gereviseerd is en de HO vervangen. Hij rijdt lekker maar iets te 'nukkig' voor mijn vrouw. Volgens haar moet ie wat fijner schakelen en de handrem aangepast. Ik zit te denken dus aan een nieuwe handremkabel en wat bussen om de schakelpook iets minder speling te geven. In de basis is de auto verder goed maar mag best iets strakker en wat pittiger.

Ik denk eraan om wat IPD polyurethaan toe te voegen links, rechts en onder, misschien iets met turbo en slangenboel, downpipe, catback etc. Heb al nieuwe dempers voor maar misschien dan ook achter? Hebben de R-rijders/kenners wat tips?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 20:19  ·  #2
Quote

Nu de kogel definitief door de kerk is en mijn R 'mag' blijven... (vrouwlief wil er toch wel af en toe in rijden)


Het mooiste bericht ooit!

Gefeliciteerd!!!!
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 20:22  ·  #3
Ha ha ha... thnx Steve, nu nog wat goeie (onderbouwde) suggesties?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 20:48  ·  #4
Subframebussen vervangen voor D5-exemplaren, setje verse stuurkogels/spoorstangen/fuseekogels/draagarmen (heb ff niet meer scherp of je dat al gedaan hebt) en inderdaad: schokdempers/veerschotels. Ik heb er een gewoon 'strakkere' auto mee gekregen, zoals 'ie in mijn beleving hoort te zijn. Achterkant staat op m'n wensenlijst.

Ik heb 'm laten chippen bij Obbe. Obbe durfde 't aan om zijn Oleg-tune in te laden, en dat vind ik echt een aanrader. Gewoon over de hele linie een forse extra, geen piekerige vermogensopbouw, maar echt lekker elastisch. Ik weet niet wat je vrouw nukkig vind, maar mijn vrouw vind 'm vooral te snel :)

Polybussen ben ik huiverig van. Heb er redelijk wat ervaring mee in m'n voormalige trackdayautootje, en het effect dat ik daar had wil ik niet in een R. Uiteindelijk is het vooral een GT: snel, enigszins sportief maar vooral behoud van comfort. En polybussen halen daar een beetje de balans uit vrees ik: een plaatselijke uitschieter van de 'scherpte' die het geheel niet ten goede komt. Maar probeer 't rustig uit, ik hoor graag :D
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 474
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 21:00  ·  #5
Hier in de R de poly subframe inserts, dat helpt ontzettend veel, zonder trillingen. Poly bovenste motorsteun was rampzalig qua trillingen. Heb de alu bussen onder schakelsysteem gemonteerd, maakt het geheel wat strakker, maar geen gigantisch effect. Wat beste hielp bij mij tegen het "nukkige" was een nieuwe tcv, was toch wat versleten denk ik. Na vervangen van intercooler door DO88 exemplaar werd alles ook stuk soepeler, maar de oude was dan ook lek 😂
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 21:16  ·  #6
Gekke vraag misschien, wat is een oleg tuning?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1642
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 21:51  ·  #7
Quote door Wimwerf

Gekke vraag misschien, wat is een oleg tuning?


Eigenlijk simpel; Obbe tuned alleen de Volvo diesels. hij besteedt de benzinemotoren uit aan een "befaamde" rus: Oleg.
Dat gaat gewoon online, hij stuurt je mapping/file naar hem, vriend Oleg bewerkt hem volgens Eco of Power principe en stuurt het terug.
Voor de diesels doet hij het weer andersom begreep ik.

Mijn auto heeft een Powertune van die gast, Obbe noemt dat een stage-2 tuning.. Het zal allemaal wel, ik weet dat de mijne retesnel is en meer kracht heeft dan eigenlijk goed is (voor het overige materiaal).

Ik kwam eigenlijk, inmiddels 3 jaar geleden, voor een Eco-tune, maar door de drukte had Obbe toen een foutje gemaakt en kreeg ik de powertune van een andere gast, die na mij kwam.
Om het terug te draaien moest ik een nieuwe afspraak maken, maar uiteraard geen tijd, druk etc.
Dus heb ik het zo maar gelaten.

Gisterochtend wou een of andere hitsige Mazda rijder mijn auto perse voorbij vóór een wegversmalling en dus even gas gegeven: met een volle autolengte voorsprong was mijn karretje sneller!
Op dat soort momenten geniet ik er wel een beetje van, je weet dat je vaak sneller bent. :D

Aan de andere kant, hij slipt nog in zijn 2 met de (smallere) winterbanden met dit weer, die kunnen het blijkbaar niet helemaal kwijt. Elk voordeel hep...
Borre
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijkerhout
Leeftijd: 54
Berichten: 53
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 14.01.2019 - 22:04  ·  #8
Quote
Hier in de R de poly subframe inserts, dat helpt ontzettend veel, zonder trillingen.

ik heb ze ook en vond het ook een groot verschil, geen trillingen en de auto stuurt veel strakker. Overigens hoor ik nog betere ervaringen over de zg. Delrin Bushes, deze maken het rijgedrag nog strakker. Los van het vervangen van de de schokdempers en bijbehorende onderdelen schijnt de wegligging ook aanzienlijk te verbeteren met de dikkere IPD stabilisatorstangen.

