Quote
Dan heb je een R en wil je ook nog een launch-set?
Geweldig!
Nu je het zegt.....
Vanavond eindelijk m’n R ontdaan van het enige vervelende trekje wat de ITers van Volvo de benzine versies van de V70 gegeven hebben.
Omdat er laatst ook al wat over geschreven was en er geopperd werd dat een goede tuner dat moest kunnen realiseren, het elimineren van het hoge stationaire toerental bij een koude start, een e-mail gestuurd naar Obbe.
Netjes antwoord van hem gekregen dat het niet mogelijk was en dat het vanwege emissie eisen is ingesteld. Eigenwijs als ik ben en niet gehinderd door enige kennis de discussie met Obbe aangegaan dat het mij leek dat het als het ingesteld was ook uitgezet kon worden. Obbe adviseerde me om Zweedse tuners te raadplegen omdat hij zich eerlijk gezegd nog nooit met dit stukje had bezig gehouden. Fijn zo’n eerlijk antwoord, liever een antwoord als dit dan een eindeloze “ja maar, want als” discussie.
Sinds vorig jaar heb ik geregeld contact met een Zweedse R rijder via Facebook Messenger over vanalles als het maar over de R gaat. Waar social media wel niet goed voor is.
Hem gevraagd of hij misschien raad wist met mijn wens. Hij gaf me een link naar een Facebook Account van iemand met het advies contact met die persoon op te nemen.
Zo gezegd, zo gedaan. Ook via Facebook Messenger. De beste man reageerde vrijwel direct en zei dat dat geen enkel probleem was.
Zie je mij al naar Zweden rijden dacht ik.
Toen ik hem liet weten dat ik in Nederland woon bleek dat geen probleem te zijn. Hij zou me wat software sturen om met een Windows laptop en een DiCE de ECM uit te lezen. Er zouden dan twee bestanden worden gemaakt die ik hem moest sturen.
Gisteravond had ik daar even tijd voor.
Na een kleine 12 minuten lezen had ik de bestanden op m’n laptop staan. Ik heb ze maar meteen naar hem toegestuurd met de gedachte “dan ziet hij ze maandagochtend wel en zie ik wel wanneer ik ze aangepast terug krijg”
Nou, dat duurde nog geen 5 minuten. Ping!!! Deed m’n messenger “Enjoy” was z’n reactie.
Vanavond de ECM geflashed, duurde welgeteld 90 hele seconden.
En toen.......
Na de auto even afgesloten en geopend te hebben de motor gestart.
Zo.....wat vet!!! Hij slaat aan en zakt per direct van 1100 terug naar 720RPM. Net als hij doet als hij lekker op temperatuur is. Geen geloei meer van een koude motor op ruim 1750RPM voor een seconde of 15 tot 20. Heerlijk dit. Dat betekent dus starten/lopen/wegrijden binnen een paar tellen
EINDELIJK!!!!