V70R wisselen banden voor achter?

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: V70R wisselen banden voor achter?

· 
Posted: 12.10.2014 - 10:23  ·  #16
Volledig eensch met David.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 12.10.2014 - 11:44  ·  #17
Quote door OttoV

Volgens mij is overstuur bij een voorwielaangedreven auto bijna altijd het gevolg van (veel) te hard rijden en de controle verliezen.

Dat is bij onderstuur net zo, je gaat op dat moment te hard de bocht in waardoor je dus rechtdoor schuift.
Met goede banden is dat moment wel wat later dan met versleten/slechte, etc banden. (maar dit spreekt voor zich lijkt mij)

Controle verliezen is net hoe je het bekijkt, het is voor de omstandigheden dus te hard en de controle verlies je als je het niet goed op vangt :'(
Geldt bij onderstuur net zo, staat hier in de omgeving een boom tegen het einde van een scherpe bocht en je moet eens weten hoeveel auto's daar al tegenaan zijn gegleden omdat men het onderstuur ook te laat of verkeerd op dacht te vangen
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 12.10.2014 - 13:51  ·  #18
Quote door Ddh

Dr zijn verschillende Argumenten voor verschillende opties te bedenken....

Mijn redenatie:
Bij zomerbanden de beste banden achter. Daar gaat het niet om grip te hebben maar om grip te behouden!? Een voorwiel slip is voor de bestuurder veel makkelijker te corrigireren als een achterwiel slip. Bij een achterwiel slip is de gemiddelde bestuurder de controle over de auto snel kwijt. Daarom beste banden achter om zo lang mogelijk grip te behouden. En het Moment van uitbreken zo lang mogelijk uit te stellen.

Bij winterbanden gaat het om grip/tractie te hebben en/of te krijgen. Dus dan gaan de beste banden voor.

Dit dus bij een voorwielaangedreven auto. Overigens is het sowieso af te raden met slchte banden te rijden 8-)

Juist in de winter zou ik ten alle tijde de beste banden achter plaatsen. Het hoeft niet eens met snelheid te maken te hebben, maar de achterkant kan ook uitbreken door een stuk glad (door ijs o.i.d.) wegdek.
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.10.2014 - 10:40  ·  #19
Jan480
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 13.10.2014 - 23:01  ·  #20
Om me ook even lekker in deze opzienbarende discussie te mengen:

onder droge omstandigheden maakt het volgensmij niets tot zeer weinig uit of een band 8 of 2 mm heeft. sterker nog. des te minder 'profiel', des te meer oppervlak dat de weg raakt, en dus meer grip (zoals een 'slik' in de race wereld).

onder natte of ijzige omstandigheden is het anders, maar persoonlijk denk ik dat het niet zo gek veel maakt.

de leeftijd (en daarmee uitdrogen, en 'uitharden'van de banden) heeft in mijn ogen vele malen meer invloed op het gripniveau van een band.

maar naast dit alles: mijn rijstijl is zeker sporttief te noemen, en rij net als Otto met de beste banden voor, maar hoevaak krijgen jullie de achterkant van zn lijn?

kortom, een discussie in de marge...
FreddyNL
VolvoV70forum member
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 09:55  ·  #21
Een straatband moet je niet teveel met een slick gaan vergelijken, er zit namelijk een gigantisch verschil in het rubber zelf tussen beide banden :) Een flink versleten straatband heeft dus niet per definitie meer grip omdat hij meer contact met de weg zou hebben.
Ben het wel met je eens dat oude banden inderdaad nog slechter zijn dan nieuwe banden met minder profiel.

Heb zelf tot nu toe 1 keer gehad dat bij de S60 de kont een klein uitstapje maakte.
Wilde even wat testen dat net gemonteerd zat, maar qua snelheid ging dat echt wel flink hoger dan dat je normaal gesproken zou rijden.
En dit was met jawel, de beste banden achter. Ben komend jaar toe aan nieuwe voorbanden (30.000 km mee gedaan tegen die tijd gok ik, dus kan niet zeggen dat ik ook niet wel eens sportief rijd) en dan komen die er weer voor onder.
Maar als punt van de discussie, normaal gesproken met de beste banden achter houd je de kont inderdaad makkelijker in het gareel en met mijn testje ging het wel érg hard.
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 11:15  ·  #22
Quote door Jan480

en rij net als Otto met de beste banden voor, maar hoevaak krijgen jullie de achterkant van zn lijn?

Niet...omdat ik de beste banden achter heb... :D :D
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 11:19  ·  #23
Mij is altijd geleerd dat bij een AWD systeem met een visco koppeling er inderdaad rekening gehouden dient te worden met de omloop afstand van de band. Dus minder profiel = kleinere omloop afstand en te groot verschil is inderdaad slecht voor deze koppeling. Een waarde voor een maximaal verschil kan ik je niet aan helpen, maar ik kan wel zeggen dat deze toleranties erg klein zijn. een max verschil van 1 tot 2 millimeter zou ik niet raar vinden.

Een ander systeem, (ik ken dit als Haldex) is een elektronisch geregeld differentieel en deze kan de verschillen in omloop afstand van de banden opvangen. Volgens mij zijn dergelijke systemen ook vanaf 2004 op de Volvo AWD's geleverd. Misschien handig om na te gaan welk systeem er gemonteerd is. In het laatste geval hoef je je dus niet al te druk te maken over de banden slijtage.

Verder vind ik de redenatie om de beste banden achter te plaatsen een beetje vreemd. Ik zeg niet dat er geen kern van waarheid in zit. Maar zeg nou eerlijk, je moet wel erg je best doen om de achterkant van je Volvo uit te laten breken. In mijn optiek moet je het dan echt aan het opzoeken zijn. En doe je dit, weet je ook echt wel het verschil tussen onder en overstuur en weet je waarschijnlijk ook hoe je dit op moet vangen.