En Brambo67 natuurlijk goed nieuws dat je de R blijft rijden. Ik weet hoe het voelt want ik heb vandaag ook besloten mijn auto uit de verkoop te halen.

Voor motortuning is het na stage 0 zeker goed om te beginnen/ verder te gaan met het vervangen van de downpipe en het uitlaatsysteem. Ik weet dat JMTuning een mooie downpipe heeft voor niet teveel geld (699,00). Ook maken zo prachtige custom systemen. Verder kan je natuurlijk ook kiezen voor een TME of een BSR/Simons catback. TME is wat duurder maar vind ik persoonlijk wat netter staan onder de auto. Verder kan Sebastiaan Schutten tunen op maat dus als je speciale wensen hebt kan hij hier volgens mij prima rekening mee houden?

Hou ons vooral op de hoogte;-)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 00:53  ·  #9
Zoals al geopperd is, de subframe inserts doen een hoop en kosten niks, een setje IPD stabilisator stangen en je wegligging is al erg fijn.

Afhankelijk van hoeveel resonanties/trillingen erbij mogen komen PU bussen in het onderstel plaatsen, maar vers rubber doet vaak ook al een hoop.

Tuning, tja, de K24 heeft helaas geen potentie meer, die is gewoon klaar en uitgeblazen bij 5000toeren.

Wil je echt een leuke turbo, zonder onderin een groot gat te hebben, overweeg een EFR, iets van een 6758, dat is nog een kleintje maar bied veel souplesse, 400pk en hoogst waarschijnlijk wat meer, onderin nog fijn snel opspoelen en flink koppel.
('t sommetje gaat dan wel snel oplopen, koeling, brandstof en downpipe/catback, en mogelijk een nieuwe (iets verzwaarde) koppeling met SMF nodig).


Schakelen, tja, doe er eens goede verse olie in en die schakelbussen vervangen (met een lagertje/uniball o.i.d.)
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 368
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 07:38  ·  #10
" overweeg een EFR, iets van een 6758"

Enig idee wat daar allemaal bij komt kijken? Aanpassing uitlaatspruitstuk (of compleet ander spruitstuk), Aanpassing downpipe of een custom variant.
Zo'n turbo goed effectief zijn werk laten doen geeft leuke waardes. De rest van de auto moet er wel tegen kunnen.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 12:09  ·  #11
Quote door OttoV

Subframebussen vervangen voor D5-exemplaren, setje verse stuurkogels/spoorstangen/fuseekogels/draagarmen (heb ff niet meer scherp of je dat al gedaan hebt) en inderdaad: schokdempers/veerschotels. Ik heb er een gewoon 'strakkere' auto mee gekregen, zoals 'ie in mijn beleving hoort te zijn.


Ik heb de draagarmrubbers vervangen door 'police-spec', nieuwe schokdempers met lagers en schotels voor en alle motor- en baksteunen behalve de bovenste. Ik wil de subframerubbers aanpakken, de bovenste motorsteun en de ophangrubbers voor de stabilisatiestang. Ik neem geen dikkere stang denk ik.

Quote door OttoV

Achterkant staat op m'n wensenlijst.


Wat, en vooral hoe, ga je dit doen? Omdat de achterkant nogal stuiterig is denk ik aan het, uiteindelijk, vervangen van de rubbers door standaard rubbers en dan ook direct de achterdempers mee te nemen. Mogelijk dat ik dan ook de stabilisatiestang meeneem maar da's meer optisch omdat ie wat minder wordt. Zijn er voorbeelden bij jou bekend van mensen die al een AWD achtersubframe hebben aangepakt? Lijkt mij een 'dikke' klus...

Quote door OttoV

Ik heb 'm laten chippen bij Obbe. Obbe durfde 't aan om zijn Oleg-tune in te laden, en dat vind ik echt een aanrader. Gewoon over de hele linie een forse extra, geen piekerige vermogensopbouw, maar echt lekker elastisch.


Mijn B5244T5 is aangepakt door Schutten. Ik wil eigenlijk met 'behapbare' aanpassingen de inlaat en de uitlaat aanpassen, dus geen nieuwe turbo, geen nieuwe intercooler (is net vervangen) en geen waterinjectie o.i.d. Ook wil ik downpipe en uitlaat naar 3 inch en dan opnieuw laten aanpassen door Schutten.

