Toch nog even wat dieper in de materie gedoken, volgens vele filmpjes op youtube en pagina's op internet is het idd veiliger de nieuwe (beste) banden op de achteras te monteren. Ik denk dan ook dat in deze "veiliger" het sleutelwoord is. Ik lees dat Michellin hier uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan, en zij zullen dit ongetwijfeld beter weten dan ik.
zij stellen dat je voorwielen eerder hun grip zullen verliezen, dit zal je als bestuurder waarschuwen waardoor je dus je snelheid aan zal passen en de kans dat de achterkant uitbreekt zal dus sterk gereduceerd worden. onderstuur is (ik maakte een grapje naar Tom) uiteraard makkelijker te corrigeren dan overstuur. Zeker op een hogere snelheid. dus dit zal absoluut veiliger zijn!
Maar, in mijn geval zijn de voorwielen verantwoordelijk voor accelereren sturen en het voornaamste gedeelte van het decellereren. Dit betekend dat er veel meer gevraagd wordt van de voorste banden. Zijn deze in mindere staat als de achterste banden vraag ik me af hoeveel meer last ik hier van ga ondervinden dan dat de kans gereduceerd word dat de achterkant uitbreekt? Dit aangezien de achterste wielen alleen volgen en hier dus minder wat betreft grip van word gevraagd. Denk aan doorschieten bij remmen in een rechte lijn, meer last van water op de weg enz.
Dus in het kort, hoeveel meer last ga ik ondervinden van onderstuur e.d. als je dit vergelijkt met het gereduceerde risico op overstuur. en staat dit met elkaar in verhouding?
Je spreek in mijn optiek over het verschil in grip/diepte profiel tussen de voorste en achterste banden. Dit is dus het grijze gebied. Is het verschil niet te groot denk ik dat ik de beste aan de vooras zet. Is het verschil groter zal ik in de toekomst waarschijnlijk de beste op de achteras monteren.
Ik ben voor de helft overtuigt