Zoals de subtitel al aangeeft heeft mijn V70R ruitschade opgelopen door een stuk afbrokkelend beton van een viaduct waarboven de voegen uitgehakt werden.
Hier in Groningen wordt volop aan de ringweg gewerkt en gisteren had ik net de pech onder een viaduct door te rijden toen er een stuk aan de onderkant van het viaduct losliet op het moment dat erboven met een kleine graafmachine flink gehakt werd.
Een behoorlijke tik op de voorruit met als resultaat een ster net boven de RTI.
Uiteraard gestopt en de aanwezige hebben verkeersregelaars hebben er meteen een uitvoerder bijgehaald om de schade door te spreken. Toen we nog even naar het rijbaan gedeelte liepen lagen daar nog twee stukken beton ter grootte van bijna een tennisbal op het wegdek. Lekker dan! Die moet je ook niet op je kop krijgen als fietser.
Vanmiddag heb ik de R nog even van stal gehaald en ben ik er mee naar Carglass gereden voor het inwinnen van informatie.
De ster zit niet in zone A maar valt onder zone B. Dus niet in het directe gezichtsveld. De ruit mag dus gerepareerd worden. Echter is de ster dermate groot dat het Focwa advies luidt dat de ruit ook voor vervanging in aanmerking komt.
Er werd wel meteen al verteld dat de reparatie altijd te zien zal blijven door de oppervlakte schade aan het glas waar ze niets aan kunnen doen en de barsten zullen altijd door prisma vorming, enige swirl geven aan het licht wat door de ruit gaat.
Dussss..... ben ik daar blij mee? Nou nee. Dat betekent dat de ruit eruit moet, en of dat vervangen nou altijd zo goed gedaan wordt? Maar dit laten repareren met altijd zichtbare reparatie zie ik ook niet zitten.
Nu wil ik graag jullie ongezouten mening ook nog eens weten over het type ruit wat er in teruggeplaatst zou kunnen worden.
De keuze bestaat simpel uit twee:
Een Originele ruit met de Volvo stempels erin of een niet originele ruit zonder de Volvo stempels.
Muggenzifterij? Nee, dat denk ik niet, Het gaat hier om een liefhebbersauto dus misschien heb ik zelf wel al een voorkeur. Die moet toch zo origineel mogelijk blijven? Echter wat voor effect heeft een nieuwe ruit op de auto? Heeft de regensensor last van een ruitwissel? Welke ruit is beter voor de regensensor?
Naast dat een originele ruit meer kost zit ook nog eens mijn dashcam aan het glas geplakt. Voordeel is hier dat ie meteen iets beter geplaatst kan worden zodat het beeld volledig is en niet een kleine zwarte hoek heeft. Maar ook daarvan kan de houder stukgaan.....
Ook heb ik een milieu zone sticker voor Frankrijk op de ruit zitten, die overleeft het niet dus moet ook daar een nieuwe voor komen.
Kosten raming voor een originele ruit inclusief de meerprijs t.o.v. een niet originele, het eigenrisico bij ruitvervanging en een nieuwe sticker komen op zo'n €250,--
Uiteraard wil ik deze verhalen op de aannemer. Maar of dat gaat lukken........
Hier in Groningen wordt volop aan de ringweg gewerkt en gisteren had ik net de pech onder een viaduct door te rijden toen er een stuk aan de onderkant van het viaduct losliet op het moment dat erboven met een kleine graafmachine flink gehakt werd.
Een behoorlijke tik op de voorruit met als resultaat een ster net boven de RTI.
Uiteraard gestopt en de aanwezige hebben verkeersregelaars hebben er meteen een uitvoerder bijgehaald om de schade door te spreken. Toen we nog even naar het rijbaan gedeelte liepen lagen daar nog twee stukken beton ter grootte van bijna een tennisbal op het wegdek. Lekker dan! Die moet je ook niet op je kop krijgen als fietser.
Vanmiddag heb ik de R nog even van stal gehaald en ben ik er mee naar Carglass gereden voor het inwinnen van informatie.
De ster zit niet in zone A maar valt onder zone B. Dus niet in het directe gezichtsveld. De ruit mag dus gerepareerd worden. Echter is de ster dermate groot dat het Focwa advies luidt dat de ruit ook voor vervanging in aanmerking komt.
Er werd wel meteen al verteld dat de reparatie altijd te zien zal blijven door de oppervlakte schade aan het glas waar ze niets aan kunnen doen en de barsten zullen altijd door prisma vorming, enige swirl geven aan het licht wat door de ruit gaat.
Dussss..... ben ik daar blij mee? Nou nee. Dat betekent dat de ruit eruit moet, en of dat vervangen nou altijd zo goed gedaan wordt? Maar dit laten repareren met altijd zichtbare reparatie zie ik ook niet zitten.
Nu wil ik graag jullie ongezouten mening ook nog eens weten over het type ruit wat er in teruggeplaatst zou kunnen worden.
De keuze bestaat simpel uit twee:
Een Originele ruit met de Volvo stempels erin of een niet originele ruit zonder de Volvo stempels.
Muggenzifterij? Nee, dat denk ik niet, Het gaat hier om een liefhebbersauto dus misschien heb ik zelf wel al een voorkeur. Die moet toch zo origineel mogelijk blijven? Echter wat voor effect heeft een nieuwe ruit op de auto? Heeft de regensensor last van een ruitwissel? Welke ruit is beter voor de regensensor?
Naast dat een originele ruit meer kost zit ook nog eens mijn dashcam aan het glas geplakt. Voordeel is hier dat ie meteen iets beter geplaatst kan worden zodat het beeld volledig is en niet een kleine zwarte hoek heeft. Maar ook daarvan kan de houder stukgaan.....
Ook heb ik een milieu zone sticker voor Frankrijk op de ruit zitten, die overleeft het niet dus moet ook daar een nieuwe voor komen.
Kosten raming voor een originele ruit inclusief de meerprijs t.o.v. een niet originele, het eigenrisico bij ruitvervanging en een nieuwe sticker komen op zo'n €250,--
Uiteraard wil ik deze verhalen op de aannemer. Maar of dat gaat lukken........