Quote door OttoV

Ik weet niet wat je vrouw nukkig vind, maar mijn vrouw vind 'm vooral te snel :)


Ik heb natuurlijk een handbak. Als de auto 's morgens koud is schakelt ie stroef. Zeker als je dit vergelijkt met een C30 die ze nu nog heeft of een moderne Golf. Ik denk met het vervangen van de schakelkabels en de bussen bij de pook dat het al veel beter wordt. Voor de rest heb ik haar uitgelegd de auto lekker in 'Comfort' te laten staan. Zeker als het onderstel strakker wordt lijkt me dat een goede tip.

Mijn B5244T5 is aangepakt door Schutten. Ik wil eigenlijk met 'behapbare' aanpassingen de inlaat en de uitlaat aanpassen, dus geen nieuwe turbo, geen nieuwe intercooler (is net vervangen) en geen waterinjectie o.i.d. Ook wil ik downpipe en uitlaat naar 3 inch en dan opnieuw laten aanpassen door Schutten.

Quote door OttoV

Polybussen ben ik huiverig van. Heb er redelijk wat ervaring mee in m'n voormalige trackdayautootje, en het effect dat ik daar had wil ik niet in een R. Uiteindelijk is het vooral een GT: snel, enigszins sportief maar vooral behoud van comfort. En polybussen halen daar een beetje de balans uit vrees ik: een plaatselijke uitschieter van de 'scherpte' die het geheel niet ten goede komt. Maar probeer 't rustig uit, ik hoor graag :D


Mee eens. Wil het vooral 'strakker' maken en de rijervaring weer wat beter. Het blijft een 'lompe' bak die vooral voor rechtuit snel is en niet zozeer een bochtenridder. Maar het kan beter.

Ik denk dat ik redelijk veel zelf kan zoals subframerubbers, turboinlaatslangen en downpipe + uitlaat. Achteras heb ik serieuze twijfels over. Eerst maar eens kijken of ik wat 'brugtime' kan regelen bij m'n vrienden in Hoogeveen. Zo naar de komende zomer toe zou ik het wel klaar willen hebben eigenlijk. Wordt vervolgd.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 18:12  ·  #12
Quote

Eerst maar eens kijken of ik wat 'brugtime' kan regelen bij m'n vrienden in Hoogeveen. Zo naar de komende zomer toe zou ik het wel klaar willen hebben eigenlijk. Wordt vervolgd.


Helpende handjes nodig, zeg 't maar. Als het me uitkomt lijkt het me erg leuk om je te helpen (en stiekem wat kennis en ervaring op te doen)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 18:59  ·  #13
Quote door Wimwerf

" overweeg een EFR, iets van een 6758"

Enig idee wat daar allemaal bij komt kijken? Aanpassing uitlaatspruitstuk (of compleet ander spruitstuk), Aanpassing downpipe of een custom variant.
Zo'n turbo goed effectief zijn werk laten doen geeft leuke waardes. De rest van de auto moet er wel tegen kunnen.


En of ik dat weet, hehehe. :D

Het werk voor zijn wagen valt enorm mee hoor, de B5244T5 hangt er tenslotte al in en die ik noem is maar een kleintje.

Daarbij is een uitlaat op maat maken voordeliger en van betere kwaliteit dan zomaar een ferrita DP + catback kopen..

Maargoed, turbo wissel is de intentie niet van TS.

Overweeg anders een billet compressor wiel in de K24 te zetten, een millimeter of 2-3 groter en dan wil die ook nog wel een beetje meer doen.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 38
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 21:09  ·  #14
Quote door Brambo67

Wat, en vooral hoe, ga je dit doen?


Geen idee nog. Moet eens een keer rustig onder de auto kijken hoe 't precies in elkaar zit, 't is vooral een berg sleutelwerk en allemaal lomp gewicht, vooral vanwege die Haldex. Eerst misschien de quick wins, eerst maar eens even kijken en nadenken.

Quote door Brambo67

Ik heb natuurlijk een handbak. Als de auto 's morgens koud is schakelt ie stroef. Zeker als je dit vergelijkt met een C30 die ze nu nog heeft of een moderne Golf. Ik denk met het vervangen van de schakelkabels en de bussen bij de pook dat het al veel beter wordt.


Ik zou beginnen met een oliewissel en de boel proberen te smeren.
Brambo67
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 158
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: V70R MT6 2007, beetje opleuken...

 · 
Posted: 15.01.2019 - 21:21  ·  #15
Quote door Steve

Quote

Eerst maar eens kijken of ik wat 'brugtime' kan regelen bij m'n vrienden in Hoogeveen. Zo naar de komende zomer toe zou ik het wel klaar willen hebben eigenlijk. Wordt vervolgd.


Helpende handjes nodig, zeg 't maar. Als het me uitkomt lijkt het me erg leuk om je te helpen (en stiekem wat kennis en ervaring op te doen)


Ha ha! Zodra ik begin meld ik mij. Ga nu lijstje maken met wat te kopen en prio's te stellen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0