Een ieder moet de montage doen zoals zij zelf het beste vinden. Maar ik zeg, beste banden op de sturende en aangedreven wielen. in mijn optiek wil je hier zo lang mogelijk grip houden . Ik denk dat de meesten van ons 99% van de tijd netjes met het verkeer mee rijden. En wil je al oversturend met rokende banden de rotonde rond moet je misschien niet een Volvo maar een achterwiel aangedreven Bmw oid kopen.
roell
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 11:29  ·  #24
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 11:48  ·  #25
Quote door Franky B

Mij is altijd geleerd dat bij een AWD systeem met een visco koppeling er inderdaad rekening gehouden dient te worden met de omloop afstand van de band. Dus minder profiel = kleinere omloop afstand en te groot verschil is inderdaad slecht voor deze koppeling. Een waarde voor een maximaal verschil kan ik je niet aan helpen, maar ik kan wel zeggen dat deze toleranties erg klein zijn. een max verschil van 1 tot 2 millimeter zou ik niet raar vinden.

Een ander systeem, (ik ken dit als Haldex) is een elektronisch geregeld differentieel en deze kan de verschillen in omloop afstand van de banden opvangen. Volgens mij zijn dergelijke systemen ook vanaf 2004 op de Volvo AWD's geleverd. Misschien handig om na te gaan welk systeem er gemonteerd is. In het laatste geval hoef je je dus niet al te druk te maken over de banden slijtage.

Verder vind ik de redenatie om de beste banden achter te plaatsen een beetje vreemd. Ik zeg niet dat er geen kern van waarheid in zit. Maar zeg nou eerlijk, je moet wel erg je best doen om de achterkant van je Volvo uit te laten breken. In mijn optiek moet je het dan echt aan het opzoeken zijn. En doe je dit, weet je ook echt wel het verschil tussen onder en overstuur en weet je waarschijnlijk ook hoe je dit op moet vangen.

Een ieder moet de montage doen zoals zij zelf het beste vinden. Maar ik zeg, beste banden op de sturende en aangedreven wielen. in mijn optiek wil je hier zo lang mogelijk grip houden . Ik denk dat de meesten van ons 99% van de tijd netjes met het verkeer mee rijden. En wil je al oversturend met rokende banden de rotonde rond moet je misschien niet een Volvo maar een achterwiel aangedreven Bmw oid kopen.

Maar dat is het probleem juist, je hóeft het niet op te zoeken! Ik heb op mijn 18e eens de verkeerde rijrichting op gestaan op een snelweg afslag met een studiegenoot van me, in zijn Subaru Justy. We gingen met een normaal tempo een afslag af, en ineens stonden we 180 graden verkeerd... Dat is niet goed voor je hart kan ik je vertellen!

Er zijn trouwens nog legio andere voorbeelden te vinden, dit is kwam als eerst tegen.
R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 12:11  ·  #26
In droge omstandigheden moet je daar je best voor doen idd, ook voor onderstuur overigens, maar als het nat,bevroren of besneeuwd is ligt dat net even anders en laat het nu net om dergelijke omstandigheden gaan.

Vwb max verschil in profieldiepte: ik houd 1mm aan maar moet zeggen dat tussentijds wisselen nog niet nodig is geweest. Hoe je wielen wisselt is afhankelijk van de banden, sommige zijn richtingsgebonden en kunnen dus niet kruislings gewisseld worden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 12:35  ·  #27
Quote door [-Tom-]

Maar dat is het probleem juist, je hóeft het niet op te zoeken! Ik heb op mijn 18e eens de verkeerde rijrichting op gestaan op een snelweg afslag met een studiegenoot van me, in zijn Subaru Justy. We gingen met een normaal tempo een afslag af, en ineens stonden we 180 graden verkeerd... Dat is niet goed voor je hart kan ik je vertellen!

Ik vorig jaar op de snelweg in Tsjechië. Inderdaad in de sneeuw. Kaarsrecht stuk weg, tijdens het van baan wisselen. Achterkant brak weldegelijk uit, en zo raar hard reden we ook weer niet. Nadeel van zo'n zware bak (met vakantiebagage): met minder profiel achter en een stukje ijs eronder: als de achterkant gaat doe je er niets meer aan. Liep gelukkig allemaal goed af. Maar t is wel raar als je ineens de koplampen van de achterliggers op je af ziet komen.
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 12:44  ·  #28
Stel je monteert de beste banden op de achteras. Dit om te voorkomen dat deze uit gaat breken. Mocht je nu om wat voor reden dan ook in de slip raken... hoe kun je dan nog corrigeren als je voorwielen die sturen (en in mijn geval FWD) ook de aandrijving verzorgen minder grip hebben dan de achterwielen?

In mijn optiek pas je je rijstijl aan naar de weersomstandigheden. Mocht er dan toch iets gebeuren heb ik persoonlijk liever dat de achterkant iets uitbreekt, dit is (bij lagere snelheden) makkelijker te corrigeren dan dat je de bocht uitvliegt omdat je niet kan sturen of je auto niet uit de slip kan trekken omdat je voorwielen geen grip hebben.

Verder heb je ook de meeste remkracht op je voorwielen. Moet je wel en noodstop maken heb ik liever hier de grip ivm het remmen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 12:55  ·  #29
Ik durf er (meerdere kratjes) een kratje bier op te verwedden dat jij in 80% van de gevallen een ondersturende auto beter/sneller/uberhaupt onder controle krijgt dan een oversturende auto ;)
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 13:05  ·  #30
Hertogh Jan? :D

Selected quotes for multi-quoting:   0