V70R wisselen banden voor achter?

roell
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

V70R wisselen banden voor achter?

· 
Posted: 10.10.2014 - 10:52  ·  #1
Beste,
Hoe zit dat nu?
Ik vind hier niets van terug in het instructieboekje, moet je rekening houden met de profieldiepte van je banden op de 4 wielen? Dus regelmatig wisselen voor achter.
Waarom deze vraag, ik heb 4 zomer en 4 winterbanden maar op 1 winterband komt een zogenaamde tet op, dus wil ik terug een mooi setje winterbanden hebben mag ik dan 2 nieuwe kopen of moet ik er 4 nieuwe kopen als het profiel te groot verschil heeft?
Bedankt. (v70r 2004)
Roel
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: V70R wisselen banden voor achter?

· 
Posted: 10.10.2014 - 11:15  ·  #2
Wat bedoel je met tet?

Wat mij tijdens mijn opleiding is geleerd, beste banden op de achteras. Omdat je daarmee stuurt. Klinkt raar, maar het is zo. Al verschillen de meningen hier wel over. Bij vierwiel aandrijving mag het verschil in profiel niet te groot zijn omdat dan het tussen differenrieel de snelheidsverschillen niet meer kan op vangen, en stuk kan gaan. Dan zal een paar banden waarschijnlijk goedkoper zijn dan het vervangen hiervan.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.10.2014 - 12:26  ·  #3
Beste banden idd altijd achter.
Grip die je voor verliest kan je nog wel corrigeren, als je grip achter verliest ben je het haasje ;)
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 10.10.2014 - 12:29  ·  #4
Tet= belgisch voor tiet
Mijn zoontje zegt het steeds... tetten.
Pfffff

Zit in Belgiƫ op school
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.10.2014 - 15:06  ·  #5
Aha, weten we dat ook weer :-)

En inderdaad, onderstuur is voor de meeste bestuurders makkelijker te corrigeren dan overstuur. Al maakt t laatste het leven wel leuker.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 10:26  ·  #6
Quote door blastaway

Tet= belgisch voor tiet
Mijn zoontje zegt het steeds... tetten.
Pfffff

Zit in Belgiƫ op school

Ik ben daar blij mee, mijn jongens zijn ook erg tet-gericht :)
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 12:18  ·  #7
Ik heb altijd de beste banden op de aangedreven wielen, in mijn geval de vooras dus. Bij een voorwielaangedreven auto is de kans op onderstuur (rechtdoor gaan in een bocht) groter dan overstuur (ingehaald worden door de achterkant), en dit effect is bij gladheid nog veel groter.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 13:03  ·  #8
Ja, maar onderstuur is makkelijk op te lossen. Gas los en een beetje bijremmen :) Daar ben ik niet zo bang voor.
Overstuur gebeurt vaak spontaan uit het niets (ook met een FWD auto), en daar doe je weinig tegen...
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 13:54  ·  #9
Ik heb ook altijd de beste banden op de aangedreven wielen.
Over het algemeen doe ik rustig 80.000 km met een set achterbanden, dus zijn de voorbanden binnen een tijdje qua slijtage weer gelijk aan de achterbanden.

Overstuur ben ik niet zo bang voor dat dat snel gebeurd op straat en als het gebeurd is het een kwestie van juist reageren.
Zelf door heel wat slalomwedstrijden met mijn andere auto (die veel sneller overstuurd is dan de S60 en dan nog gemener ook) flink met onder en overstuur kunnen "spelen" en heb daarom mijn keuze bewust zo gemaakt
R-W
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 13:55  ·  #10
@ottov, dat is alleen dus niet zo. Zoals al eerder hierboven aangegeven wordt het sturen met de achterwielen gedaan en dat gaat bij een fwd sneller mis dan je denkt.
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 14:16  ·  #11
@Freddynl: ik ben het met je eens. Het probleem is echter dat de gemiddelde nederlandse auto mobilist geen idee heeft wat hij/zij moet doen als de auto in de slip gaat. Als je dan praat over onder of overstuur, denken de meeste mensen dat het een emotionele aangelegenheid betreft.

Dus voor de veiligheid beste banden achter, tenzij je uitkunt leggen wat het verschil is tussen onder en overstuur.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 14:52  ·  #12
Sluit ik me geheel bij aan, voor de meeste mensen zijn de beste banden achter de veiligste oplossing.

Sprak in dit geval ook echt puur mezelf, als de buurman hier vraagt (om maar een voorbeeld te noemen) wat hij moet doen krijgt hij ook het advies van de beste banden achter
roell
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 11.10.2014 - 19:02  ·  #13
"Een tet"
Een uitstulping ten gevolge van een zwakte van de band...
Een blaasje naar buiten toe...
Zo iets ja...
;-)
Hoeveel mm verschil mag er dan zitten op de voor- en achterbanden bij een AWD?
OttoV
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 12.10.2014 - 00:33  ·  #14
Quote door R-W

@ottov, dat is alleen dus niet zo. Zoals al eerder hierboven aangegeven wordt het sturen met de achterwielen gedaan en dat gaat bij een fwd sneller mis dan je denkt.

Hoe stuur je een voorwielaangedreven auto dan met de achterwielen? Er worden geen aandrijfkrachten op uitgeoefend, de wielen sturen niet. De achteras is bij een fwd volgens mij 'volgend' en houden de auto in het door de voorwielen aangegeven spoor.

Heb ooit een band/wiel/wiellager naar de barrebiezen gereden door met gladheid ondersturend van een rotonde af te glijden. Had 'm waarschijnlijk kunnen corrigeren als de voorwielen toen wel grip hadden gehad. Vandaar de beste banden op de aangedreven wielen. Volgens mij is overstuur bij een voorwielaangedreven auto bijna altijd het gevolg van (veel) te hard rijden en de controle verliezen.
DDH
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 12.10.2014 - 08:52  ·  #15
Dr zijn verschillende Argumenten voor verschillende opties te bedenken....

Mijn redenatie:
Bij zomerbanden de beste banden achter. Daar gaat het niet om grip te hebben maar om grip te behouden!? Een voorwiel slip is voor de bestuurder veel makkelijker te corrigireren als een achterwiel slip. Bij een achterwiel slip is de gemiddelde bestuurder de controle over de auto snel kwijt. Daarom beste banden achter om zo lang mogelijk grip te behouden. En het Moment van uitbreken zo lang mogelijk uit te stellen.

Bij winterbanden gaat het om grip/tractie te hebben en/of te krijgen. Dus dan gaan de beste banden voor.

Dit dus bij een voorwielaangedreven auto. Overigens is het sowieso af te raden met slchte banden te rijden 8-)

Selected quotes for multi-quoting:   0