V70R wisselen banden voor achter?

J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: V70R wisselen banden voor achter?

· 
Posted: 14.10.2014 - 13:06  ·  #31
@Tom, doe dan meerdere kratjes, ik doe dan namelijk mee. :D De fabrikant stelt het onderstel ook op onderstuur af. Niet voor niets. Bij onderstuur gas los = is weer kunnen sturen, overstuur met gas los resulteert vaak met een aanvaring met een object aan binnen zijde van de bocht. Wil je dit in levende lijve kunnen zien, raad ik aan om onderaan de van Brienenoord brug bij R'dam te gaan staan richting Capelle aan de IJssel. Hier gaan er een aantal per week, waaronder mijn zwager die daar ooit met zn BMW 3 serie afschreef door via de binnenbocht in de sloot te parkeren.....
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 14:59  ·  #32
Toch nog even wat dieper in de materie gedoken, volgens vele filmpjes op youtube en pagina's op internet is het idd veiliger de nieuwe (beste) banden op de achteras te monteren. Ik denk dan ook dat in deze "veiliger" het sleutelwoord is. Ik lees dat Michellin hier uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan, en zij zullen dit ongetwijfeld beter weten dan ik.

zij stellen dat je voorwielen eerder hun grip zullen verliezen, dit zal je als bestuurder waarschuwen waardoor je dus je snelheid aan zal passen en de kans dat de achterkant uitbreekt zal dus sterk gereduceerd worden. onderstuur is (ik maakte een grapje naar Tom) uiteraard makkelijker te corrigeren dan overstuur. Zeker op een hogere snelheid. dus dit zal absoluut veiliger zijn!

Maar, in mijn geval zijn de voorwielen verantwoordelijk voor accelereren sturen en het voornaamste gedeelte van het decellereren. Dit betekend dat er veel meer gevraagd wordt van de voorste banden. Zijn deze in mindere staat als de achterste banden vraag ik me af hoeveel meer last ik hier van ga ondervinden dan dat de kans gereduceerd word dat de achterkant uitbreekt? Dit aangezien de achterste wielen alleen volgen en hier dus minder wat betreft grip van word gevraagd. Denk aan doorschieten bij remmen in een rechte lijn, meer last van water op de weg enz.

Dus in het kort, hoeveel meer last ga ik ondervinden van onderstuur e.d. als je dit vergelijkt met het gereduceerde risico op overstuur. en staat dit met elkaar in verhouding?

Je spreek in mijn optiek over het verschil in grip/diepte profiel tussen de voorste en achterste banden. Dit is dus het grijze gebied. Is het verschil niet te groot denk ik dat ik de beste aan de vooras zet. Is het verschil groter zal ik in de toekomst waarschijnlijk de beste op de achteras monteren.

Ik ben voor de helft overtuigt :D
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 20:13  ·  #33
Ok... Nou heb ik voor 9,5 mm profiel en achter 8,5. Ik geloof het wel ff, op deze manier krijg ik vanzelf de beste banden achter.
JérômeV70R
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 22:17  ·  #34
Nu vind ik dit op zich best een interessante discussie, maar zoals ik eerder min of meer met een kleine steek onder water probeerde te zeggen: zullen we het hier zuiver proberen te houden en proberen te antwoorden op de vraag van de TS? Misschien is het een idee om over de rest even een ander topic te starten? Ik hoop dat ik hier niemand mee tegen de schenen schop... (anders pech :devil: ``)

Moderators?
OttoV
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 23:36  ·  #35
Volgens mij is het antwoord al meerdere malen gegeven, zie o.m. post 23. En volgens mij wordt er niet van het topiconderwerp afgeweken, de discussie gaat nog steeds over banden met verschillende profieldiepten en op welke as deze horen.

