Altijd een goede keuze!
Ik heb er dus een uit 2004, fantastische wagen. Helaas woon ik in Limburg en jij in Groningen anders had ik je best bij willen staan en had je mogen vergelijken. Dat aanbod blijft uiteraard staan als je een wagen hier in de buurt wilt aanschaffen.
Zaken om op te letten:
De dealer bellen en contact proberen te krijgen met de vorige eigenaar is de manier om meer info te verkrijgen over de geschiedenis van de auto. Doe dit echt altijd, want het is nodig om te weten bij dit soort auto's (Lees: waarbij pech/onderhoud dure grappen zijn).
Zorg verder dat je de storingsgeschiedenis weet
(iemand met VIDA en DICE meenemen?). In deze geschiedenis staat namelijk precies welke storing wanneer en in welke frequentie voor is gekomen. Zo weet je bijv. of het Four-C systeem
(Met dempers a €300 p/s!) storingen geven of hebben gegeven
(Lees: aan het aftakelen zijn).
Verder: let op de koppeling, deze is door het 'dual mass flywheel' ontzettend duur (+-€2.000,00 zijn bedragen die voorbij komen. Zorg dus dat deze vervangen is of nog ruim mee kan
(afhankelijk van gebruik).
Ook is de nokkenasverstelling nog wel eens een b*tch en vergeet de Haldex koppeling, dif en bus niet
(De bus dient vervangen te worden, dit is de zwakste plek in het systeem en 'red' daarmee je koppeling en dif).
Daarnaast is het wel een wagen die je ontzettend veel plezier kan geven, maar zorg écht, écht, écht dat je een goede hebt! Het kan voor dat geld, maar dat hangt helemaal van de vorige eigenaar af. Ter illustratie: mijn R heeft beurten van €4.500,00 en €5.000,00 gehad
(Four-C, koppeling, nokkenasversteller, AWD bus, de Brembo remmen...). Dat wil je niet tegen komen als je de wagen net hebt.
Staar je door bovenstaande zaken ook niet blind op kilometerstand. Een R met hoge stand, maar alles (relatief) nieuw heb je veel meer aan dan een R met lage stand, maar die nog helemaal geen 'alternatief' onderhoud heeft ondergaan.
Mocht je een auto op het oog hebben, deel deze gerust hier of stuur me een PM. Wellicht kan ik of iemand anders vast wat feedback geven. Er zijn R'en genoeg, ook al staan er weinig te koop, er zijn er altijd enkelen in omloop en het aanbod ververst regelmatig. Laat je niet verleiden tot een aankoop als je ook maar enigszins twijfelt, er komt écht een auto voorbij voor jou. Ga lekker veel rijden in verschillende auto's en vergelijk ze met elkaar.
EDIT: oh ja, aller-aller-aller belangrijkste en duurste: let op de gescheurde cilinderwanden. Er zijn discussies of dit enkel bij getunede motoren voor komt, maar ik geloof erin dat dit bij elke 2.5T voor kan komen. Getuned of niet. Dat kun je -correct me if I'm wrong- alleen controleren met een camera
(Bougies eruit en kijken maar). Dit kost je in eerste instantie geld, maar de kosten van een nieuwe motor zijn vele malen hoger
(+-€4.000,00 voor een gebruikte tot €10.000 of meer voor een nieuwe motor. afhankelijk van de montage door dealer/specialist/zelf/etc.)