:bandit:
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 07:58  ·  #36
Eens met Ottov, past nmm prima hier.
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 12:13  ·  #37
Ik heb nog eens zitten rekenen (tijd genoeg :'( ) Het verschil in profiel diepte bij de volvo's met awd mag niet meer zijn dan 2 mm. Dit i.v.m. de tussen koppeling. als je dan kijkt naar een V70R met banden maat 235/45 R17 heeft deze een diameter van 64.33 cm nieuw en 2 mm minder natuur lijk 64.13 cm dit heeft dan een afrol lengte van 2.0209 m en 2.0147 m . Dit houd dus in dat het verschil maar 0.3 % mag zijn! Omdat er vaak een visco koppeling wordt gebruikt, zal het grootste gedeelte van de aandrijf krachten ,onder normale omstandigheden, naar de voorwielen gaan. Tijdens het rijden zal er altijd een klein percentage aan wielslip zijn (verlies). In deze redenatie verwacht ik dat het een het ander opheft. Dus bij vierwielaandrijving beste banden voor! In alle andere gevallen de beste banden achter.
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 12:43  ·  #38
Bij AWD zorgen dat er nooit meer dan 1mm verschil in profieldiepte is, dan is er tevens geen (of nauwelijks) sprake van beste/slechtste banden. Omdat de voorbanden in de regel wat sneller slijten dan de achterbanden, zal je idd de banden met het 'meeste' profiel voor leggen.
Bootsman
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: 15.10.2014 - 14:54  ·  #39
Bij een R zullen de banden wel sneller slijten dan bij een "gewone" AWD maar het is altijd raadzaam om regelmatig van voor naar achter te wisselen. Bij mijn auto komt het zo uit dat ik dat doe bij de zomer/winterwissel. En idd de beste banden voor.

Groet, Hans.
roell
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 19.10.2014 - 10:03  ·  #40
Dus mijn conclusie is dat ik nog 3 goede winterbanden heb liggen die ik niet kan gebruiken omdat er al meer dan 2 mm af is....
(Of ik zou geen viscose koppeling moeten hebben?)
De verkoop in dan maar zeker?
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2014 - 11:23  ·  #41
Ik denk wel dat je die koppeling hebt, en ik denk dat je beter op safe kan spelen dan op ten duur het hele zooitje moet vervangen. Is een stuk duurder. Wellicht dat je nog een nette prijs voor die banden kan krijgen. Zet ze te koop hier op t forum, wellicht dat je ze snel kwijt bent.
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 30.10.2014 - 11:20  ·  #42
Vergeten we niet wat er gebeurt als we (in een bocht) remmen?
dan wordt de oppervlaktedruk op de achterbanden ineens veel lager, overdreven wordt de achterkant opgetild (daarom zijn de voorremmen van een auto en motor sterker geconstrueerd en slipt een fiets met alleen een terugtraprem op het achterwiel zo snel door als je hard terugtrapt)
als je dit noodgedwongen in een bocht doet, waar wou je dan ookalweer je beste banden (en schokdempers) hebben?
Ik hou mijn banden in principe gelijk door ze elk jaar te wisselen bij de zomer/winterwissel, maar als ik een paar nieuwe banden zou moeten nemen, zou ik die toch achter zetten. (liever koop ik dan 4 nieuwe en verkoop ik de rest of leg de goede oude als reserve in de schuur)
we gaan er bij deze discussie overigens van uit dat het ABS en stabiliteitsregelingen kapot of niet aanwezig zijn..?
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.12.2014 - 11:09  ·  #43
V70 R uit 2004 heeft geen visco koppeling, maar een Haldex koppeling, en heeft veel minder last van de voor/achter banden verschillen.
LWV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.12.2014 - 11:41  ·  #44
Beetje laat wellicht maar nu ik net een R uit 2004 (my 2005, na facelift) heb, ben ik nu zelf bezig met dit onderwerp. Mijn instructieboekje meldt dat de banden met het meeste profiel altijd achter gemonteerd dienen te worden ongeacht het een voor- of vierwiel aangedreven auto is. Over een maximaal verschil in profieldiepte tussen voor en achter wordt niets gemeld.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 30.12.2014 - 21:37  ·  #45
Dat komt dus omdat het een Haldex is en geen Visco. Die heeft daar geen last van.

Selected quotes for multi-quoting:   0